Macbook Pro 13" eller Imac för distansstudier?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 17:29

Det är så att sålde min Macbook Pro för ett tag sen, lyckades få ut 11000 kr och jag är mycket nöjd. Det var då, för några veckor sen. Och nu har jag börjat få Mac-absistens efter att ha använt morsans PC ett bra tag (fyra veckor är ett BRA tag för mig). Denna Macbook Pro var ett och ett halvt år gammal, så den hade några år på nacken. Men nu är det alltså dags för nästa köp, och då undrar jag helt enkelt vad ni kan rekommendera åt mig.

Har sökt en mängd olika Distansutbildningar (på två år) som jag kommer sysselsätta mig med framöver, så jag har lite att gör iaf - samtliga har något med IT att göra, alltså kurser som knyter sig åt programmering/webutveckling/e-tjänster hållet. Har ett landställe nere i Skåne som jag kommer spenda betydligt mer tid vid, än vad jag har gjort hittils - och därför undrar jag - vad skulle ni köpa: en Imac eller en Macbook Pro 13"? Det är alltså på distnas som gäller för min del - jag behöver inte ha mobilieten varje dag (som hade varit en klar fördel om jag hade pluggat på KTH eller SU istället) - men det är ju givetvis en fördel när jag åker ner till Skåne - snabbt och behändigt. Allt finns där.

Det jag dock tänkte på först var en Imac med dess underbara skärm - och jag har väntat som fan på en kommande uppdaterng av maskinen, men den kommer aldrig, om den inte gör det inom en vecka - vad tror ni? Så... alltså, jag vet inte riktigt hur jag skall göra. En Imac kan jag givetvis ta med till Skåne, dock måste jag nog köpa en extraplats på tåget åt den, och jag undrar om det lönar sig i längden.

Alltså.. om ni hade 20000 kr - hur skulle ni spendera dessa i rådande dagar? Hur längesen var det Macbook Pro 13" uppdateras - tror ni man får se ny uppdatering/prisminskning på denna nästa onsdag då det eventet är? Grejen är ju att jag är student, så jag kan ihandla en Touch till ett bra pris och därefter sälja den - då tjänar jag ytterligare 1700 kr på att köpa en Macbook Pro 13" + studentrabatt som erbjuds, vilket är en bra deal. Helt klart.

MEN.. detta erbjudande går ut dagan innan eventet, så det gäller att jag verkligen har bestämt mig då. I värsta fall kan jag beställa datorn med Touchen och sedan skicka tillbaka den (14 dagars returrätt) om en märkvärdig uppdatering skulle ske på onsdagen nästa vecka - tror ni det?

Allmänna, nyttiga tips som gör mig något klokare uppskattar jag något enormt. Tack, tack på förhanden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 18:10

13" MBP + Prisvärd extern skärm
...eller...
15" MBP

... hade jag köpt.

Det är rätt segt med en stationär även fast man inte rör sig så mycket, när man väl gör det är det skönt att kunna ta med sig datorn i en ryggsäck eller liknande.

Nästa keynote kommer med 99% säkerhet röra itunes & ipod.
Skulle inte bekymra mig med att det kommer nyare datorer i framtiden. Och priset lär inte sänkas nämnvärt hos apple, snarare att man får lite hetare komponenter för pengarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 08:11

MBP 13" uppdaterades ganska ordentligt för inte så länge sedan och har nog säkert ett par månader till ett halvår till nästa uppdatering. Skärmen på denna lilla dator är helt underbar och datorn har en bra uppsättning funktioner/prestanda sett till priset.

Köp en extern skärm till och ställ den hemma så är problemet löst.

1
Bevaka tråden