Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra en text/bild som tonar in i Flash

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker friska upp minnet vad det gäller flash. Jag jobbade i programmet för några år sedan och nu tänkte jag att jag skulle komma igång igen.

Jag tänkte göra en ganska enkel sida med bilder och text som tonar in och ut, men jag lyckas inte komma på hur man gör den här effekten. Jag kan det där med att skapa objekt och att de blir knappar, filmklipp eller grafik som sparas i liberary. Men sen kommer jag inte längre. Jag har något svagt minne av alfa kanaler och att man ska kunna ställa in sakers styrka, men jag hittar dem inte i programmet.

Snälla kan någon hjälpa mig?

FLASH: TRANSITION EFFECT - FADE
Flash Fade In and Fade Out Effect

Guider för lite äldre versioner men principen är densamma.

Tack för hjälpen Nu börjar jag komma in i programmet igen

En fråga till. Nu försöker jag göra knappar som man kan trycka på och växla mellan olika scener. Vill minnas att det här ska vara en lätt funktion, där man bara skriver in scenens namn och så kommer man till rätt scen när man klickar på knappen.

Nu verkar dess värre inte lika enkelt längre måste man verkligen vara duktig på Action Script för att få till en så enkel grej?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 14:05

Om du jobbar i Action script 2 kan du använda panelen "beteenden", då är det busenkelt. Men i Action script 3 krävs några rader kod extra. Å andra sidan finns inget självändamål att jobba i AS3 om det t ex bara är en enkel banner du skall göra. Du kan byta Action script-version under publiceringsinställningar. Tänk dock på att animationerna fungerar lite annorlunda i AS2 än i AS3.

1
Bevaka tråden