Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivbordet efter GeekTool

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt och lekte rundor i GeekTool och måste säga att jag blev kär i det programmet på direkten! Smidigt och enkelt att jobba i (då man väl bekantat sig med det).

Jag måste ta och rekommendera det till fler därute! Så ser till exempel mitt skrivbord ut efter GeekTool:

Fler som använder sig av programmet och har tips/förslag att dela med sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-30 18:35
Ursprungligen av berdan:

Länkens källa är gammal och inaktuell, men tack ändå

Hur gör man för att få dag och månad på svenska istället för engelska? har försökt leta men inte hittat något svar

Ursprungligen av oskarrr:

Hur gör man för att få dag och månad på svenska istället för engelska? har försökt leta men inte hittat något svar

Enkelt!
För veckodagar: date +%A
För månader: date +%B

Glöm inte bort det att ställa in uppdateringsfrekvensen på gärna ett tal över ca tusen. Står det på 0 jobbar processen konstant med att uppdatera veckodagar och månader i GeekTool.

Det är samma syntax som används för A och B som i php:n för t.ex. wordpresskonfiguration eller dylikt med modifikation...

Ursprungligen av alfacat:

Enkelt!
För veckodagar: date +%A
För månader: date +%B

Glöm inte bort det att ställa in uppdateringsfrekvensen på gärna ett tal över ca tusen. Står det på 0 jobbar processen konstant med att uppdatera veckodagar och månader i GeekTool.

Det är samma syntax som används för A och B som i php:n för t.ex. wordpresskonfiguration eller dylikt med modifikation...

Det fungerar tyvärr inte. Idag står ex. ändå "Friday" istället för "Fredag". Jag kör ju redan OS X på svenska, men det kanske är någon annan inställning som måste göras?

Äntligen fick jag till det, man klistrar helt enkelt in LC_ALL="sv_SE.ISO8859-1" före kommandot, så exempelvis för dag blir det:
LC_ALL="sv_SE.ISO8859-1" date +%A

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-18 13:37
Ursprungligen av oskarrr:

Äntligen fick jag till det, man klistrar helt enkelt in LC_ALL="sv_SE.ISO8859-1" före kommandot, så exempelvis för dag blir det:
LC_ALL="sv_SE.ISO8859-1" date +%A

Härligt! Ska genast testas...

aaah, funkar med samma sträng till "cal"- kalendern.
GREAT
Tack

Senast redigerat 2009-09-18 13:48
Ursprungligen av djdisc:

Härligt! Ska genast testas...

aaah, funkar med samma sträng till "cal"- kalendern.
GREAT
Tack

Jupp! Synd bara att den börjar på söndag istället för måndag. Skumt. Antar att det är väl bökigt att ändra det...

Ursprungligen av oskarrr:

Äntligen fick jag till det, man klistrar helt enkelt in LC_ALL="sv_SE.ISO8859-1" före kommandot, så exempelvis för dag blir det:
LC_ALL="sv_SE.ISO8859-1" date +%A

Märkligt.... det är tyvärr ingen inställning som jag behövt göra. För min del har det bara varit date +%A. Det känns ändå som att du bör ha någon språkinställning felkonfigurerad. Har du möjligen satt någon av språkinställningarna på automatiskt val istället för att välja svenska som spåkval?

  • Medlem
  • 2009-09-21 09:26

Använder denna kalender i GeekTool, tre månader, veckorna börjar på måndager och med en markering på dagens datum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 22:51
Ursprungligen av gustavb:

vad har du för geektools commands?

"date +%d" för de stora datumet,
"date +%B" för månaden,
"date +%A" för dagen,
och "date +%T" för tiden.

Hoppas det var till hjälp!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-13 23:47
Ursprungligen av marQz:

"date +%d" för de stora datumet,
"date +%B" för månaden,
"date +%A" för dagen,
och "date +%T" för tiden.

Hoppas det var till hjälp!

Tack! Men date +%t fungerade inte, så jag tog "date +%r". Då fick jag dock en 12 h klocka med am och pm men man tager vad man haver?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-16 07:56
Ursprungligen av gustavb:

Tack! Men date +%t fungerade inte, så jag tog "date +%r". Då fick jag dock en 12 h klocka med am och pm men man tager vad man haver?

Om du använder versalt T ska det funka. Vill du inte ha sekunder så skriver du date '+%H:%M' med de enkla citationstecknen.

För mig syns ingenting när jag försöker få fram datum o tid osv med GeekTool trots att jag följer era anvisningar.. Vad gör jag för fel? Ingenting fungerar ju liksom.. =S

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-18 02:03
Ursprungligen av Pain Reaper:

För mig syns ingenting när jag försöker få fram datum o tid osv med GeekTool trots att jag följer era anvisningar.. Vad gör jag för fel? Ingenting fungerar ju liksom.. =S

ThemeMyMac Blog Archive GeekTool: Explained for Beginners

"In the GeekTook preference pane, make sure that the Enable GeekTool checkbox is checked. Then, create a new entry by hitting the New Entry button along the right side of the window. Now, in the Entry pop-up menu along the top, switch to Shell:"

"Next, enter in the word “uptime” into the Command text box:"

"You now have a box on your desktop that you can drag around! It shows you how long your computer has been running, how many users are on it, and what the load averages are. To get rid of the color around the box, just exit out of the GeekTool preference pane."

Jag kan tyvärr inte bekräfta ifall sidan är aktuell och fungerar, men det kanske det hjälper dig Pain Reaper?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-18 02:09

Develogix Development Geektool

Ex. Develogix Development Geektool Calendar

February 2009
Su Mo Tu We Th Fr Sa
 1  2  3  4  5  6  7
 8  9 10 11 12 13 14
15 16 17[18]19 20 21
22 23 24 25 26 27 28

The World's Best Photos of geektool. (Inspiration?)

The World's Best Photos of geektool. Flickr Hive Mind

Jag kan tyvärr inte bekräfta ifall sidan är aktuell och fungerar, men kanske hjälper någon?

Tackar ödmjukast, Caemon! Skall titta igenom dina länkar sen!

Det finns en sak jag verkligen skulle vilja ha i GeekTool, att kunna se min vännerlista från Xbox LIVE. Har hittat andra somlyckats med det men fattar inte ett ord av allt de säger att man skall göra.. Så om det är någon här som har detta eller vet hur man går till väga så vore det ju guld om ni har lust o dela med er

1
Bevaka tråden