Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

högljudd hårddisk efter byte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook Pro Alu från 2008 2,4 Ghz.
Bytte hårddisk till en 320Gb 7200rpm (WD Scorpio Black).
Blev förvånad över hur stor skillnad det var rent ljudmässigt. Det känns som att det blir någon form av resonans i chassit. Om jag lägger ena handen på chassit (höger sida, bredvid styrplattan) så tystar den. Det är ganska stor skillnad.

Någon annan som upplever samma sak? och kan man göra något åt det?
Testade att klämma i lite papper mellan hårddisken och chassit, men det blev ingen skillnad. Är detta något man helt enkelt får leva med?
/Linus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-30 18:56

Jag har själv en MBP Alu från i våras, upplever samma sak. Har en 250Gb 7200rpm (Hitachi HTS723225L9SA62). Känns som att inte datorn står helt stadigt på alla "fötterna". Den i framkant till höger är inte alls sliten som dem andra. Så fort jag lägger handen på den sidan upphör ljud och resonans. Har fått ett ärendenummer hos apple men inte hunnit iväg till butik för att nån ska kolla på den. Vete f*n om dem kommer göra nåt åt det men får väl försöka pinna iväg i veckan.

Om man vill ha en tyst dator så ska man nog undvika 7200 RPM, det är ändå inte så stor skillnad på prestandan (finns 5400-varvare som är snabbare än 7200-varvare...).

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-08-30 19:16
Ursprungligen av Gilbert 2:

Om man vill ha en tyst dator så ska man nog undvika 7200 RPM, det är ändå inte så stor skillnad på prestandan (finns 5400-varvare som är snabbare än 7200-varvare...).

Samma erfarenhet från mig. Märkte inte någon skillnad i prestanda bara att datorn blev varmare, vibrerade och lät mer.

hehe okej. FAIL.

1
Bevaka tråden