Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Applescript för att öppna Finder-ordlistan

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är ett script med vars hjälp du lätt och enkelt öppnar ordlistan för Finder.

Anpassa det på samma form för andra applikationer du ofta behöver kolla i ordlistan för.

(Det finns alltså ett menykommando i Arkivmenyn i Manusredigeraren som heter Öppna ordlista. Använder man det så tar Manusredigeraren och letar igenom alla anslutna hårddiskar efter alla applikationer som har en ordlista och presenterar sedan den för dig och sedan kan du välja ett program i listan. Nackdelen med detta är att det tar väldigt lång tid i mina ögon. En workaround är förstås att dra och släppa ett alias/program av/för den applikation man vill öppna ordlistan för på ett alias/ikonen av/för Manusredigeraren, vilket gör att ordlistan öppnas, men just Finder ligger lite långt ner i filstrukturen, så det här är förhoppningsvis något enklare.)

tell application "Finder"
open "Macintosh HD:System:Library:CoreServices:Finder.app" using "Macintosh HD:Applications:Applescript:Script Editor.app"
end tell

Enjoy!

/Ola

Senast redigerat 2003-07-29 14:45
  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-29 12:12

Onej, jag som precis gjorde ett i tråden där du nämnde det...

tell application "Finder"
set diskName to name of startup disk as string
set fullpath to diskName & ":System:Library:CoreServices:Finder.app:" as alias
end tell

tell application "Script Editor"
activate
open fullpath as alias
end tell

Ditt är förstås renare men mitt behöver inte ändras för namn på HD...

Ditt är snyggare!

Ibland behöver man specifiera "as alias" så att scriptet konverterar från data-typen textsträng (som "Macintosh HD:System: osv..." är) till data-typen "alias" (som är en referens till en fil/mapp)och ibland inte. Det beror på om kommandot är smart nog att göra den konverteringen själv eller inte.

/Ola

1
Bevaka tråden