Kommer priserna på Mac sänkas pga förbättrad dollarkurs?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej, jag undrar ensak apple stores priser justeras ju ibland +bland annat så höjde man ju priset med 500kr för macbook standard modellen för ett tag sedan, nu har ju dollarn "rasat" mot kronan det sista och kostar nu lite drygt 7kr borde man inte då uppdatera sina priser snart igen?

vid jämförelse med priset på apple store i UK kostar den macbooken alltså 9033kr (forex som omräknare (macbook pro kostar 10842 enligt samma räknare)i Sverige kostar dom ju som bekant 1500kr mer så borde inte priserna sänkas?

Sen vid en koll så är ju ingen annan affär speciellt mycket billigare än applestore, det rör sig om någon 100lapp alltså tjänar man ju rätt mycket på att importera från UK och nej ingen tull därifrån så varför uppdateras inte priserna i sverige?

ser att prisbilden är samma i danmark som här så det kanske är i hela norden som mac tjänar multum

Jag tycker det är uruselt. Lurendrejeri helt enkelt. Apple Store har priser som motsvarar ca. 9 kr/dollar (exkl. moms). Ett minimum vore att justera priserna till 8kr/dollar. Macbook skulle då kosta 9990:- inkl. moms istället för "endast" 10495:-

gjorde tidigare en glädjekalkyl på 8990:-

Senast redigerat 2009-08-29 19:09
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag tycker det är uruselt. Lurendrejeri helt enkelt. Apple Store har priser som motsvarar ca. 9 kr/dollar (exkl. moms). Ett minimum vore att justera priserna till 8kr/dollar. Macbook skulle då kosta 8990:- inkl. moms istället för "endast" 10495:-

US-pris på standard MacBook är $999 exkl. moms (7.370 SEK enligt Forex).
Det skiljer en dryg tusenlapp på en MacBook i USA mot att köpa den i Sverige.

OBS: Tänk på att jag räknar grundpriser exkl. moms nu. Vi kan ju knappast beskylla Apple för olika momssatser runt om i världen, eller det faktum att momsen i Sverige ligger på hela 25%.

En dryg tusenlapp extra för en svenskanpassad MacBook till landet med ca 9 miljoner invånare, mot det amerikanska originalet i landet med 306 miljoner invånare.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

US-pris på standard MacBook är $999 exkl. moms (7.370 SEK enligt Forex).
Det skiljer en dryg tusenlapp på en MacBook i USA mot att köpa den i Sverige.

OBS: Tänk på att jag räknar grundpriser exkl. moms nu. Vi kan ju knappast beskylla Apple för olika momssatser runt om i världen, eller det faktum att momsen i Sverige ligger på hela 25%.

En dryg tusenlapp extra för en svenskanpassad MacBook till landet med ca 9 miljoner invånare, mot det amerikanska originalet i landet med 306 miljoner invånare.

Äh, jag lurade mig själv på en tusenlapp när jag räknade på 8 kr dollarkurs Då är det 500 spänn. För övrigt är väl svenskanpassningen inget som kostar en tusenlapp på varje maskin år efter år.

får väll faktiskt ändra mig lite här... vid en koll på en jämbördig dell (xps 1330) och macbook pro 13" så kom jag fram till att skillnaden blir ganska liten (om man har csn rabatten)...

• Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-31 16:41
Ursprungligen av borjeboy:

får väll faktiskt ändra mig lite här... vid en koll på en jämbördig dell (xps 1330) och macbook pro 13" så kom jag fram till att skillnaden blir ganska liten (om man har csn rabatten)...

Köpte min MacBook i USA, typ Late 2007! Skulle ha kostat runt 12000 här i Sverige men i USA fick jag den för drygt 9500kr. Dock var dollarn under 7kr då men ändå, 2500kr är 20% i rabatt dubbelt så bra som CSN! ;D

Sök! Finns massor av trådar som tar upp samma sak.

1. Apple justerar aldrig priserna på befintliga modeller. Pris justeras endast när en modell uppdateras.
2. Det är den svenska momsen som står för den största skillnaden. Av £749 är £97.70 moms, vilket motsvarar 13% moms. I Sverige betalar vi 25% moms.

Med momsen borträknad kostar en standard-MacBook £651.30 (7.851 SEK).
Svenskt pris på samma burk är 8.396 SEK exkl. moms. Det skiljer alltså 545 kr i grundpris mellan UK och Sverige, vilket kan förklaras i att Sverige är en mycket mindre marknad som ska ha eget tangentbord och svenska manualer etc.

Större delen av prisskillnaden får ni dock skylla på staten.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-29 18:09

Allt är dyrt i sverige! Beror på vår svaga krona, sociala synsätt och taskiga arbetsmarknad som ger förhållandevis låga löner samt höga skatter.

Ursprungligen av MatsOlov:

Allt är dyrt i sverige! Beror på vår svaga krona, sociala synsätt och taskiga arbetsmarknad som ger förhållandevis låga löner samt höga skatter.

Ånej, här är inte dyrt! Ta en sväng till Norge eller Danmark, och njut av de låga priserna när du kommer hem! Det är 50% dyrare i Danmark på i princip allting. En läsk i Pressbyrån känns som rea när man kommit över sundet igen. Både norrmän och danskar åker till oss och handlar.

Men importvaror är tämligen dyra. De lider av låg kronkurs (vilket i sin tur ger oss mer jobb).

Problemet är att dollarkursen alltid är nio kr på Apple-prylar i Sverige. Spelar ingen roll om det egentligen är, som nu 7,13 eller 6,40 som det var för ett år sedan. Just det, kronan har bara varit riktigt svag i ett drygt halvår och eg. inte så farligt - lite över 8 kr mycket kort tid och höga 7 några månader.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 22:53

Apple har ett system för hur de räknar valutakurserna. Om jag inte minns fel är det ett genomsnitt under de tre senaste månaderna när de lanserar en ny modell.

Faktum är att innan den senaste lanseringen av iMac (efter att kronan rasat) så var iMacen billigare i Sverige än i princip alla andra länder (givetvis exklusive moms).

Jag ser ingen anledning att klaga på Apple, det gäller bara att ha lite flyt när man lägger sin beställning. Kapitalismen är nyckfull!

Billigare Mac Pro i Finland...

Jag har haft kontakt med humac.fi. I Finland. Där kan jag får en Mac Pro (MB871K/A) skickad hem till dörren för 2469 €.
Motsvarande pris på apple.se är 2648 €

En skillnad på 1826 kronor! Samma tangentbord som i Sverige. Behöver bara uppgradera till svenskt OS á 319 kr.

Bara att beställa... och spara 1500 spänn!

Ursprungligen av sonomats:

Behöver bara uppgradera till svenskt OS á 319 kr.

Det där stämmer inte. Alla OS X-skivor innehåller alla språk.

Intressant dock, med finland. Är frakten inräknad i priset?

Ja då sparar man ytterligare pengar. Frakten är inräknad från Humac i Finland.
Kan förstås vara lite meckigt att beställa från en finskspråkig sida om man inte kan finska.
Men Googles översättningsfunktion funkar tillräckligt bra för att det ska gå vägen.

Ursprungligen av sonomats:

Bara att beställa... och spara 1500 spänn!

Du behöver inte köpa något nytt operativsystem för och få det svenskt. Mac os x levereras med alla språk redan från början, och man kan lätt byta mellan dessa.

• Oregistrerad
  • 2009-09-02 00:23
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Problemet är att dollarkursen alltid är nio kr på Apple-prylar i Sverige. Spelar ingen roll om det egentligen är, som nu 7,13 eller 6,40 som det var för ett år sedan. Just det, kronan har bara varit riktigt svag i ett drygt halvår och eg. inte så farligt - lite över 8 kr mycket kort tid och höga 7 några månader.

Vilket är rimligt för ett så pass stort företag, tror du Adobe räknar om dollarkursen och skickar ut nya prislistor till alla återförsäljare i hela världen varje dag?

Det kallas valuta management och sysselsätter säkert en stab på 100 tals personer bara på Apple. Hur ska apple göra när dom köpt 50 miljoner iphones av kina och dollarkursen förändras innan dom hinner skeppa ut prylarna? Alla lager som ligger på prylar inköpa till "fel" kurs. Tror ni Microsoft ändrar priset på Xbox varje dag?

Sluta gnäll.

Det mesta är dyrare i Sverige (förutom momsen - som dock är lika hög i många andra eu-länder) därför att vi är ett mycket rikt land och ett mycket rikt folk. Ett av världens - på alla sätt räknat - rikaste land. Många glömmer detta. Hela tiden.
Producenter tar ut vad dom kan ta ut.

Sammanfattning. Ja, de datorer som kom ut tidigt 2009, tex MacPro är snordyra då releasen lyckade sammanfalla med bedrövlig kronkurs. Och man justerar aldrig priserna på befintliga modeller. Nu håller vi tummarna för att kronan är scweinestark när nästa MacPro serie kommer tidigt 2010.

Apple bekräftar att nästa event hålls 9 september, kanske sker en update på datorpriserna då...

Ja det var en miss av mig. Har nog aldrig haft anledning att byta språk under alla år.

hm.. behöver man inte betala moms när man fraktar över gränsen eller är det "nothing to declare" då?
Kanske inte alls är tillämpligt på Finland men väl om man köper en i USA?

• Oregistrerad
  • 2009-09-02 00:24
Ursprungligen av klarabara:

hm.. behöver man inte betala moms när man fraktar över gränsen eller är det "nothing to declare" då?
Kanske inte alls är tillämpligt på Finland men väl om man köper en i USA?

Om du verkligen är intresserad så kan du söka här, eller på google så lär du inse hur det faktiskt fungerar. Det är inte så dumt om du lär dig det

Ursprungligen av studiox:

Om du verkligen är intresserad så kan du söka här, eller på google så lär du inse hur det faktiskt fungerar. Det är inte så dumt om du lär dig det

Man kan förstås söka information på olika sätt. Ett sätt är att ställa sin fråga i ett forum där tråden behandlar ämnesområdet i vilket man önskar svar...

Klarabara: Jo, man ska betala svensk moms i tullen. Datorer är däremot förskonade från andra tullavgifter.

Ursprungligen av studiox:

Det var Google-free day igår..

1
Bevaka tråden