Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laser vs bläckstråleskrivare

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-29 15:30

Hej

Jag har lite funderingar kring det här med skrivare.

Det har kommit till min kännedom att numera är inte färglaserskrivare så dyra längre, vilket jag har trott. Så har blivit lite intresserad av att införskaffa mig en sådan. Men kan ingenting om skrivare.

Jag har ju förstått att laserskrivare använder toner och bläckstråleskrivare använder patroner.

Det är framför allt färgskrivare jag pratar om.

Men frågan är vilka är fördelarna vs. nackdelarna?

Fördelarna med laser är väll snabbare utskrifter och att tonern inte torkar som bläckpatroner kan göra om man inte använt dem på länge.

Sen en nackdel med lasern är som många säger att tonern är dyrare än bläckpatroner. Men jag tycker det är kanske inte riktigt rätt att säga så för hur många utskrifter får man på en toner jämnfört med en omgång bläckpatroner?

Någon som kan lite om detta och har lite svar så är jag mycket tacksam.

Huvudfrågorna är väll egentligen prisskillnaderna och skillnaden på utskriftskvaliteten.

Blev kanske lite luddigt detta men ni förstår att jag vill ha reda på så mycket som möjligt.

Tack på förhand.

Svårt att generalisera utskriftskostnad, men jag skulle våga lova att laser är billigare än bläck snudd på alltid. Dock gäller principen "billig i inköp - dyr i drift" på samtliga laserskrivare (och till viss del bläckskrivare).

När det gäller utskriftskvalité på foton har lasern tyvärr ingen chans.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-29 18:59

Laser är att föredra om man skall ha utskrifter på papper enbart. Tror inte att det blir lika bra på fotopapper men har ingen erfarenhet av det? Patronen torkar inte utan är alltid redo för den är oftast i pulverform. Det blir mycket bra utskrifter och det går snabbt. Patroner finns i olika storlekar beroende på storlek på maskin. Den blir billigare i längden men kostar troligtvis mera att inköpa. Vet inte om laser finns i färg? Finns det skall man tänka på att det skall vara separata patroner för tar en slut så skall man inte tvingas byta alla. Vissa färger går det mycket av och andra mindre.

När det gäller bläckpatroner så är de dyra i drift. Idag finns det dock skrivare med separata färger och det skall man absolut ha av anledning som ovan. Bläckpatroner finns i olika storlekar beroende på maskin också men ampullernas innehåll är litet och de torkar ihop om man inte använder dem. Då måste man ta ut dem och skölja dem under vattenkranen för att få igång dem. Men de ger fina fotoutskrifter på fotopapper.

1
Bevaka tråden