Behöver begagnad Mac. Tips eller råd?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-29 13:43

Jag är ute och letar efter en begagnad Mac av något slag. Ska pröva Mac i stället för PC. Det kan vara en Mac mini, Mac Pro eller iMac av äldre datum. Tacksam för förslag. Uppgift om vad de innehåller för hårdvara och mjukvara önskas. Prisuppgift om någon har någon till salu.

Du får en hysfad iMac med Intel-processor för 6000-7000 kr. Inbygggd 20"-skärm. Det är en bra nybörjarmac som du kan uppgradera med mer minne senaste operativsystem Snow Leopard.

Jag har en iMac G5, 20"-skärm, snart fyra år gammal. Använder den mest som köks-tv tillsammans med ett tv-kort. Har inga planer på att sälja den, men priset på sådana brukar ligga på ca 5000 kr.

• Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-29 18:28

Tack för svar. Jag ska skriva på den enbart men måste kunna ta ut det skrivna på något medium t.ex CD. Finns det USB möjlighet till en iMac? Jag kan bara saker om PC så jag vet inte vad som går att få till en iMac att spara saker på?

Alla iMacar (finns säkert något sällsynt undantag) har CD-brännare. Många kan även bränna DVD.

USB är standard på Mac sedan 1998 (när den allra första iMacen lanserades). Du kan använda USB-minne eller göra en CD-skiva med ditt material.

• Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-29 19:37

Perfekt. Är det ingen som kan sälja en begagnad iMac till mig? Jag vill inte köpa en ny då jag bara skall skriva på den och den som skall trycka det skrivna kräver att jag skriver på Mac då det är kompatibelt med deras trycksystem.

Ursprungligen av Cia.44:

Perfekt. Är det ingen som kan sälja en begagnad iMac till mig? Jag vill inte köpa en ny då jag bara skall skriva på den och den som skall trycka det skrivna kräver att jag skriver på Mac då det är kompatibelt med deras trycksystem.

När jag bytte från PC till MAC så köpte jag en begagnad mac mini just för att om jag skulle bli missnöjd så skulle jag inte förlora så mycket pengar.

Kolla i Radannonser här på 99 så kanske du hittar något som passar dig.

• Medlem
  • Överallt
  • 2009-08-29 19:42

Det finns rätt många tips och råd i dom trådar du tidigare startat i samma ämne.

• Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-29 20:33

Ja, Mija, men jag var då inne på att köpa en helt ny Mac och bara satsa på Mac totalt och hade då intresse av en Mac mini. Nu kommer jag att hålla mig till Mac enbart i skrivandet för att tryckaren inte vill ha materialet på PC utan på Mac. Då behövs inte någon dundermaskin utan kan vara ganska enkelt utförande.

Jag kommer att köpa en ny PC för Internet och foto och vill inte kosta på en så dyr Mac utan inventerar marknaden på begagnat nu i stället och jag tror faktiskt att iMac vore bra då man får maskin och skärm i ett i stället för att allt är i delar. Alla delar kostar ju. Det måste ju dock gå att få ut materialet på något enkelt sätt och USB är perfekt för detta. Jag behöver inte kunna skriva ut det alls utan bara ha allt på skärmen tills det är klart att leverera för tryckning och det måste ju gå med USB-minne enbart och de är inte dyra.

• Oregistrerad
  • 2009-08-30 09:45

En MacBook skulle ju kanske kunna vara ett alternativ också? Skönt att kunna bestämma själv var man ska skriva Det går ju med en stationär dator också men lite bökigare att flytta på.

• Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-30 14:44

Skall försöka hitta till "radannonser". Visste inte att det fanns!

Mini, MacBook och iMac är ju alla alternativ för den som vill hålla budgeten nere.

Själv sköter jag allt seriöst skrivande på min Pismo. Större skärm än MacBook, extrem batteritid när jag behöver det. Räcker långt, den kan det jag behöver i det området. Nu är kanske 550 MHz G4 lite väl gammalt för många (och dyrt, för uppgraderade Pismos är fortfarande eftertraktade), men en iBook G4 kunde kanske vara en variant?

1
Bevaka tråden