Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad i batteritid om man bootar från SD-kort?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-08-28 18:25

Hej

Någon där ute som har botat upp sin Macbook Pro och jämfört batteritid med vanlig drift med HD igång?

/ Tim

Tror det drar mer då sd går på usb bussen och den är rätt processorkrävande vilket drar batteri men jag har inte testat.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 00:44

Okej, nördig som man är (och för att jag har tråkigt) så roade jag mig med lite simpel matte

Ett SD kort drar lite drygt 0.2W under max belastning. Å andra sidan drar min 250 GB Seagate Momentous ca 9W under samma omständigheter. Samtidigt drar en Core 2 Duo på 2.33 GHz ca 30W vid maxförbrukning.

Om vi nu antar ett worst case scenario där din hårddisk läser/skriver för fullt (till exempel vid uppstart) så måste datorn med SD kort istället för HD använda processorn 30% (30% * 30W ~= 9 W) mer än datorn med HD gör för att dra lika mycket ström. Ett snabbt test med mitt SD kort visar att CPUn går upp med ca 10% när jag läser/skriver till kortet.

Med andra ord sparar du in ca 6W eller 10% av hela datorns strömförbrukning genom att använda SD kort istället för HD vid maxbelastning. Däremot blir datorn nog rätt mycket långsammare med SD kortet...

...

*går och gömmer sig i en hörna*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 01:34

Haha, det är ok att vara nördig!

Men nu gjorde du väl samma misstag som någon av de där stora testsiterna gjorde när de jämförde ssd:s med hdd:s: precis som du säger så blir ju datorn bra mycket långsammare med SD, vilket gör att den går vid given effekt en längre tid för att slutföra en given operation. Vid det här laget har du fattat vad jag menar men... låt säga SD har 80% av en hdd:s hastighet => 25% längre tid att slutföra en given operationen. Summan av kardemumman: 125% * 90% = 112.5% = en 12.5% energiförlust + x procent tålamodsförlust. Vid maxbelastning.

/också nördig

Edit: Men det spelar ju ingen roll (på vintern) om man har elvärme hemma (vilket väl tyvärr de allra flesta har), då kan man ju ha datorn på för kul skull. Tålamodsförlusten är dock alltjämt närvarande.
Slutsats: boota från SD kort om vintern? eh... nu har nog jag sagt nog.

Senast redigerat 2009-09-01 01:54
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 13:16

Fast däremot sparar du ju energi när datorn idlar (i princip 0W för SD kortet vs 2-3W för HDn), vilket motsvarar ca 10% av datorns idle consumption. För att inte tala om då den läser småsaker (random access) då din HD måste varva upp och dra maxeffekt I några sekunder medan SD kortet läser datan och går direkt i vila igen innan din HD ens har börjat snurra.

Hmmm...

Antar att det bara finns ett sätt att lösa det här på! Går det att klämma in SL på ett 4GB SD kort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 14:39
Ursprungligen av shandar:

Fast däremot sparar du ju energi när datorn idlar (i princip 0W för SD kortet vs 2-3W för HDn), vilket motsvarar ca 10% av datorns idle consumption. För att inte tala om då den läser småsaker (random access) då din HD måste varva upp och dra maxeffekt I några sekunder medan SD kortet läser datan och går direkt i vila igen innan din HD ens har börjat snurra.

Hmmm...

Antar att det bara finns ett sätt att lösa det här på! Går det att klämma in SL på ett 4GB SD kort?

Hmm, hdd verkar idla på något mindre, allt mellan 0.3W till 1.7W

Charts, benchmarks 2.5" Hard Drive Charts, Idle Power Consumption

Eller vad såg du dina siffror?

Hur som helst läste jag om någon kille som hade ett SD-kort installerat på sin MSI. Han fick upp sin batteritid från 2:00 med hdd till 2:30 med SD. Med tanke på att lagringsmediet i en MSI utgör en större del av totala energikonsumtionen i en MSI än vad den gör i en större dator (med större skärm, kraftfullare processor osv) så blir nog skillnaden mindre (eller kanske till och med åt andra hållet) för en större dator beroende på hur du använder den (mycket eller mest idlar).

Msi Wind Forums • View topic - power consumption on SSD vs SD on MSIWind

Jag tvivlar på att det är värt att offra den relativt snabba hårddisken.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-02 10:29

SD kortet drar så mycket ja... men sen drar väll USB bussen mera när den används också skulle jag tro. Samt SATA interfacet drar mindre när det inte finns någon disk inkopplad. Så i slutändan är detta en ganska omöjlig uppgift att räkna på utan praktiska mätexempel

1
Bevaka tråden