Hjälp att hitta en bra tinkersida för Powerbookar.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-08-27 08:57

Jag fick alldeles nyligen en gammal 12" Powerbook G4 867mhz (generation 1 av 12"arna). Hon som haft den är hundägare och hela datorn var full med hundhår. Jag har blåst rent det mesta med hjälp av tryckluft. Dock har det lyckats slinka in hundhår mellan TFTn och Backlight-plattan (?!). Dessa ser ut som små "repor" i skärmen. Men man kan tydligt se att de ligger "bakom" grafiken, såsom muspekaren, fönster och liknande.

Jag skulle gärna vilja ha en liten titt på hur saker sitter ihop innan jag ger mig på att montera isär skärmen för att få bort dessa hundhår. Men har inte lyckats hitta någon bra sida för detta. Jag har hittat en beskrivning på hur man monterar loss själva skärmen på iFixit: Apple Mac, MacBook, iPod, and iPhone Repair Parts , men inget om hur man monterar isär själva skärmen.

Är det någon som vet om en bra sida med sådan information så skulle jag vara mycket tacksam.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-27 09:37

http://www.powerbookmedic.com/xcart1/files/G4alum12.pdf

Lite utförligare på hur man lossar LCD:n från ramen

Det är rätt mycket som måste demonteras på en powerbook innan du får loss skärmen, så planera innan om du tex skall passa på att byta hårddisk etc.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-08-27 10:34
Ursprungligen av IngoX:

http://www.powerbookmedic.com/xcart1/files/G4alum12.pdf

Lite utförligare på hur man lossar LCD:n från ramen

Det är rätt mycket som måste demonteras på en powerbook innan du får loss skärmen, så planera innan om du tex skall passa på att byta hårddisk etc.

Tackar. Den där pdfen är perfekt. Nu är helgen räddad....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 14:50

Lycka till! De är inte direkt lättskruvade. Jag rekommenderar massor av små fack att lägga skruvarna i så du håller isär dem, men det kanske du har koll på redan.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-08-27 15:44

Jodå... Jag har skruvat isär och moddat datorer så länge så det ska nog inte vara några svårigheter.... men det är alltid skönt att ha något att följa så man slipper leta själv vad man behöver ta isär i vilken ordning.

1
Bevaka tråden