Extern hårddisk. Speedmania, Googie, Firesmart?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-28 17:10

Hejsan

Är på jakt efter en extern hårddisk / kabinett till min PB12:a.

Krav
- 3.5 (inte råd med en 2.5:a )
- Tyst men tillräckligt snabb disk för DV-redigering. (helst inga fläktar i kabinettet)
- Firewire samt USB2 stöd.

Frågor
Kan Speedmania Fire drivas med Firewirekabel respektive USB2 eller gäller detta enbart 2.5 modellen? Kan Firesmart ALU, Googie drivas på motsvarande sätt?

Vad sitter det för disk i Firesmart ALU resp. Googie Organic 3.5?

Prestanda/stabilitet mellan olika FW chip? Har hört att Oxford 911 ska vara bra. Vad sitter det för chip i Speedmania, Firesmart ALU samt Googie?

Nån som har erfarenhet av Speedmania + Seagate Barracuda 5 diskar, respektive Firesmart alu eller Googie Organic?

Värmeproblem i kabinetter? Exemplevis om jag slänger in Seagate 7200 driven, kan det uppstå värmerelaterade problem?

Vad ska jag välja?

Firesmart ALU 120GB
2362kr

Speedmania Fire + Seagate Barracuda 160Gb 7200rpm Special Edition
994+1540=2534kr

Googie Organic 3.5" + Seagate Barracuda 160Gb 7200rpm Special Edition
796dkk+1540=2535kr

Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Googie Organic 3.5" + Seagate Barracuda 160Gb 7200rpm Special Edition
796dkk+1540=2535kr

Det tillkommer moms på 25% hos GoogieStore.

• Avstängd
  • International user
  • 2003-07-29 14:51

Jag köpte precis en 120 Gb LaCie D2 disk från Apple Store. Jag hittade en länk som gav mig 200 kronors rabatt, så totalpriset för disken inklusive moms och frakt blev 2100 kr. Beställde på Apple Store på fredag morgon och hade den hemma hos mig på måndag. Disken är tyst snabb och snygg. Passar perfekt till min PB G4. Nackdelen är väl att den inte är så lätt att uppgradera, men det får man väl göra när garantin gått ut.
/Mattias

Länk till disken på Applestore

Länk till rabatten (Scrolla ner tills du ser en bild på disken)

Edit: Såg att du ville ha USB stöd också, det har inte LaCie disken.

FireSmart Alu, tung att släpa på men annars OK, Speedmania, lätt och fungerar lika bra som allt annat på marknaden. 3,5 kan inte enbart drivas med FW (det kan ingen) utan de diskarna måste ha extern strömkälla. Värmen brukar sällan vara problem på någon av de chassi du nämner.

Som 99mac-medlem har du 15% rabatt på Speedmania Fire-chassit, ange bara "99speed" när du lägger en order i webbshoppen på www.recycler.se så sparar du nästan 150kr.

Inom kort kommer det en egen Speedmania butik där du kan beställa diskarna "Build-to-order" med t ex 120GB, 160GB, 200GB, 250GB eller 300GB storlek. Samma sak med 2.5" och Burn! modellerna.

Räkna med att det kommer specialerbjudanden i samband med att Speedmania-butiken öppnar (under början-mitten på Augusti).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-29 23:54

Jag har också funderat på FireSmart Alu 120 GB.
Är det någon som har någon erfarenhet av denna?

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-31 12:07

Tack för alla vettiga synpunkter.

SockerConny, tror dock du har fel när du säger att ingen 3.5 enhet kan drivas utan extern strömadapter. En polare skaffade denna:

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010046439

Han driver denna med enbart firewirekabeln. Borde inte detta funka på Speedmania eller motsvarande produkter eller är det enbart Iomega som klarar detta. Helt klart en fördel för Iomega isåfall.

Väntar lite med mitt val tills Speedmania butiken öppnar. Martin, när kommer de nya Firekabinetterna in, dvs med nya Oxford chipset?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Tack för alla vettiga synpunkter.

SockerConny, tror dock du har fel när du säger att ingen 3.5 enhet kan drivas utan extern strömadapter. En polare skaffade denna:

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010046439

Han driver denna med enbart firewirekabeln. Borde inte detta funka på Speedmania eller motsvarande produkter eller är det enbart Iomega som klarar detta. Helt klart en fördel för Iomega isåfall.

Väntar lite med mitt val tills Speedmania butiken öppnar. Martin, när kommer de nya Firekabinetterna in, dvs med nya Oxford chipset?

- Vad använder han för dator när han driver chassit med Firewireporten?

- Jag har beställt Speedmania Fire och Pocket med Oxford 911 för leverans i mitten på Augusti.

- Jag kan beställa FW800 chassin med Oxford 922 men prisskillnaden gör att man blir tveksam (ca 3-4 gånger så dyra i inköp) till om dom verkligen säljer.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 10:51

Min polare använder en pc, där han kör utan extern strömadapter. Använder fwkabeln.

Såg att diskarna med stöd för fw800/usb2 blev ganska dyra. Blir nog en Oxford 911 baserad lösning för mig.

Har fortfarande inte bestämt mig vilken disk det blir. Står och väger mellan Speedmania+Seagatedisk eller den där iomegan.

Fördelar/Nackdelar Speedmania
+ Snygg
+ Kan återanvända kabinettet i framtiden
+ Bra pris

- Ingen powerknapp på kabinettet
- Kan inte köra med enbart fwkabel som på iomegan

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 15:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Räkna med att det kommer specialerbjudanden i samband med att Speedmania-butiken öppnar (under början-mitten på Augusti). [/B]

Humm, när exakt är detta? Jag är precis i stånd att köpa mig en extern FW-disk för att lagra alla cd-skivor på och har sneglat ett bra tag på Speedmania men har inte slagit ännu till på grund av att jag inte haft lust att betala frakt från flera ställen.

Kort sagt: släpp sajten nu och genast för att inte tala om omedelbart

//Patrick

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Som 99mac-medlem har du 15% rabatt på Speedmania Fire-chassit, ange bara "99speed" när du lägger en order i webbshoppen

Det kunde du väl sagt lite tidigare... Jag beställde två kabinett igår och inte visste jag att man var priviligierad... Får man ha rabatten tillgodo till nästa beställning?

/Göran

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Det kunde du väl sagt lite tidigare... Jag beställde två kabinett igår och inte visste jag att man var priviligierad

Den 7:e juli är väl lite tidigare:
http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25962

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Den 7:e juli är väl lite tidigare:
http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25962

Förvisso... Då utnyttjade jag rabatten men fick för mig att det var ett engångserbjudande...

/Göran

1
Bevaka tråden