MacBook Air service går inte

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 23:39

Jag har lämnat in min MacBook Air 2 gånger på service nu.

Första gången pga "kernel task" gick upp i höjderna såfort man kollade på webbTV... de såg felet och bytte ut lite grejer

Andra gången var de samma problem, "kernel task" går upp i höjderna pga webbTV, och de enda jag gör är att kolla på Paradise Hotel på tv6.se, datorn blir helt obruklig.

Men andra gången hittade de inget fel sa dem även om jag hade tagit kort, som visade kernel tasken. Jag fick tillbaka datorn idag. Nyformaterad, och vad sker efter 10 minuter tror ni?.......

så nu spelade jag in en film detta måste la fan duga? och hur kunde de inte ske för dem på verkstaden om de sker för mig efter 10 minuter!?

Noteras att datorn klarar de bra i början men efter en stund inte så måste vara överhettning då eller? och den står på platt bord..

här är min video.

YouTube - MacBook Air - kernel Task 144 %

skall skicka den till dem imorgon med

Ja, överhettning låter väl troligt.

Vill du ha länkar till fler filmer som belyser samma problem som du har så finns även denna:

YouTube - MacBook Air problems

Jag hoppas verkligen dina problem löser sig på bästa sätt. Air är en mycket trevlig dator, men om den blir överhettad av web-tv då är det inte riktigt som det ska.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 12:24

Esa: Jag hade samma problem, de bytte hela logikkortet för mig, sen funkade det bra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-27 21:55

En kompis till mig som e grym på datorer kollade min.. Han kom fram till detta.

Det som sker när datorn blir varm är att den klockar ner processorn. Min ligger normalt på 1600 MHz.

Efter ett tag klockas den ner till 1400 , sedan till 1200, för att sedan klockas ner till 800 MHz. Det märks tydligt sa han på aktivitetskontrollen då ett program som först tar kanske 20% av processorn plötsligt tar mer och mer, de är tecken på att processorn klockas ner. När "kernel task" sätter igång är det när processorn är nerklockad till 800 Mhz och även då blir överhettad (varmare än 70 Grader).

Hur värdelöst är inte det da? och han sa att de är skumt att dm inte märkt detta på verkstaden, för han såg de direkt i sina mätprogram på några minuter.

Mailat MacHuset med all info, bilder, filmer. även spelat in denna nu med.

YouTube - MacBook Air 152 % kernel task efter 8 minuter

När jag precis startat datorn och startar Braid som får köras till "kernel task sätter" igång. Och där ser man tydligt att de kräver lite av processorn till en början, sedan växer det, växer det, växer det.. tills kernel task tar över.

Även en bild då kvalitén på videon är lite kass

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-03 16:48

personen ovan hade rätt de har kommit fram att logikkortet inte är som de ska, häromveckan la ljudet av med. då var de självklart sa reparatören, nu är det kampen emot apple eftersom garantin gick ut nyss :P.. men reklamationen kommer slå egenom bara att de kan ta lite tid.

Eftersom problemet har varit sen jag köpte den och att den vart på lagning 3 gånger med gången jag lämnade in den nu kommer jag vinna. Förhoppningsvis blir det ny dator, men räcker för mig om logikkortet byts ut

Eftersom kylningen uppenbarligen är dålig så duger nog vilken lagning som helst som ger rätt kylning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 15:01

Hej!

nu har jag kämpat och kämpat APPLE sa NEJ! sedan så hjälpte service verkstaden mig med reklamation.. konsumentverket hörde av sig till Apple.. och helt plötsligt, jag får en helt ny dator vad sa dem till apple egentligen?

hur som helst var min gamla så skadad av värmeproblemen så det gick inte att laga den var så lagad den kunde bli redan. Så detta känns bra

wow! grattis?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-15 17:03

Grattis Esa!

Efter allt problem som du verkar ha gått igenom så är du värd det. Har nog samma problem med min (för två veckor sedan inlämnade) MacBook Pro 13". Den blir jätteseg, fläkten går på högvarv och den blir typ 100 grader efter 10 minuters användade. Ska nog kontakta Konsumentverket också om dem säger att inget fel hittades.

(Har även 3 rosa iPhones om någon vill köpa, har en fjärde på gång )

/Pro13

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 17:08

Tack men är fortfarande nyfiken på vad som fick dem att ändra sig tvärt.

Jag får en 2,13 GHz MacBook Air istället med SSD hårddisk , för dem håller bättre sa han ifrån Apple.

Jag menar nu är dem snälla och ger mig mer än vad jag hade, innan var dem enormt svåra.

Den gamla iaf fick statusen att pga överhettningen så hade i princip hela datorn skadats, därför den funkade konstigt. ljudet la av osv. Så jag hade i ett år suttit med en dator där värmen hade skadat delar av datorn, samt hårddisken.

Ja jag har extremt otur!! på senaste tiden!!!!

1. Macook Airen
2. Grafikkortet i PCn överhettades och pajjade
3. Hårddisken i HTPCn la av
4. Projektorns fläkt pajjade häromdan och låter som ett tröskelverk
5. Min iPhone 3GS var på lagning fick tillbaka en med sprängd högtalare och lösa knappar
6. Mitt Playstation 3 jag köpte funkade inte HDMI ingången på

Aja man får ta en sak i taget

Ursprungligen av Esa:

Tack men är fortfarande nyfiken på vad som fick dem att ändra sig tvärt.

Apple följer beslut från Allmänna Reklamationsnämnden och konsumentverket.

Konsumentverket bifogar en bibba papper där det står bl a bla bla.

OK, säger Apple, en utomstående instans har bestämt att här gör vi fel, då gör vi rätt.

Enkelt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-21 09:41
Ursprungligen av Goflorp:

Apple följer beslut från Allmänna Reklamationsnämnden och konsumentverket.

Konsumentverket bifogar en bibba papper där det står bl a bla bla.

OK, säger Apple, en utomstående instans har bestämt att här gör vi fel, då gör vi rätt.

Enkelt.

Ja det e ju bra om det går till såhära. För jag tycker jag hört många gånger att det inte ens hjälper med Konsumentsköpslagen etc... Men dem har kanske ändrat sig på senare tid?

Ursprungligen av Kajan:

Ja det e ju bra om det går till såhära. För jag tycker jag hört många gånger att det inte ens hjälper med Konsumentsköpslagen etc... Men dem har kanske ändrat sig på senare tid?

Alla stora bolag följer rekommendationerna från de organisationerna, Volvo, Saab, Electrolux osv.

Har man en dispyt så uppmanas man ibland som kund vända sig till Konsumentverket etc, just för att man vill ha en opartisk granskning. Ngn oberoende som inte är förbannad, upprörd etc tittar på det.

Konsumentorganisationerna kommer inte heller alltid fram till att man som konsument har rätt. Då blir det det utslaget som företagen följer.

Har en Air av första modell, 1.8Ghz med överhettning, kernel_task, något år sedan garantin löpte ut kan jag tänka mig ... Gör Apple någonting eller säger bara ha en bra dag? Finns det något man kan göra eller är det bara att stänga datorn och vänta fem minuter varje gång det händer?

Konsumentköplagen säger ju att ett ursprungligt fel kan reklameras om det händer inom 3 år från inköpsdagen. Datorn är 23 månader, enligt Coconutbattery.

Senast redigerat 2010-06-15 11:44
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-20 16:55
Ursprungligen av martin_stenmark:

Har en Air av första modell, 1.8Ghz med överhettning, kernel_task, något år sedan garantin löpte ut kan jag tänka mig ... Gör Apple någonting eller säger bara ha en bra dag? Finns det något man kan göra eller är det bara att stänga datorn och vänta fem minuter varje gång det händer?

Konsumentköplagen säger ju att ett ursprungligt fel kan reklameras om det händer inom 3 år från inköpsdagen. Datorn är 23 månader, enligt Coconutbattery.

Helt klart värt att ringa till Apple och prata med dem. Jag hade problem med tangentbordet (shift-tangent som inte fungerade som den skulle) på min MBP där garantin gått ut och jag ringde Apple och var allmänt trevlig och förklarade lugnt och sansat att det var ett "känt fel" som flera råkat ut för (hade läst på ngt amerikanskt forum). De var lika trevliga tillbaks och jag fick rätt omgående ett servicenr och ombads lämna in den till närmsta auktoriserade verkstad. Ett par dagar senare fick jag tillbaka datorn med utbytt topcase och logikkort. Alla glada och nöjda.

Ursprungligen av jouh:

Helt klart värt att ringa till Apple och prata med dem.

Jag har pratat med Apple omkring sex gånger nu, de sista gångerna med någon Sasa - Senior Advisor. Jag fick ett program som skulle spela in allt jag gjorde med datorn och sedan skicka till honom som han skulle vidarebefordra till USA osv osv. Det känns väldigt långdraget, jag kan inte tänka mig att det beror på något annat än hårdvarufel.

1
Bevaka tråden