Automatisk backup

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 15:25

Vet att det finns liknande trådar, men jag frågar om en direkt specific grej här.

En hårddisk som funkar typ som Time Machine, men inte behöver vara trådlös. Varje gång jag kopplar in den så backuppar den tex. iPhoto-filen och nån mapp som jag ställt in. Exempelvis.

Eller så startar jag ett program som följer med som säger till den att backuppa valda filer.

Finns detta eller är det bara Time Machine som kan göra detta? So, sagt, trådlöst behöver det inte vara.

tack

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 16:11

TimCapsule är den trådlösa hårddisken man kan köpa från Apple.

TimeMachine är backup-programmet som följer med MacOS (10.5 och senare). Det kan du använda med vilken hårdisk som helst. Som grundinställning tar den en kopia på hela din dator, men du kan ställa in att den utesluter vissa mappar.

Dessutom finns många andra backup-program, och det är väl det du frågar efter. Tex som komplement till TimeMachine om man vill ha en dedikerad hårddisk för extra backup på någon mapp. Programmen brukar kunna automatiskt ansluta nätverksdiskar över internet, starta backup när viss disk ansluts, schemaläggas osv. Själv har jag använt iMsafe som är enkelt, men det finns många andra:

http://www.99.se/ovrig-programvara/268378-backup-program-daer-vaelja-ska-backas.html
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/223340-vilka-backup-program-anvaender-ni.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 16:40

I OS X finns ju Rsync inbyggt.

Ett verktyg som jäkligt smidigt och fint synkar valda mappar.

Det kanske är lite skräckinjagande att det inte finns något GUI, men om du googlar borde du hitta en guide så du bara kan klippa och klistra.

Vet inte riktigt hur man gör för att den sak starta vid inpluggning, men att sätta upp så att den exempelvis synkar hela din hemmapp till en extern disk varje natt kl 03.00 är inga problem!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 19:10

Aha, det där med timecapsule men på en vanlig hårddisk.. det hade lustig nog inte riktigt slagit mig..
smart..

en annan fråga då.. finns det andra hårddiskar som funkar som time machine.. dvs som man kopplar till nätverket? jag kopierar ibland filmer mellan min macbook och macmini.. och en fil på 4 gb tar typ 20 min och nätverket blir SJUKT slött under tiden (går knappt at surfa alls) och Finder går knappt att använda förens det är klart. skumt eller helt i sin ordning?

1
Bevaka tråden