Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändra DNS-servrar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har bredband från ComHem, och ComHem har kanske nordeuropas sämsta DNS-servrar. Alltså vill jag använda openDNS-servrarna (208.67.222.222 / 208.67.220.220) istället. Jag använder en Airport Express som jag kopplat till comhem-kabelmodemet.

Mitt problem är att om jag under nätverksinställningarna bara lägger till de nya DNS-servrarna ligger comhems DNS-servrar kvar, och datorn envisas med att använda comhems servrar istället.

Min lösning blev då att leta reda på /etc/resolv.conf och radera comhems-servrar från den filen. Det fungerar utmärkt bra och sidorna laddas på bråkdelen av tiden de gjorde innan. Problemet är att efter en omstart återställs den här filen och comhem-servrarna hamnar där igen.

Jag har provat att ändra rättigheterna på filen så att systemet bara har läsrättigheter, men det fungerade inte heller. Jag provade att låsa filen, men det fungerade inte heller.

Så, hur ska jag göra för att bli av med comhem-servrarna? (Det bästa vore ju om comhem bara stängde av sina urusla DNS-servrar, men det lär ju inte hända.) Tills dess vill jag bara låsa den här filen så att jag själv kan kontrollera vad som står i den.

Tips?

Jens

Jag gör det i routern. (jo, comhem's dns är under all kritik)

Har provat det också. Men comhems dnser kommer med i alla fall.

Kan det beror på om jag har Expressen i router- eller bryggläge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 22:01

Är också intresserad av ett svar. Sitter och pular själv men det leder ingen vart, tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 22:47

För mig funkar det så att om jag anger openDNS-servrarna när nätverket är inställt att konfigurera med DHCP

Så ser man under "avancerat" att ComHems DNS-servrar likt förbannat ligger kvar (ganska naturligt)

Ställer man in manuellt

Så slipper jag sirapskänslan!

jag använder trådat nät, Com hems tele/bredbands modem/router Cisco EPC2425, OS 10.5.8

ComHem-DNS-erna tycker jag funkar bra nästan ofta, men periodvis kleggar dom igen och det blir väldigt långa söktider, snurrisnurrisnurr...

1
Bevaka tråden