Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Installerade på min vanliga leopard utan några som helst problem. Så Dolly sover nog fan inte på rygg varje natt!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-31 14:25

Mitt största bekymmer är att Cuppa inte längre visar nedräkningstimern ovanför ikonen i dock:en.

Inga övriga problem i sikte.

Jag vetitusan egentligen om detta hör till saken här i tråden men mitt iLife'08 program är puts väck från datorn efter installationen av SnowLeopard??!!

Jag började i förra veckan med att formatera om hela hårddisken för att jag kände att det var dags att rensa ut allt gammalt skräp och på så sätt få en "fräschare dator, första gången min Macbook blev formaterad på över 1 år som jag haft sedan ny)

Hursomhelst så tog jag min medföljande Leopard skiva som jag fick till min MB och formaterade om datorn och det gick ju som väntat utan några problem.... sedan dess har jag inte använt datorn något mer än att kolla mail osv... Så idag fick jag hem min SnowLeopard skiva och installerade den och märkte till min förvåning att hela iLife paketet är puts väck??!!

Hur? Tänkte jag då? Vart tog det vägen?? Hittar inte programvaran på varken min original Leopard skiva eller på SL skivan jag fick idag!!!

Jag vill ha tillbaka iPhoto liksom.... How do I do??? Vore mega tacksam för hjälp!!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-31 21:34

iLife hittar du på en andra skivan som följde med datorn. Man får två skivor i datorns ask vanligen; en med Operativsystemet (Leopard) och en med övriga applikationer.

Kolla på den andra skivan och starta installationsprogrammet på den så bör du hitta iLife

Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag vetitusan egentligen om detta hör till saken här i tråden men mitt iLife'08 program är puts väck från datorn efter installationen av SnowLeopard??!!

Jag började i förra veckan med att formatera om hela hårddisken för att jag kände att det var dags att rensa ut allt gammalt skräp och på så sätt få en "fräschare dator, första gången min Macbook blev formaterad på över 1 år som jag haft sedan ny)

Hursomhelst så tog jag min medföljande Leopard skiva som jag fick till min MB och formaterade om datorn och det gick ju som väntat utan några problem.... sedan dess har jag inte använt datorn något mer än att kolla mail osv... Så idag fick jag hem min SnowLeopard skiva och installerade den och märkte till min förvåning att hela iLife paketet är puts väck??!!

Hur? Tänkte jag då? Vart tog det vägen?? Hittar inte programvaran på varken min original Leopard skiva eller på SL skivan jag fick idag!!!

Jag vill ha tillbaka iPhoto liksom.... How do I do??? Vore mega tacksam för hjälp!!

Stämde ju alldeles utmärkt...... Att jag inte tänkte så långt att titta på CD2 hehe Tack för hjälpen, ska klicka igång installationen nu!!!!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-31 21:38

Strålande att du hittade installationsskivan
Glöm inte att köra "Software Update" efter att du installerat klart så att du får alla uppdateringar osv.

Ursprungligen av anjuna_beats:

Stämde ju alldeles utmärkt...... Att jag inte tänkte så långt att titta på CD2 hehe Tack för hjälpen, ska klicka igång installationen nu!!!!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-08-31 21:45

Batteriet i MBP

Mitt batteri, som får godkänt i Systeminformation, har nu bara en driftstid på 1,5 timmar efter installation av SL.....känns inget bra tycker jag. Vad händer med batteriet när man installerar SL..Ska det vara så här?

Ursprungligen av ThomasC:

Mitt batteri, som får godkänt i Systeminformation, har nu bara en driftstid på 1,5 timmar efter installation av SL.....känns inget bra tycker jag. Vad händer med batteriet när man installerar SL..Ska det vara så här?

Drog ur min MB ur nätkontakten och märkte osså att jag hade försämrad batteri tid... Hmm??!! Nåja vi får väl se om det håller i sig!!!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-08-31 22:01
Ursprungligen av anjuna_beats:

Drog ur min MB ur nätkontakten och märkte osså att jag hade försämrad batteri tid... Hmm??!! Nåja vi får väl se om det håller i sig!!!

Jag har nollställt batteriet...men det blir samma resultat...:(

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-08-31 22:13
Ursprungligen av anjuna_beats:

Drog ur min MB ur nätkontakten och märkte osså att jag hade försämrad batteri tid... Hmm??!! Nåja vi får väl se om det håller i sig!!!

Apple Portables: Resetting the System Management Controller (SMC) löste problemet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 22:22

Svårt att överblicka de olika typer av problem som SL medför...

Det är ju en (helt naturlig) sak att vissa, mer eller mindre ovanliga, program och tilläggsfiler inte fungerar, en annan sak med buggar i själva operativsystemet och problem med iLife/iWork.

Finns det ingen vänlig själ som kunde försöka sammanställa en lista med buggarna i själva systemet/iLife/iWork?

Jag avvaktar att uppdatera parken på skolan innan jag har fått lite större klarhet och väntar för övrigt fortfarande på min up-to-date-skiva med posten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 22:29

Uppdaterade även på jobbdatorn i dag och såg att systemet utan minsta eftertanke hade slängt bort mappen ~/Program/Server - alltså Apples Server Admin Tools. Det gick dock bra att som vanligt kostnadsfritt ladda ner paketet (nu i version 10.6 då) och som tur är, kan det nya också fortsätta styra 10.5-servrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 22:40
Ursprungligen av Rajje:

Det gick dock bra att som vanligt kostnadsfritt ladda ner paketet (nu i version 10.6 då) och som tur är, kan det nya också fortsätta styra 10.5-servrar.

Ah, intressant! Det låter som en bra variant när man sitter med en PPC-server som inte kan uppdateras!

Jag lyckades installera mobile connect för en Huwey e170 på SL genom att ignorera autostartens paket, öppna paketdetaljer och leta rätt på /Contents/Resources/Mobile_Connect_Drv_App.pkg

Därefter plugga in modemet och ställa in telefonnummer som vanligt till *99# samt välja modem->annat->huwey

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2009-09-01 01:33

Körde installeraren på min MBP 2.33 GHz.
Jobbade på en halvtimme, sen blev allt svart, men man kunde ana att det fanns något på skärmen, så det var så att systemet hade satt ljusstyrkan till 0%.

Men en 2000W spot bakom locket gjorde att man kunde se vad det stod.

"Det gick inte att installera..." bla bla... omstart, tuggade i 5 min, därefter stängde den av sig, upprepades 2 ggr, fortfarande med 0% ljusstyrka.

Bootade om från DVD'n ( 0 % ljusstyrka) kunde skönja alternativet "Återskapa från Time Machine" , tog 7 timmar , tillbaka i 10.5.8

Definitivt min värsta erfarenhet att Mac-systemuppgradering.

SItter just & packar ner en rå svinlever i en Jiffypåse för att posta till Jobs...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 13:40
Ursprungligen av gumse:

Körde installeraren på min MBP 2.33 GHz.
Jobbade på en halvtimme, sen blev allt svart, men man kunde ana att det fanns något på skärmen, så det var så att systemet hade satt ljusstyrkan till 0%.

Men en 2000W spot bakom locket gjorde att man kunde se vad det stod.

"Det gick inte att installera..." bla bla... omstart, tuggade i 5 min, därefter stängde den av sig, upprepades 2 ggr, fortfarande med 0% ljusstyrka.

Bootade om från DVD'n ( 0 % ljusstyrka) kunde skönja alternativet "Återskapa från Time Machine" , tog 7 timmar , tillbaka i 10.5.8

Definitivt min värsta erfarenhet att Mac-systemuppgradering.

SItter just & packar ner en rå svinlever i en Jiffypåse för att posta till Jobs...

Du funderade aldrig att trycka på tangenten som finns för att öka ljusstyrkan?
Du hade också sluppit gå tillbaka till 10.5.8 om du läst på lite innan.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2009-09-01 23:20
Ursprungligen av Konrad:

Du funderade aldrig att trycka på tangenten som finns för att öka ljusstyrkan?
Du hade också sluppit gå tillbaka till 10.5.8 om du läst på lite innan.

Jodå, testade ljusknappen både på det inbyggda tangentbordet + på ett externt, men det funkade inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 01:49

Hahaha, brilliant uttryckt! Det var fanimig snyggt!

Jag lider naturligtvis samtidigt med dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 11:28

Ska du läsa en recension om Mac OS X 10.6:
Mac OS X 10.6 Snow Leopard: the Ars Technica review - Ars Technica

Tillägg: verkar som arstechnica ligger nere just nu. Visste att jag aldrig skulle postat länken här innan jag själv läst färdigt.

Senast redigerat 2009-09-01 12:55

Tack Acke, den recensionen har vi nog alla väntat på!

Ursprungligen av acke:

Ska du läsa en recension om Mac OS X 10.6:
Mac OS X 10.6 Snow Leopard: the Ars Technica review - Ars Technica

Tillägg: verkar som arstechnica ligger nere just nu. Visste att jag aldrig skulle postat länken här innan jag själv läst färdigt.

Alltså Ars Technica har varit nere för mig hela eftermiddagen, men sajten är uppe enligt downforeveryoneorjustme.com.

Edit: Det var en lokal DNS-grej hos mig. Fixat nu.

Eftersom den andra tråden är stängd, fick ni andra också Up to date-skivan av Snow Leopard idag?

Ursprungligen av Adrian B:

Eftersom den andra tråden är stängd, fick ni andra också Up to date-skivan av Snow Leopard idag?

Ingen skiva här än, men än så länge har bara "första" posten kommit...

Ursprungligen av Adrian B:

Eftersom den andra tråden är stängd, fick ni andra också Up to date-skivan av Snow Leopard idag?

Jag väntar fortfarande på min up to date skiva, den för 99.- alltså. Men jag förstod nästan att det skulle bli så här, så jag vart och köpte det inne på Machuset (Halmstad) i lördags.

Jag gjorde en REN installation.
Satte i skivan, startade om datorn med alt, valde starta från skivan, gick in i skivverktyg, raderade disken, och installerade.

Inga konstigheter!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 15:48
Ursprungligen av Adrian B:

Eftersom den andra tråden är stängd, fick ni andra också Up to date-skivan av Snow Leopard idag?

Nix. Och den kommer inte komma imorgon heller. 3 september som det står på leveransbeskedet måste vara det som gäller.

Ursprungligen av Mattias L:

Nix. Och den kommer inte komma imorgon heller. 3 september som det står på leveransbeskedet måste vara det som gäller.

Finns det någon risk att en lat brevbärare kommer klassa paketet/brevet med skivan som "skrymmande" och därför lämna in den hos en postcentral så att man istället får åka och hämta den?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-01 16:06

Jag tror att det nämdes i en annan tråd, eller i denna, att någon hade fått sin up-to-dateskiva i ett brunt vadderat kuvert, så det är nog ingen stor risk att de bedöms som skrymmande. Sen hur lata brevbärarna är omkring där du bor vet man inte

Ursprungligen av ht-tower:

Finns det någon risk att en lat brevbärare kommer klassa paketet/brevet med skivan som "skrymmande" och därför lämna in den hos en postcentral så att man istället får åka och hämta den?

Ursprungligen av ht-tower:

Finns det någon risk att en lat brevbärare kommer klassa paketet/brevet med skivan som "skrymmande" och därför lämna in den hos en postcentral så att man istället får åka och hämta den?

Det beror mest på hur litet ditt brevinkast är.... Såvida du inte har en fet brevlåda a la Villa

Ursprungligen av Drakfot:

Jag tror att det nämdes i en annan tråd, eller i denna, att någon hade fått sin up-to-dateskiva i ett brunt vadderat kuvert, så det är nog ingen stor risk att de bedöms som skrymmande.

Det stämmer:

Ursprungligen av Mattias L:

Nix. Och den kommer inte komma imorgon heller. 3 september som det står på leveransbeskedet måste vara det som gäller.

Jag tror jag hade 3 september också.

Bevaka tråden