Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-08-30 13:11
Ursprungligen av Hagelin:

Skulle tro att tap är en del av någon VPN-mjukvara du har installerat. Prova att installera om den mjukvaran.

Kan stämma! Tack för tipset!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-30 13:05

Kan inte hitta nån info om nuFile funkar på SL.
Någon som vet eller kan tipsa om liknande program?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 13:15

VPN-mjukvara???

Yes!!

Hittar inte min Ipod?

Har läst ovan att det var ngn som inte fick sin iPhone 3Gs att synca, min 3G funkar fint men min gammla iPod vill inte dyka upp i iTunes.

Hur har ni andra det med era iPod´s syncar de?

  • Medlem
  • 2009-08-30 15:38
Ursprungligen av helgonet12:

Har läst ovan att det var ngn som inte fick sin iPhone 3Gs att synca, min 3G funkar fint men min gammla iPod vill inte dyka upp i iTunes.

Hur har ni andra det med era iPod´s syncar de?

Min iPhone 3GS syncar utan problem.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-30 16:06

Det var jag
Det fanns en update tillgänglig som ordnade det. Dock gällde det troligen pga jag har iPhone SDK installerat (uppdateringen var en iPhone SDK compatibility uppdatering på hela 6KB ).
Har du provat köra en Software Update för att se om det kanske har dykt upp något liknande för dig? Kanske är så att iPoden behöver en mjukvaruuppgradering, vilket kan bli svårt om den inte ens dyker upp i iTunes :/

Ursprungligen av helgonet12:

Har läst ovan att det var ngn som inte fick sin iPhone 3Gs att synca, min 3G funkar fint men min gammla iPod vill inte dyka upp i iTunes.

Hur har ni andra det med era iPod´s syncar de?

Har den senste uppdateringen av iPod?

Ursprungligen av Drakfot:

Det var jag
Det fanns en update tillgänglig som ordnade det. Dock gällde det troligen pga jag har iPhone SDK installerat (uppdateringen var en iPhone SDK compatibility uppdatering på hela 6KB ).
Har du provat köra en Software Update för att se om det kanske har dykt upp något liknande för dig? Kanske är så att iPoden behöver en mjukvaruuppgradering, vilket kan bli svårt om den inte ens dyker upp i iTunes :/

Kollade innan uppdateringen att iPoden hade den senaste uppdateringen.

En annan skum sak som hände var att Internetdelningen försvann från min iPhone 3G när jag försökte att parkoppla den med Min MBP :confused:. Gjorde en återställning av iPhone och vips så funkar internetdelningen perfekt :D.

So far:

1. Datorn kan inte gå i vila med timer (kan dock tvingas i vila med menyn - men det tar lååång tid).
2. Apogee Duet stänger inte av sig när datorn går i vila.
3. Apogee Duet's ljud är korrupt.

Hallelujah!!! Apogee Duet låter nu bra igen - så där bra som en Duet låter :-). Omstarter och lite trix och allt är frif och fröjd.

Insomniaproblematiken gäller dock fortfarande. Jag hade en del insomniaproblem med Leopard också, men nu somnar det ALDRIG.

Ursprungligen av Zimmerman:

So far:

1. Datorn kan inte gå i vila med timer (kan dock tvingas i vila med menyn - men det tar lååång tid).
2. Apogee Duet stänger inte av sig när datorn går i vila.
3. Apogee Duet's ljud är korrupt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-30 14:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Insomniaproblematiken gäller dock fortfarande. Jag hade en del insomniaproblem med Leopard också, men nu somnar det ALDRIG.

Har du provat med Stilnoct?

Nej, men jag petade in två Mandrax i CD/DVD-springan igår - ingen effekt. Burken är klarvaken. Hela tiden. Bara skärmen vilar.

Ursprungligen av Cekari:

Har du provat med Stilnoct?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-30 15:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, men jag petade in två Mandrax i CD/DVD-springan igår - ingen effekt. Burken är klarvaken. Hela tiden. Bara skärmen vilar.

Undras om man inte borde ange om man uppdaterat eller gjort en clean install för att få en bättre uppfattning om viss strul. Kanske också viken maskin, gammal nyare.
Svårt att få någon uppfattning om helheten när man försöker hänga med här.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 14:54

Pages funkar kasst. Version 4.0.2. Tester blir uppfuckade. Vad gör man?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-31 08:44
Ursprungligen av c5j:

Pages funkar kasst. Version 4.0.2. Tester blir uppfuckade. Vad gör man?

Texter menar jag. Kolla bild.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-31 08:59
Ursprungligen av c5j:

Texter menar jag. Kolla bild.

Jag får upp en sån här, se bild. Kan det vara så att det är något typsnitt som du har inte funkar i SL? Testa "markera allt" och byt typsnitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-30 17:22

Är det någon som lyckats parkoppla fjärrkontrollen i SL?

Någon som märkt några skillnader i Time Machine?

Hallå,

Allt verkar fungera klockrent för mig efter installation förutom det mobila bredbandet. Någon som fått igång sitt mobila bredband?
Jag kör 3:s bredband med Huawei E1820 modem.

Operatörerna verkar inte vara så pigga på att se till att det funkar heller. Har pratat med 3:s support och de skiter fullständigt i oss Mac-användare låter det som...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-31 11:54
Ursprungligen av dannegrun:

Hallå,

Allt verkar fungera klockrent för mig efter installation förutom det mobila bredbandet. Någon som fått igång sitt mobila bredband?
Jag kör 3:s bredband med Huawei E1820 modem.

Operatörerna verkar inte vara så pigga på att se till att det funkar heller. Har pratat med 3:s support och de skiter fullständigt i oss Mac-användare låter det som...

Jobbets mobila bredband (Telenor) fick jag igång efter att slängt och installerat om Globe Trotter Connect. Testa det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-02 01:27
Ursprungligen av dannegrun:

Någon som fått igång sitt mobila bredband?
Jag kör 3:s bredband med Huawei E1820 modem.

Typiskt! Har nyss köpt SL, men vågar inte installera nu eftersom E1820 är mitt enda internet Modemet funkar ju dåligt redan i Leopard, finns det ingen lösning i sikte?

Jag tror vi borde ha en tråd av typen "Tips på nyheter och förbättringar i Snow Leopard". Men klockan är för mycket och jag för trött, så tills vidare postar jag här (om någon annan admin håller med kan ni bryta ut detta inlägg till en ny tråd).

I Snow Leopard kan man nu synka kontakter mot Gmail, något som bara gick om man hade en iPhone eller iPod touch i 10.5. Men nu i 10.6 kan man alltså synka direkt från Adressboken.

Lär mer här: Improved Contact Sync in Snow Leopard

(...och om någon redan tipsat, sorry, trött )

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-02 07:08

Har du provat att köra ex.vis Telia Connect? För mig fungerade det ypperligt när jag använde ett Huawei E220 samt E169. Jag t.o.m slutade använda Huawei's egna applikation.

Ursprungligen av mose:

Typiskt! Har nyss köpt SL, men vågar inte installera nu eftersom E1820 är mitt enda internet Modemet funkar ju dåligt redan i Leopard, finns det ingen lösning i sikte?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-30 20:27

Någon som kör SnowLeopard + Lightroom + Spaces?
I Leopard kunde jag inte aktivera Lightroom som låg på sida 2 i spaces om jag ex. surfade på sida 1 och klickade på Lightroomikonen från sida 1. Istället fick jag byta sida "manuellt". Fungerar detta i Snow Leopard?
Det kanske är så med fler program men jag har stört mig lite på det just i Lightroom.

Då var SL beställt! Behöver man göra en helt ny installation, eller updaterar man bara å behåller alla program å filer?

Ursprungligen av Timpolanen:

Då var SL beställt! Behöver man göra en helt ny installation, eller updaterar man bara å behåller alla program å filer?

Läs tråden innan du frågar, denna fråga har besvarats ett antal tilfällen. Nej, du behöver inte göra en ny installation utan det räcker med en uppdatering, så behåller man alla program och inställningar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-31 12:19

Efter att ha läst igenom tråden...

1) Är påven katolik?

2) Sover Dolly Parton på rygg?

3) Bör man installera Snow Leopard på ren/raderad disk?

Svaret på alla tre frågor har samma självklara svar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-31 12:39
Ursprungligen av planB:

Efter att ha läst igenom tråden...

1) Är påven katolik?

2) Sover Dolly Parton på rygg?

3) Bör man installera Snow Leopard på ren/raderad disk?

Svaret på alla tre frågor har samma självklara svar

Vad är svaret? Ibland? Kanske?

Kom i håg att det i stort sett är bara problemen som lyfts fram. Har installerat SL på två datorer rakt upp och ner, i stort inga problem alls (förutom en modemprogramvara som redan var opålitlig innan), i övrigt bara speed och glädje!
Jag tycker gott man kan testa att göra en enkel installation innan man börjar mecka med att blåsa diskar. Den stora majoriteten kommer inte uppleva några problem, tvärtom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 12:41
Ursprungligen av planB:

Efter att ha läst igenom tråden...

1) Är påven katolik?

2) Sover Dolly Parton på rygg?

3) Bör man installera Snow Leopard på ren/raderad disk?

Svaret på alla tre frågor har samma självklara svar

haha klockrent svar

Clean install - istället för update - är något för Windowsanvändare. Jag har aldrig ominstallerat ett system i en Mac sedan min första Mac Plus 1987 (1988? - minns inte helt säker). Och måååånga Macar har passerat under mina händer sedan dess. Många.
Man kan inte automatiskt koppla problemen som rapporteras till att man uppdaterat istället för clean install. Så funkar det inte :-D.

(Dolly sover på sidan. Bara psykiskt sjuka eller nevrologiskt skadade Homo Sapiens sover på rygg

Ursprungligen av planB:

Efter att ha läst igenom tråden...

1) Är påven katolik?

2) Sover Dolly Parton på rygg?

3) Bör man installera Snow Leopard på ren/raderad disk?

Svaret på alla tre frågor har samma självklara svar

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-31 20:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Man kan inte automatiskt koppla problemen som rapporteras till att man uppdaterat istället för clean install. Så funkar det inte :-D.

Då kan man fråga sig om det är en färdig version, övht.

Bevaka tråden