MacBookPro 15", hjälp/köpråd? Byta från PC.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nordanstig
  • 2009-08-24 17:08

Hallå nu är det så att jag ska sälja min PC. Men jag hittar inge roligt och bra om en Mac, t.ex vad som är bättre och sämre än med Windows? Själv har jag har en Fujitsu Siemens Scaleo X och tänkte om jag ska sälja den och köpa en Mac book Pro 15"?

Så här ser min dator ut i:
Specifikationer
Format Tower
Processortyp Intel Core 2 Quad Q6600
Processorplatser (Lediga) 1(0)
Processorhastighet 2.40 GHz
Chipset nVIDIA nForce 650i Ultra
Minnestyp DDR II SDRAM 667 MHz PC2-5300
Minne som ingår 3 GB (2 x 1 GB + 2 x 512 MB)
Maximalt minne 4 GB
Minnesplatser (Lediga) 4(0)
Hårddisktyp Serial ATA-300
Hårddiskstorlek 1 TB (2 x 500 GB)
CD / DVD DVD±RW (+R dubbla lager)
3,5" platser (Lediga) 2(1)
5,25" platser (Lediga) 3(0)
PCI-kortplatser (Lediga) 1(0) x PCI-E x16
1(1) x PCI-E x1
2(2) x PCI
Antal USB portar 4 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal VGA portar 2 x DVI
Grafik MSI Nvidia GeForce 8800GTS 640 MB
Ljud Ja, Creative Sound X-Fi XtremeGamer Fatal1ty
Nätverk 10/100/1000 Mbps & 802.11g
Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk
Mus / Tangentbord Ja / Ja
Storlek (BxHxD) 198 x 492 x 502 mm
Vikt 16 kg
Garanti 1 års garanti, inskick
Övrigt 11-in-1 Card Reader

Jag har 3 externa hårddiskar, så hur stor hårddisken är på mac pro spelar ingen roll. Jag spelar nästan aldrig några spel, fast förr Photoshopade jag väldigt mycket och det kanske jag börjar med igen.

Fråga 1: Ska jag sälja min PC och köpa en Mac Pro?
2: Vad är det för skillnad på Mac och Windows? Bättre och sämre?
3: Är det nå problem om man ska köra både Windows och Mac på en Mac Pro?
4: Kan jag använda mina externa hårddiskar från min PC och kolla på filmer och musik som jag har på dom?
5: Är det bra ljud i en Mac Pro 15", om jag ska spela musik?
6: Hur är prestandan och utsidan/kontroller i en Mac Pro mot för min PC?
7: Hur är det om jag ska spela spel, t.ex GTA IV eller cs. Hur är grafiken på spelet då?

Där har ni mina frågor, så om någon snäll människa kan svara på dom och skriva lite "Bra att veta om Mac" info till mig?

Mvh Tony!

Att jämföra en PC:s prestanda med en Mac är inte riktigt rättvisande. Även om Mac:en på papperet har sämre prestanda så är den ändå snabbare efter operativsystemet utnyttjar resurserna bättre.

Mac är helt klar bättre. Apple ligger så där 3-4 år före M$. Jag bytte från Pc till Mac och det ångrar jag inte en sekund. Sätter man sig vid en PC efter ha kört Mac så känns PC:n klumpig och jobbig.

Det är inga problem att köra OS X och Windows tillsammans. Det finns parallells och boot camp som fungerar som virtuella hårddiskar där du kan köra Windows i OS X.

Ja, du kan använda dina HD från PC i en Mac. Om de är i NTFS-format stödjer bara OS X läsa, ej skriva som standard. Men det finns program som gör att du kan både läsa och skriva till NTFS-diskar.

Prestandan är bättre än en PC eftersom hårdvaran är anpassad till operativsystemet eller tvärtom om man vill se det så. Den behöver inte ha 14 miljoner drivrutiner i sig för att kunna passa en mängd olika datorer.

Spela spel osv. inga problem.

• Medlem
  • Nordanstig
  • 2009-08-24 18:01

Okej, tack för ett snabbt och fint svar!

Om ni vill får ni gärna skriva vad jag ska tänka på, om jag behöver det innan (om) jag ska byta till Mac?

Tror jag fick svar på alla frågor där med, så tackar!
Men förr läste jag att det krånglade väldigt mycket om man skulle köra Windows på en Mac, för vissa knappar, musen och vissa hårdvaror fungerar inte tillsammans med Windows. Hur är det med den biten nu?

• Medlem
  • Nordanstig
  • 2009-08-25 13:57

Idag beställde jag en "Apple MacBook Pro 15.4" Core 2 Duo 2.66 GHz"!

Tack för all hjälp och jag kommer nog kanske behöva mer hjälp, nu när jag ska skaffa en Mac för första gången (:

Utmärk val! Du kommer inte att ångra dig. En kombination av bootcamp och parallels gör att du kan använda alla pc program du kan tänkas behöva. Det enda som inte är perfekt i windows via bootcamp är att fläktarna går lite oftare men det är allt. Rc versioner av windows 7 har lite mer problem men fungerar väldigt bra ändå.

No more barriers between Windows and Mac® gör att du kan skriva och läsa ntfs formaterade hd's på din mac och macdrive Mediafour | MacDrive gör att du kan läsa mac formaterade hd's på pc.
Lycka till!

1
Bevaka tråden