Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Script för att plocka ut adresser ur mail?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har cirka 1000 st mail som jag fått och innehållet i varje mail finns det 1-2 mail adress som jag vill ta ut. Men eftersom det är så många mail är det omöjligt för mig att sitta ta ut varje adress manuellt, så jag undrar finns det nån script som kan hämta spåra alla mail adresser i dessa 1000 mail och exportera ut det till en lista.

Man skriver sådana script själv i ett språk som heter Applescript. Om du vill anlita någon att skriva det åt dig så kostar det 1-2 timmar i arbetstid. Vill du lära dig Applescript så finns det gott om exempel och resurser på nätet.

Du kan läsa mera om Applescript (gott om länkar) på min site om Applescript:

Applescript-tips från Intelligent Mammals AB - Home

I mail bör du även kunna sätta upp en regel som lägger till alla epostadresser i Adressboken. Sedan markera alla mail och köra regeln.

Förtydligade rubriken lite. Försök sätta rubriker som tydligt visar vad trådarna handlar om. (tidigare rubrik: "Apple Mail")

/Mod

  • Medlem
  • 2009-08-21 08:00
Ursprungligen av Unbalanced:

Hej

Jag har cirka 1000 st mail som jag fått och innehållet i varje mail finns det 1-2 mail adress som jag vill ta ut. Men eftersom det är så många mail är det omöjligt för mig att sitta ta ut varje adress manuellt, så jag undrar finns det nån script som kan hämta spåra alla mail adresser i dessa 1000 mail och exportera ut det till en lista.

Var finns adresserna? Är det mottagare, från eller i body?

Ursprungligen av Baron:

Var finns adresserna? Är det mottagare, från eller i body?

Det är i body.

Mail lagrar sina meddelanden i lättolkade textfiler så om adresserna är strukturerade på något sätt är det ganska enkelt att bara svepa över dem med find och grep.

find ~/Library/Mail -name '*.emlx' -exec grep -oE '[[:alnum:]+\.\_\-]*@[[:alnum:]+\.\_\-]*' {} \;

Men med lämpligt uttryck som plockar ut rätt adresser och inte alla den kommer åt.

1
Bevaka tråden