Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fjärrstyrning av dator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man vill ge support till föräldrarna som äntligen köpt mac, hur gör man för att kunna styra deras dator på distans?

Jag vet att det finns något som kallas apple remote desktop, men hur gör man?

Vänligen Infinity

Enklast är väl att använda iChat funktionen skärmdelning som finns inbyggd där??

Jepp, det är verkligen absolut enklast. Har dina föräldrar inget chatkonto för iChat så kan du regga ett konto på Instant Messenger - AIM - Instant Message Your Online Buddies for Free - AIM > Get a screen name (uppe till höger).

Sedan startar man en chat, sedan kan du i kontaktlistan högerklicka på din förälder, välja "Be om att få dela skärm med ...". Har du mikrofoner+högtalare på båda sidor så kan ni tala med varandra och du kan styra deras dator.

Detta funkar bara i 10.5 och har du eller dina föräldrar inte 10.5 så är denna enda funktion en anledning att skaffa det bumsmeddetsamma.

Jag ger min faster support på detta sätt, jag i Stockholm, hon i Varberg.

Tack, det låter smidigt.

Skall testa det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 19:04

Kan rekommendera TeamViewer. Fungerar både för Mac & Windows. Gratis för privat bruk. Se teamviewer.com för mer info.

Efter att ni provat iChat vill ni nog inte köra ngt annat.

Videochat, röstcahtt, textchatt, dela filer ("Titta här!" - dra och släpp en bildfil på fönstret)
och möjligheten att ta över deras skärm och prata till dem samtidigt
("Titta här pappa, HÄR har du en mapp som du skall spara allt i...")

Risken är väl att du slutar besöka dem

Enklast att skaffa ett @mac.com-konto BÅDA TVÅ, då funkar all video etc med minimalt strul.
Starta iChatt, gå in i inställningar/lägg till konto, välj där skapa "@mac.com"-konto.
Du kommer till en sida på Apple, Välj inloggningsnamn och lösenord, det kostar ingenting.

1
Bevaka tråden