Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Windows 7 i BootCamp?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-19 10:40

Då man som studerande på Chalmers kan ladda ner full version av Windows 7 helt gratis från msdn så hade jag tänkt testa det på min MBP. Frågan är om det fungerar med nuvarande version av Boot Camp eller om man måste fixa alla drivrutiner själv? Om inte annat så borde det väl troligen komma en ny version av Boot Camp när Snow Leopard släpps och det bör det väl göra relativt snart.

Är det ett krav att kunna boota i Windows?

Om inte, så kan du ju hoppa över BootCamp, och köra Windows virtualiserat i stället, via t.ex Virtualbox (som är gratis), eller via VMware Fusion eller Parallels Desktop (som båda kostar en slant).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-19 16:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det ett krav att kunna boota i Windows?

Om inte, så kan du ju hoppa över BootCamp, och köra Windows virtualiserat i stället, via t.ex Virtualbox (som är gratis), eller via VMware Fusion eller Parallels Desktop (som båda kostar en slant).

Syftet med att installera Windows för min del är främst spel och då fungerar det inte så bra att köra virtualiserat.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-20 01:59

Snow Leopard kommer med drivrutiner som ska fungera för Windows 7, både 32 och 64 bitars versionen. Tänkte testa det så fort jag får tillbaka min hårddisk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-22 11:28

Var finns dom drivisarna då, har installerat Windovs 7 64 bit, och det fungerar riktigt fint på min Macbook pro som fyller 2 år i dagarna. Men vore bra att få styrplattan att fungera som den ska.

Ursprungligen av Fisen:

Var finns dom drivisarna då, har installerat Windovs 7 64 bit, och det fungerar riktigt fint på min Macbook pro som fyller 2 år i dagarna. Men vore bra att få styrplattan att fungera som den ska.

Hur bra fungerar de här från Apple 11 augusti? :

Multi-Touch Trackpad Update 1.1 for Windows

Om du öppnar filen med winRAR ser du att det finns en 32- och en 64-bitars version som in sin tur kan packas upp o installeras på vanligt Windowssätt..

Win 7 har ju Multi Touch native så det är bara att hoppas att Apple utnyttjar alla funktionerna i sina drivare.

Multi Touch - Multi-Touch Download for Win 7 Kolla Air Hockey och Touch Typing

Senast redigerat 2009-08-23 12:17
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-22 17:55
Ursprungligen av Fisen:

Var finns dom drivisarna då, har installerat Windovs 7 64 bit, och det fungerar riktigt fint på min Macbook pro som fyller 2 år i dagarna. Men vore bra att få styrplattan att fungera som den ska.

De kommer på Snow Leopard skivan. Bränn den och stoppa in den i datorn när du kör Windows. Annars kan du packa upp dem från dmg'n med de här instruktionerna (det är samma metod för både Leopard och Snow Leopard): How-To Extract the Boot Camp Drivers from the Mac OS X v10.5 Leopard DMG
Installerade det igår, förutom att BootCamp installerade fel grafikdrivrutiner så funkar allt fint på min MBP 13".

Ursprungligen av Amazon:

Syftet med att installera Windows för min del är främst spel och då fungerar det inte så bra att köra virtualiserat.

kanske mer än för spel oxå? En väldigt bra faktaartikel om Win 7:

50 Windows 7 tips, tricks and secrets | News | TechRadar UK

Ursprungligen av Amazon:

Då man som studerande på Chalmers kan ladda ner full version av Windows 7 helt gratis från msdn så hade jag tänkt testa det på min MBP. Frågan är om det fungerar med nuvarande version av Boot Camp eller om man måste fixa alla drivrutiner själv? Om inte annat så borde det väl troligen komma en ny version av Boot Camp när Snow Leopard släpps och det bör det väl göra relativt snart.

Jag kör för egen del W7 på min MBP. Har haft lite problem med drivare tidigare men nu har jag löst det.

Jag hade problem med Intels chipsetdrivare för min MBP (gen 1 med Core Duo). Fick avinstallera dessa via felsäkert läge (däremot inte sagt att du kommer behöva det om du har en nyare MBP).

Ett tips är också att avinstallera Boot Camps grafikdrivare och dra hem ATI- eller nVidias drivare modifierade för att fungera med notebooks. På så sätt garanterar du bra stöd för Windows 7.

ATIs kan laddas hem från deras hemsida och sedan modifieras med Mobility Modder - DriverHeaven.net

nVidia - search Google and you will find.

Hoppas mitt inlägg kan hjälpa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 20:22

Nu har jag installerat Snow Leopard på MBPn och det fungerar utan problem hittills. Tar betydligt mindre plats på hårddisken och känns snabbare. Annars märker jag ingen direkt skillnad. Bootcamp verkar också ha uppgraderats för nu är det inga problem att installera drivrutiner för Windows 7. Det går även att komma åt en macformaterad disk i Windows utan att installera några andra program.

Hur hittar man erbjudande om att få en fullversion av Windows 7 på chalmers. Har inte hört talas om det och går i tankarna på att skaffa mig ett MS-OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 18:27
Ursprungligen av Korben Dallas:

Hur hittar man erbjudande om att få en fullversion av Windows 7 på chalmers. Har inte hört talas om det och går i tankarna på att skaffa mig ett MS-OS.

Det är nog endast speciella linjer som får dem och skulle du fått tillgång till dem så skulle du nog fått den informationen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-06 02:36

Alla jag känner som pluggar på Chalmers (flera olika utbildningar) kan ladda ner gratis mjukvara från microsoft utan problem.

Chalmers: Programvara

  • Oregistrerad
  • 2009-09-22 21:13

Jag testade alldeles nyss (med Chalmers-licensen) på min sprillans nya MBP och det funkade kanon.
Väldigt straight forward installation och sen körde jag drivrutinerna från Snow Leopard-skivan.
Sen tror jag att alla som har ett CID har tillgång till Microsoft-licenserna. Du kan få XP-SP3, Vista och Win-7. Plus massa annat microsoft-skräp. Dock inte office-paketet tyvärr. Som sagt, har man ett CID så borde det funka: Chalmers: Programvara
Lycka till.

Jag har precis hämtat hem en Win7 från chalmers och brännt ner på en skiva. Men när jag kör den i bootcamp så säger den att windows inte kan hittas. Dock så hittar jag skivan på skrivbordet med alla de mappar och filer på finns på skivan.
Jag installerade också SL innan jag testade detta.

Vad kan vara fel?

Ursprungligen av chalmeristen:

Jag har precis hämtat hem en Win7 från chalmers och brännt ner på en skiva. Men när jag kör den i bootcamp så säger den att windows inte kan hittas. Dock så hittar jag skivan på skrivbordet med alla de mappar och filer på finns på skivan.
Jag installerade också SL innan jag testade detta.

Vad kan vara fel?

Jag löste problemet själv.....Brände skivan med fel progem bara.

Ha det gött

Det står såhär: " När du slutar som student måste du avinstallera programvaran." Hur kollar de att man har avinstallerat Windows? Jag har läst på Chalmers o har inte känt till att man kan ladda ner Windows 7 via Macen. Funderar på att köpa Windows 7...men detta är klart ett bra alternativ.

1
Bevaka tråden