• Medlem
  • Borlänge
  • 2009-08-17 13:21

Hejsan !
Har haft en givande tråd på Sweklockers och fått mycket matnyttiga svar ang investering av en bildredigeringsdator. Datorn skall användas endast i ett syfte och det är bildredigering och ps med ganska så tunga filformat, högupplösta Raw och Tiff filer.

Målen med köpen har vart att köpa prisvärda grejjor, men ändå hålla hög kvalite och prestanda på både dator och skärm. Jag vill nu ha en second opinion på om jag kan få något mer prisvärt. Jag har även kollatpå begagnat marknad och hittat bra pris på mac pro. Skillnaden jag ser är att den har dubbla duo-core processorer och jag vet inte hur stor skillnaden är mellan att ha en dubbelsnurra med duo-core eller en enkel med quad core. Där vill jag gärna ha lite tips. (har läst att det blir mindre cache minne och buss hastighet. Tyvärr säger det mig inte så mkt)
Andra valet jag står inför är ju skärmen. Det jag har fått sagt är att det är Eizos coloredge alt flexscan som gäller vid bildredigering. coloredge 242:an är dyr, kan jag få mer prisvärda skärmar men ändå ha väldigt hög standard ?

Övriga tips och ideer motages tacksamt !

Datorn som jag har i tankarna att köpa är enl denna spec:
Processor: 1 st 2.66 GHz Xeon Quad Core-processor (fyrdubbla kärnor)
Cache: 8 MB L2-cache per kärnpar
Minne: 3 GB (tre st 1GB moduler) 1066MHz DDR3 ECC SDRAM. 4 kortplatser totalt, varav tre upptagna.
Grafikkort: Nvidia GeForce GT 120 med 512MB GDDR3 minne, mini DisplayPort samt dual-link DVI utgångar
Hårddisk: 640GB Serial ATA (3GB/s).
Optisk enhet: 18x SuperDrive med double-layer support (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Trådlöst: Built-in Bluetooth 2.1 + EDR (Enhanced Data Rate), (WiFi som tillval)
PCI Express: tre fullstora PCI Express 2.0 kortplatser. Maximalt 300W strömåtgång för kortplatserna tillsammans.
Anslutningar:
* Fyra st FireWire 800 (två fram, två bak)
* Fem st USB 2.0 (två frm, tre bak)
* Optisk digital audioingång samt utgång (toslink)
* Analog stereo line-in samt ut
Nätverk: Två st 10/100/1000 Base-T Ethernet

Utöver detta:
+2gb DDR3
+1TB WD (som jag äger redan)
+Ev en SSD disk för prestandaboost.

Skärm:
Eizo ColorEdge CG242W

Kalibrering och profilerings:
Lacie blue eye 2