Välja iMac, MacBook Pro 13, eller PC?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-08-16 23:12

Hej allesammans!

Jag har en fråga till er och en ganska vanlig skulle jag tro. Mac eller PC? Jag har sökt igenom forumet, men jag har inte hittat någon uppdaterad, likande tråd som passar mig.

Jag har planer på att köpa en ny dator då min gamla fungerar väldigt dåligt, men jag har även en bärbar PC. Dock ingen att arbeta vid. Den klarar heller ingen hög upplösning, så det blir bara jobbigt.

När jag sitter vid datorn ”photoshopar” jag och skapar hemsidor väldigt mycket. Sist jag spelade ett spel på en dator var nog mer än ett år sedan, så ett kraftigt grafikkort är jag inte ute efter. Jag ska även börja på högskolan så det blir väll en hel del pluggande vid datorn.

Jag är en trogen PC-användare, men har på senare tid blivit mer intresserad av Apples datorer. Jag har även testat en iMac 24” och det flyter på. Självklart är det annorlunda jämfört med en PC, men efter några timmars användande ska det nog vara ur världen.

Alternativ 1, är att jag köper en helt vanlig PC för ungefär 12 000kr, jag får bra prestanda och kan använda min 22”-skärm. Nackdelen är att jag är åter fast vid PC och får ingen Mac, men jag klarar mig...kanske.

Alternativ 2, är att jag köper mig en iMac 24 tum för 15 500 kr (studentrabatt). Jag får inte lika bra prestanda som PC-valet, men ändå mycket bättre än min gamla dator. Det är priset som får mig att tänka om.

Alternativ 3, är att jag köper mig en Macbook Pro 13” för 15 000 kr. Jag får näst intill lika prestanda som en iMac 24” (Lite sämre CPU och hårddisk, men inget jag tänker mer på), men den blir bärbar. Jag kan använda min 22”-skärm (Klarar 13” Macbook Pro upplösningen 1680x1050?) och sälja min bärbara PC. Priset är, även här, en sak som får mig att tänka om.

Egentligen är valet självklart, att jag väljer en Mac, men det är priset. Jag vet inte om det är värt att lägga ut 15 000 kr på en dator. Vad tycker ni?

Senast redigerat 2009-08-16 23:31
Ursprungligen av Oen90:

Klarar 13” Macbook upplösningen 1680x1050?

Självklart - om du menar på den externa skärmen. På den interna skärmen är det 1280x800.

Men du måste bestämma dig för vilken modell vi ska prata om. I rubriken skriver du MacBook. I texten växlar du, och skriver ibland MacBook Pro och ibland MacBook.

MacBook Pro 13:
"...Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 2560 by 1600 pixels on an external display..."
Apple - MacBook Pro - Technical specifications of the 13-inch.

MacBook:
"...Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 1920 by 1200 pixels on an external display..."
Apple - MacBook - Technical Specifications - Specs for the MacBook

Ursprungligen av Oen90:

...men det är priset. Jag vet inte om det är värt att lägga ut 15 000 kr på en dator. Vad tycker ni?

Att bedöma om det är värt... Det finns ingen som kan svara på det - mer än du själv. Vi har ingen aning om hur din ekonomi ser ut. Vi har ingen aning om hur högt du prioriterar datorn jämfört med andra utgifter.

• Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-08-16 23:40

Jaha, då förstår jag. Det ska vara Macbook Pro.

Jag menar på den externa. Det är viktigt om den klarar 1680x1050. När upplösningen blir mindre på en 22"-skärm tycker jag det blir jobbigt att arbeta.

Citat:

Att bedöma om det är värt... Det finns ingen som kan svara på det - mer än du själv. Vi har ingen aning om hur din ekonomi ser ut. Vi har ingen aning om hur högt du prioriterar datorn jämfört med andra utgifter.

Så sant som sagt. Jag får svara på den frågan själv, med hjälp av era svar på mina andra frågor

Ursprungligen av Oen90:

Jaha, då förstår jag. Det ska vara Macbook Pro.

Jag har justerat rubriken lite nu, så att det syns att det är "Pro".

/Mod

Ursprungligen av Oen90:

Jag menar på den externa. Det är viktigt om den klarar 1680x1050.

Och som jag skrev tidigare, så är svaret ja. På extern skärm klarar den upp till 2560x1600, vilket naturligtvis också innebär att den klarar 1680x1050 och en massa andra upplösningar.

Eftersom spel inte är en så viktig del för dig tycker jag absolut att du ska köra på Mac. Du kan ju dessutom installera Windows i den och köra det om du skulle behöva någon gång. Det har jag själv, men har inte behövt starta den på några månader nu.

Ärligt talat, lägger du några extra tusenlappar så är det väl värt de pengarna. Du kommer bli sjukt nöjd. Kör på en Macbook Pro som är snart två år gammal och jag kommer inte behöva byta den på minst ett år. Och jag "Photoshoppar", "Indesignar" och "Illustratar"m.m.

Strulfriare dator har jag aldrig ägt (körde Dell och lite HP förut).

• Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-08-17 12:03

Tack mod! Jag lyckades inte ändra rubriken själv.

Det låter bra. Det mest krävande programmet för mig blir Photoshop. Ja, det kan vara bra att installera Windows i början om man är ovan, som jag.

Jag ska försöka ta mig till en butik med en MacBook Pro 13" så jag kan klämma och känna

Senast redigerat 2009-08-17 19:18
Ursprungligen av Oen90:

...Alternativ 2, är att jag köper mig en iMac 24 tum för 15 500 kr (studentrabatt)....

Varför bara 24-tummaren? Om prisfrågan är så känslig, varför inte titta på 20-tummaren också?

• Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-08-17 13:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför bara 24-tummaren? Om prisfrågan är så känslig, varför inte titta på 20-tummaren?

Jag gick från 17 tum till 22 tum för ett tag sedan och nu vill jag inte byta till mindre skärm. 24 tum skulle passa perfekt.

Du kan ju köra dubbla skärmar om du vill - den inbyggda plus din externa 22-tummare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 19:19

Jag är inte helt säker på hur det ligger till med photoshop och lite mer krävande arbete där, men med tanke på din övriga beskrivning så är valet enligt mig enkelt: MBP 13".

Tänk på att du ofta förmodligen ofta kommer att sitta i skolan och plugga, möjligtvis till och med vill kunna använda datorn till att ta föreläsningsanteckningar och kunna ta med sig datorn på resor. Som student uppskattar i alla fall jag mobiliteten mer än något annat.

Och ja, som andra hela tiden säger: det är verkligen sant att en mac strular avsevärt mycket mindre än med en pc.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-08-18 20:34

Köp en Macbook Pro och se glad ut. Jag kör den både på sin egen, med extern eller med båda skärmarna. Det blir knöligt att köra flera adobe-program samtidigt. Men sålänge du inte gör några sjukt högupplösta saker i photoshoppen så är det kolugnt!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-18 21:04

Jag kör en Macbook 13" av förra modellen (2,4 Ghz) och den funkar kanon till extern skärm på just 1680x1050, både i OS X och Windows.

Men om man börjar väga prisfrågan så tycker jag Apple-älskare som jag är och allt, att macarna är väl dyra. Kan man datorer så strular inte Windows nämnvärt - jo, kanske för mig, som pysslar med musik också (är webbutv på jobbet) - PC-burkar har långt sämre ljudkort internt. Men om man bortser från det så kan man hitta finfina PC-laptops för mindre än halva priset.

Då börjar det bli jobbigt att hela tiden propagera för en Mac.

Så om priset är av vikt, vilket det ju är för en student i synnerhet, kolla på enklaste Macbook också och kolla även på PC-laptops.

Det är vad jag själv befinner mig i för situation; "min" Macbook är en jobbdator och den kanske jag mister eller får köpa loss alldeles för dyrt, då kan det bli mer vettigt att köpa en PC-laptop och bita i det halvsura äpplet av lite mer fix å trix. Jag är nämligen tidsbegränsat anställd och vet inte hur framtiden blir just nu.

I dagligt arbete är skillnaden mellan plattformarna högst försumbar; man kör samma appar i bägge burkar, man bör kunna ha samma flow i bägge burkar. Det är ganska marginella skillnader om man ser på det hela i ett högre perspektiv.

• Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-08-20 11:53

Jag ska plugga på högskolan i minst 4 år, så jag tror säkert att jag kommer att ha stor användning av Macbook Pro 13". Lätt att ta med sig och använda datorn till att ta föreläsningsanteckningar, som sodemus sa. Jag får studiemedel under tiden, så betalningen ska inte vara problem.

Imorgon ska jag in och kolla på en Macbook Pro 13" i alla fall. Så jag får se om den är bättre än vad jag tror eller sämre.

Tack för era svar.

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-08-20 16:03

Ska du studera så får du ju även studentrabatt.
MacBook Pro 13" är ett bra val. Den kommer att hålla studietiden ut och när du väl kommit in i OS X-tänket så kommer du att tycka att de flesta saker är sjukt mycket smidigare än i Windows. Själv skulle jag rekommendera 2,26 GHz modellen. Vet inte vad studentrabatten ger, men ordinarie pris är ju 12.495 så hur som helst kommer du långt under 15 000.
Prestandamässigt bör den räcka till dina behov (och behöver du mer RAM och större hårddisk går ju det att sätta in efteråt)

• Medlem
  • 2009-08-29 14:29

Frågan om Mac eller pc borde snarare formuleras "Mac OS X eller Windows". Jag väljer Mac OS X tio ggr av tio. Att hårdvaran sedan är elegantare både i form och funktion gör liksom inget bortsett från att den är dyrare...

• Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-08-29 14:32

Jag tänkte bara säga att jag har köpt mig en Macbook Pro 13 nu. Jag är sjuuukt nöjd och tänker aldrig gå tillbaka till PC.

Jag har även skrivit ett inlägg i Switcher-tråden.

1
Bevaka tråden