Köpa Mac Pro - vad ska man tänka på?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-14 20:29

jag står i begrepp att uppgradera min maskinpark, ut med gamla trotjänaren g5:n in med en mac pro.
om inte pengar varit ett problem hade man bara beställt värsta nehalem-maskinen och skrattat, men den situationen har inte de flesta...
kraven är att den ska klara cs4-bildbehnadling på ett bra sätt, ingen filmklippning el cad-cam typ, fokus på photoshop.

jag blir helt snurrig när jag läser om alla olika konfigurationer och grafikkort som mac pro funnits i, kan ingen som verkligen vet berätta vad-vilken maskin-kort som behövs med tanke på ovanstående?
jag har inget mot att köpa fullt med minne till den.
gärna lite prisindikationer.

tacksam för hjälp.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-15 11:48
Ursprungligen av apicus:

jag står i begrepp att uppgradera min maskinpark, ut med gamla trotjänaren g5:n in med en mac pro.

Hur är din g5:a utrustad? RAM och diskar? Skärmar?

Kanske kan vara en ide att titta på en iMac beroende på vilka krav som ställs...

Värt att veta är att Photoshop CS4 är 32 bit på OS/X idag och gör att den inte kan använda minnet fullt ut (4GB på 32 bitar) vilket löses först i CS5.

-J

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-15 14:05

Om begagnat är en möjlighet, så skulle jag rekommendera att leta efter en 2x2.66Ghz med skaplig RAM-konfig och Geforce GT7300. Bör kunna fås för runt 12-13000 kr. Jag tycker Apple har gjort självmål med de konfigurationer som finns i Applestore. Antingen en singelpropp (2.66) för 27kkr eller en dubbelpropp för 35kkr!!! Verkligen inte prisvärt. Jag köpte min 2x2.66GHz mid 2007 för 23kkr och den är snabb och bra och allt det där.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-16 23:52

tack, beg är verkligen en möjlighet, speciellt med tanke på de val man har i applestore; du har helt rätt, fattar inte hur de tänker. imac inget alternativ, har eizoskärm och är yrkesfotograf...
är det värt leta efter "early 2008" modellerna? skillnad grafikkorten? erfrarenheter?

Antingen letar du efter early 2008 MacPro eller väntar till 2010 års MacPro. Jan 2009 MacPro´s är ruskigt fel prisatta och fortfarande mycket långsammare än Early 2008 burkarna i tex audio applikationer.

1
Bevaka tråden