videoprojektor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

någon där ute som kan ge tips på en bra video projektor för hembio.

rummet är inte stort och jag ska inte blåsa upp en enormt stor bild.

har idag en 20" tv och vill ha större bild, har idag en bra 5.1 ljudanläggning men i brist på pengar så har jag inte prioterat en större tv.

tips om projektorer vore toppen.

Exempelvis - måste rummet vara helt mörklagt för att en billigare projektor ska funka?

prislappen ska inte heller överstiga 20.000:-

• Medlem
  • 2003-07-28 10:36

Projjar finns i många prisnivåer, tyvärr är nog de 30k klassen de mest prisvärda.

Epson EMP-1: 14.0500kr
Panasonic PT-AE300: 24.000kr
Philips Garbo Matchline: 26.500kr

Jag unviker att skriva om fler eftersom de är för dyra för dig. Ta den dyraste av dessa som du har råd med, de har ökande pris/prestanda förhållande. Efter dessa så minska kvalitetsökningen för vare tusenlapp, som ett riktmärke.

OBS Projjar för mindre än 35.000kr vill man inte koppla en dator till, upplösningen gör att det inte fungerar i praktiken. Bara då kommer man upp i 1024x768.

/hpe

• Oregistrerad
  • 2003-07-28 11:25

Vi köpte en Hitachi CP-X275 för 21000 för några månader sedan. XVGA upplösning. Ljusstark med bra bildkvalitet, så den klarar det bra även om du inte kan mörklägga helt. Men den störst fördelen är att den är en av de bästa vad det gäller att ge stor bild på kort avstånd vi får en 2,5 m bred bild (110 tum diagonal) på 3,5 m! Hyfsad ljudnivå i lampsparläge (och det räcker gott). Snabb uppvärmning, ger bild efter ca 1 minut.
Philips Garbo är en av de sämsta beträffande bildstorlek.
Akta dig för widescreenprojektorer! Det innebär att textning hamnar på bilden istället för under som på en 4:3 projektor. Texten är ofta väldigt stor eftersom den är anpassad för små ynkliga TV-apparater.

tack för råden

jag har tittat på panasonics pt-ae100

som nu idag kostar kring 8-9000:-

men denna har äkta 16:9

är då detta inte bra?

är det bättre med en 4:3 projektor

och jag ska enbart använda den för dvd inte data så då borde det inte spela någon roll med att upplösningen är över 720*768 eller?

För enbart hemmabio köp en widescreenprojektor. En kompis till mig har en Panasonic AE-100, han diggar den stenhårt.

• Oregistrerad
  • 2003-07-28 19:33

Upplösningen har betydelse, du kommer att se pixlarna vid stor bild på nära håll.
PT-AE100 har måttlig ljusstyrka (700 ANSI lumen) tveksam om det inte är helt mörkt. Dock är den tyst.
Återigen: widescreen suger! En stor bluff anser jag. Riktigt bioformat är 2,35:1. I widescreen har du alltså ändå svarta kanter. Fast de räcker inte till för texten. Köp en 4:3 projektor som ger så stor bild som möjligt på det avståndet du kan ha mellan projektor och duk. Då får du ut maximalt av alla format, inklusive 4:3 på TV. Tycker du ska läsa vidare på Pricerunner.com samt minhembio.com på båda finns nyttig information + tester. På minhembio finns dessutom ett forum där bla ovanstående redan utretts detaljerat.

1
Bevaka tråden