Macbook låser sig, skärm visar massa streck

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-14 10:12

Hallå

Min Macbook Alu inköpt i Januari -09 har börjat toklåsa sig med låst skärm med en massa linjer över som följd. Detta blir ju garanti såklart men det kunde va kul o veta om någon har en gissning om vad som kan strula, är det det berömda logikkortet?

Lev väl

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 11:35

Jag fick exakt samma linjer på skärmen då och då (med toklåsning) när jag stoppat in mer RAM. Det visade sig att minnet (som företaget jag jobbar på införskaffat) var av den billigare sorten. Efter att jag gått till Apple butik och köpt minne rekommenderat av dom försvann problemen.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-14 12:08

Ok det känner jag igen. Har också satt in minne inköpt av företaget jag jobbar på...:)

Ursprungligen av bigkc:

Jag fick exakt samma linjer på skärmen då och då (med toklåsning) när jag stoppat in mer RAM. Det visade sig att minnet (som företaget jag jobbar på införskaffat) var av den billigare sorten. Efter att jag gått till Apple butik och köpt minne rekommenderat av dom försvann problemen.

De nya versionerna av MB är en aning mer känsliga på internminnen. Därför är det väl rekommenderat att köpa systemspecifika minnen, även kallat MAC-memory hos vissa återförsäljare. Nu är det ju dock inte något som tyder på att trådskaparen har satt i några nya minnen sedan han köpte sin dator.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-14 16:20

Jag skulle tippa på att det där är grafikkortet. Hänt flera gånger för mig när jag överklockade osv och kortet blev för varmt. Antingen blev det så som du har det eller så fick jag artefakter överallt och datorn hängde sig.

@Henkri: Hur ser detut om du koplar in en extern skärm? har du möjlighet att testa det?

Ang minnen: Håll er ifrån billiga minnen så som t.ex. Kingston ValueRAM och annat skit. Det finns en anledning till att vissa minnen är dyrare än andra. Precis samma sak är att tänka på vid köp av hårddiskar.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-15 11:01

Det händer att jag kopplar datorn till TV'n via MiniDisplayPort/VGA då har aldrig problemet uppenbarat sig.

Tack för hjälpen, vi får se vad Apple säger

1
Bevaka tråden