Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad heter denna science fiction-novell då?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste med stor förvåning att EU-domstolen kommit fram till att om man skriver 11 ord i rad, som har skrivits av någon annan tidigare, så begår man upphovsrättsbrott. Med tanke på att det måste finnas 1000-tals med fall där 11 ord i en bok exakt förekommer i en annan bok, webbsida, artikel, protokoll, rapport osv osv, så verkar detta med förlov sagt riktigt korkat. Det kan inte finnas alltför många lediga kombinationer av 11 ord i med tanke på språkliga regler som är fria att använda sig av utan att begå upphovsrättsbrott?

Nu till min fråga: När jag var yngre så läste jag mycket Science Fiction och massor med noveller. En av dessa hade denna story: En gammal man som har lyckats bli författare just för att han hittat på ett helt nytt ord (kanske det var en hel mening) som inte funnits tidigare i något verk. Oordet var något i stil med kajgtwkjgyw om ni förstår vad jag menar. Han tänker tillbaka på livet när det ringer på dörren. Utanför står en ung man som frågar om han är författare. Han svarar stolt att det är han. Det är första gången han blir uppmärksammad för att vara just författare, så han blir förstås väldigt glad.

Den unga mannen ber om en autograf, får den och blir besviken när han ser namnet. Han frågar den gamle mannen om han vet var en författare med ett annat namn bor som är vida berömd för att ha hittat på hela åtta nya ord bor? Den gamla mannen blir förstås ledsen och svarar att han bor tre dörrar längre bort på samma gata. Den unge mannen tackar och går. Sedan har jag för mig att den gamle mannen stänger dörren och dör. Ungefär något i denna stilen.

Poängen i storyn är alltså att antalet kombinationer man kan göra av 26 bokstäver och skriva dessa i följd måste vara begränsat. I en framtid måste alla kombinationer redan vara skrivna, tills vi hittar på nya ord som blir konstigare och konstigare, men även dessa blir snart använda i alla möjliga kombinationer. I novellen fanns någon form av statligt kontrollorgan som kunde kontrollera om den mening eller om det nu var ord man skapat var unikt. Om man skrivit något unikt så fick man alltså titeln författare och det var det som den gamla mannen efter ett helt liv med försök lyckats med. Ett ord alltså. Inte som hans konkurent som hade kommit på hela åtta.

Frågan är förstås: Vad heter den novellen och vem har skrivit den? Den kan ha varit med i Jules Verne magasinet eller någon av Deltas novellsamlingar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-13 16:12

Tänk på att antalet noter som bygger upp den västerländska tonala strukturen är betydligt mindre och delas av väldigt många fler. Ändå är det inte så värst vanligt med plagiat

Inressant, hur många noter finns det? (Jag har ingen koll på musik, alls).

  • Medlem
  • 2009-08-13 18:27
Ursprungligen av Taz_1999:

Frågan är förstås: Vad heter den novellen och vem har skrivit den? Den kan ha varit med i Jules Verne magasinet eller någon av Deltas novellsamlingar.

Låter som nåt Ray Bradbury skulle kunna ha skrivit.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-08-13 20:46

Jag kollade snabbt

bland mina "Det hände i morgon" böckerna nr 2-4, 6-8 och 12-15 men hittade ingen med den handlingen med reservation för att sökfunktionen inte är fullständig när man bläddrar snabbt
Däremot så fick man ju inspiration att läsa dem igen

Ursprungligen av Hjopek:

bland mina "Det hände i morgon" böckerna nr 2-4, 6-8 och 12-15 men hittade ingen med den handlingen med reservation för att sökfunktionen inte är fullständig när man bläddrar snabbt
Däremot så fick man ju inspiration att läsa dem igen

Ack ljuva tonår.

Tror jag läst allihop men icke att jag kommer i håg den...

Ursprungligen av Hjopek:

bland mina "Det hände i morgon" böckerna nr 2-4, 6-8 och 12-15 men hittade ingen med den handlingen med reservation för att sökfunktionen inte är fullständig när man bläddrar snabbt
Däremot så fick man ju inspiration att läsa dem igen

Stort tack för att du kollade. Visst är det kul att återupptäcka saker man gillat tidigare i livet.

Tack till Baron för förslaget om Ray Bradbury. Skall googla lite på det och se om jag hittar något.

Bollman: Så om vi har tio oktaver, och vi kan placera dem i valfri ordning och antar att elva oktaver i rad är samma sak som elva ord i rad, så har vi 1.000.000.000.000 möjliga melodier. (Om jag räknar rätt). Men om reglerna INTE är att man kan ha vilken oktav som helst följd av en annan så kommer väl antalet möjliga-melodier-som-låter-som-melodier att vara betydligt färre. Så jag tror att likadana melodier hittats på massor med gånger.

Webben har funnits i ca 5000 dagar och innehåller vid det här laget 55 trillioner länkar. Hur många av dessa består av elva ord i rad som är identiska med någon annan länk?

Mängden data som swochar omkring i denna "maskin" (dvs webben) varje sekund motsvarar ett halvt "Library of congress". Mera om webbens nästa 5000 dagar i detta intressanta föredrag:

Kevin Kelly on the next 5,000 days of the web | Video on TED.com
(Det finns en "transcript"-länk till höger på sidan, för dig som läser fort).

Titta bara på twitter som nyligen passerade en miljard tweets. Varje inlägg/tweet är max 140 tecken. Jag är säker på att det redan nu finns en massa tweets som är elva ord, som är identiska och därmed upphovsrättsbrott enligt EU-domstolen.

Tänk dig att vi fortsätter producera information i samma takt (tweets, länkar, böcker, webbsiter), så när blir denna novell sann? 10 år? 20 år? 50 år? Redan hänt?

Jag tror det redan har hänt. Bara i de inlägg vi har på denna site finns säkert sådana upphovsrättsbrott.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-13 22:42

Det beror ju på hur man ser det. Egentligen är det "bara" 12 toner (7 vita och 5 svarta om du tittar på ett piano). Sen är det ju samma toner upprepade i olika oktaver, alltså med halva eller dubbla frekvensen. Mänskliga örat kan väl höra 12 oktaver max, men jag skulle påstå att det användbara området (ambitus) är ca 10 oktaver, alltså 120 toner. Men, samma melodi upprepad i vilken oktav som helst är klart igenkännbar.

Vad EU-domstolen har tagit ställning till är INTE att citering av ett visst antal ord i följd ÄR intrång i upphovsrätten, utan vad de har sagt är att det KAN vara det, och att det är upp till den nationella domstolen att pröva saken.

För att vara upphovsrättsligt skyddat måste ett verk uppnå "verkshöjd", vilket lite förenklat innebär ett krav på att det ska vara tillräckligt särpräglat. Med andra ord kan inte vilka ordföljder som helst få skydd – det måste vara unikt till att börja med.

Ett sådant skyddat verk får ändå citeras, dvs. andra har rättighet att att återge delar av det, MEN citatet får inte göras så omfattande så att det i princip återger hela verket.

Alltså: Vad EU-domstolen sagt kokar alltså ner till följande:

"...if the elements thus reproduced are the expression of the intellectual creation of their author; it is for the national court to make this determination."

I samma dom har EU-domstolen också tagit ställning till försvarets arrgument, om att inscanningen var en "tillfällig kopia", vilket EU-domstolen inte höll med om.

Denna dom innebär alltså ingenting nytt, det är bara ett förtydligande av vad som redan gäller och den utgör på inga sätt ett prejudikat om max antal ord som får citeras.

Länk till domen:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/gettext.pl?lang=en&num=79909283C19080005&doc=T&ouvert=T&seance=ARRET&where=()

Senast redigerat 2009-08-14 06:16

Tack för förtydligandet. Men du inser väl att alla som någonsin skrivit något eller äger rättigheterna till något som är skrivet i vilket sammanhang som helst, nu har möjlighet att ta varenda mening de har skrivit som är 11 ord eller längre, leta igenom hela internet, och stämma alla som har använt samma ordföljder?

Ursprungligen av Taz_1999:

Tack för förtydligandet. Men du inser väl att alla som någonsin skrivit något eller äger rättigheterna till något som är skrivet i vilket sammanhang som helst, nu har möjlighet att ta varenda mening de har skrivit som är 11 ord eller längre, leta igenom hela internet, och stämma alla som har använt samma ordföljder?

Nej, det innebär det inte alls.

Det är med det här som det är med myterna om att man bara får ta fyra takter musik (eller hur nu myten lyder), men i verkligheten finns inga sådana fasta gränser.

Den som anser att de blivit utsatt för intrång i upphovsrätten har rätt att få sin sak prövad av domstol. Domstolen fastställer då för det första om verket är upphovsrättsligt skyddad, för det andra om verket helt eller delvis kopierats, och för det tredje om verket kopierats i en omfattning som överskrider citaträtten.

Hur omfattande citaträtten är beror bland annat på verkets längd. En Haiku-dikt kan vara några få ord, och då kan citat av dessa få ord vara tillräckligt för att det ska röra sig om ett intrång. Ett citat man också vara mycket längre, utan att det rör sig om intrång, det beror på om kopieringen fångar verkets kärna.

Det är detta EU-domstolen menar med: "if the elements thus reproduced are the expression of the intellectual creation of their author"

Vilka ord som helst räcker alltså inte!

EU-domstolen har beslutat att i JUST DET HÄR FALLET, så var elva ord tillräckligt för att saken skulle kunna prövas av danska domstolar, men det innebär INTE att det är någon gräns som gäller i alla sammanhang, det är så långt citatet i det aktuella fallet var, men det ingen absolut gräns för andra fall.

Kanske vi talar förbi varandra, så för att du skall förstå att jag förstår vad du skriver så upprepar jag det. EU-domstolen säger att den som anser sig inneha upphovsrätten på något, som alltså kan vara 11 ord eller mer, kan i nationell domstol stämma den som använt samma 11 ord eller mer. Sedan är det upp till den nationella domstolen att granska om verket har verkshöjd och om användandet av samma fras 11 ord eller mer utgör upphovsrättsbrott i det enskilda fallet. Ok, jag förstår vad DU skriver.

Men med tanke på hur upphovsrättsindustrin arbetar (köper rättigheter och stämmer) och hur lite vett, sans och civilkurage domstolar har uppvisat så ser jag ett problem i att EU-domstolen säger att det är OK att stämma i nationella domstolar för alla uppfattade upphovsrättsbrott, i det här fallet 11 ord eller mer. Som du kanske vet så kostar det ju väldigt mycket pengar att försvara sig och en del kommer istället för att gå till domstol, helt enkelt gå med på förlikningar osv. Att köpa rättigheterna till en massa skriven text och stämma alla som har skrivit samma saker är förmodligen en alldeles utmärkt affärside som man kan tjäna mycket mera pengar på än att tex ge ut samma verk på nytt.

Men rätten för upphovsrättsinnehavare att få sin sak prövad har ju funnits redan innan, den här domen förändrar ju inget i det avseendet? Att stämningar gäller just uppfattade intrång ligger i sakens natur – ingen kan ju veta hur det förhåller sig innan saken prövats, så har det ju alltid varit.

Jag har faktiskt väldigt svårt att se att den här domen innebär någon väsentlig förändring i något avseende. I vart fall innebär den inte att vem som helst kan stämma vem som helst för att några ord råkar sammanfalla.

Min slutkommentar får nog bli: "Move on folks, nothing here to see"

1
Bevaka tråden