Varför tar inte Apple ansvar

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2009-08-13 12:15

Efter 16 lyckliga år som Mac-användare la min knappt 15 månader gamla Macbook av i måndags. Efter tröstlösa försök att lösa det jag trodde var ett hårddiskproblem lämnade jag i går in den på Kullander & Kullander i Malmö för undersökning. De konstaterade att det var fel på logikkortet och att det skulle kosta 7 000–8 000 kronor att byta det och eftersom datorn var äldre än ett år gällde inte garantin.
Ringde Apple support när jag kom hem för att reklamera datorn. Fick vänta en halvtimme innan jag fick prata med Kim (han vägrade säga sitt efternamn). Han sa att jag måste bevisa att det var ett fabrikationsfel på logikkortet för att de skulle ta ansvar för sin produkt. På ett ampert sätt påpekade han också att jag skulle få betala för en eventuell undersökning av logikkortet, som om han ville skrämma mig från att göra detta.
I dag tänker jag lämna in Macbooken hos Kullander & Kullander (16 mil t o r) för undersökning av kortet. Jag tänker då kräva att om de inte inte hittar något fabrikationsfel på kortet så ska de tala om vad det är för handhavandefel som orsakat att det pajat. Givetvis tänker jag gå vidare till ARN, allmänna reklamationsnämnden, om Apple inte tar detta som ett garantiärende.
Till saken hör att jag vårdat min Macbook ömt. Har endast använt den som stationär dator hemma med extern skärm och externt tangentbord. Den har aldrig varit utsatt för stötar, fukt etc och jag har aldrig öppnat och mixtrat inuti den.
Enligt de dataexperter jag talat med finns inget rimligt/normalt handhavande som kan skada logikkortet så nu undrar jag om det är fler som blivit utsatta för samma ogina behandling av Apple support?
Vad tänker de på när de gör så här? Inte kan det vara sin goodwill i alla fall. Jag har köpt produkter i Apple Store för över 100 000 kronor bara under 2000-talet och dessutom alltid rekommenderat Mac till vänner och bekanta som använder pc. Bara under det senaste året har tre av dem bytt till Mac. Nu vet jag inte om jag vågar rekommendera Mac längre.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-13 12:22

Nä jag förstår inte det heller. Och jag hoppas allt går vägen. Men det jag tycker är underligt är att det förbannade logikkortet verkar vara problemet i många fall. Vad är det som är det egentliga problemet? Verkar ju inte bara vara på en generation heller.

Tråkigt helt enkelt. Lycka till!!

Skulle det inte kunna vara vanligt slitage (som garantin täcker inom 12 månader) på kortet som gjort att det slocknat? Alltså, vanlig stillasittande elektronik slits ju också och om den då slocknar efter 15 månader så är det ju troligtvis inte fabrikationsfel.

Jag lider verkligen med dig, men vill påminna om Apple Care Protection Plan nästa gång du köper dator.

Ursprungligen av henkebarn:

Skulle det inte kunna vara vanligt slitage (som garantin täcker inom 12 månader) på kortet som gjort att det slocknat? Alltså, vanlig stillasittande elektronik slits ju också och om den då slocknar efter 15 månader så är det ju troligtvis inte fabrikationsfel.

Jag lider verkligen med dig, men vill påminna om Apple Care Protection Plan nästa gång du köper dator.

Skit fullständigt i AC!!, prata med din konsumentvägledare istället och 99.se, de är den bästa försäkring du kan få tag på. Det i kombination med KkL = OSLAGBART!

För övrigt är Ac ett sattyg Apple kommit på. Som de använder för att pressa konsumenter på mer än vad de faktiskt ska behöva betala. Jag vet att flera som inte haft AC haft ett rent helvete för att få sin rätt för saker som varit självklara. Och det är till stor del AC:s fel att det är såhär!

Apple är inte vana vid att vi i Sverige har ett så starkt skyddsnät, därför är de ovilliga att fullt ut hjälpa en konsument utan AC. Men som jag sagt tidigare, ju fler vi är som vägrar ge upp och fortsätter strida, desto större är chansen att det blir praxis.

Lycka till, jag hoppas det löser sig för dig!

Ursprungligen av Specias:

Skit fullständigt i AC!!, prata med din konsumentvägledare istället och 99.se, de är den bästa försäkring du kan få tag på. Det i kombination med KkL = OSLAGBART!

För övrigt är Ac ett sattyg Apple kommit på. Som de använder för att pressa konsumenter på mer än vad de faktiskt ska behöva betala. Jag vet att flera som inte haft AC haft ett rent helvete för att få sin rätt för saker som varit självklara. Och det är till stor del AC:s fel att det är såhär!

Apple är inte vana vid att vi i Sverige har ett så starkt skyddsnät, därför är de ovilliga att fullt ut hjälpa en konsument utan AC. Men som jag sagt tidigare, ju fler vi är som vägrar ge upp och fortsätter strida, desto större är chansen att det blir praxis.

Lycka till, jag hoppas det löser sig för dig!

Du är inte ensam om att tycka detta:

http://www.99.se/showthread.php?t=268349&referrerid=100476

Om man ska resonera som henkebarn så är det ingen mening att vi har reklamationsrätten inskriven i konsumentköplagen. Då skulle i princip alla prylar klassas som förbrukningsvara efter att det har gått 15 månaders användning.

Om elektroniken "slits ut" efter 15 månader är det en undermålig konstruktion. Minst sagt. Det borde vara ganska lätt att påvisa att ett logikkort har ursprungsfel.

Var saklig och trevlig med Kim och alla andra portvaktare så får Apple snällt byta logikkort.
pygge har egentligen gjort halva jobbet redan. Apple Care är till för amerikanska konsumenter som inte har svensk konsumentskyddslag utan får hålla på med law suits på amerikanskt vis.

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 22:20
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Om elektroniken "slits ut" efter 15 månader är det en undermålig konstruktion. Minst sagt. Det borde vara ganska lätt att påvisa att ett logikkort har ursprungsfel.

Var saklig och trevlig med Kim och alla andra portvaktare så får Apple snällt byta logikkort.
pygge har egentligen gjort halva jobbet redan. Apple Care är till för amerikanska konsumenter som inte har svensk konsumentskyddslag utan får hålla på med law suits på amerikanskt vis.

Det finns ju en orsak till att garantin är satt till just 12mån. Elektronik håller inte för evigt och 12 mån är långt tid inom datorbranschen.

Sen kan man ju tycka vad man vill om det.

När det gäller KKL så känns den lite svår att använda ibland då man efter 6mån måste bevisa det själv. Är företagen hårda där så får man nog svårt att stå emot...

Allt handlar i grund och botten om hur "snälla" företagen är.

• Medlem
  • Tomelilla
  • 2009-08-14 13:27

Vanligt slitage på elektroniken som gör den obrukbar efter 15 månader? Tror knappast det. Det sitter en hel del elektronik i dagens bilar och exempelvis Toyota lämnar 9 års elektronikgaranti. Bilar måste ju vara en ganska tuff miljö för elektronik dessutom.
Även skrivare innehåller elektronik. Härom dagen fyllde min HP-skrivare 14 år! En Laserjet 5mp som spottat ur sig ca 3000 sidor om året (jo, vi är en familj som skriver ut mycket). Trodde inte de rörliga delarna skulle hålla så länge men det är väl det som kallas kvalitet.
Som jag skrev har vi i familjen använt Macar i 16 år. Totalt sex stationära och två bärbara. Ingen av dem har "dött". Min sju år gamla Ibook har dottern och den funkar alldeles utmärkt.
Därför tror jag inte på det där om att elektroniken – läs logikkortet – skulle vara utslitet efter 15 månader.
Tack ändå för att du lider med mig…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 12:43

En liten undran bara, varför skulle Apple vara skyldiga att göra något när garantin gått ut?

Jag har upptäckt små fel på min iPhone vars garanti gått ut sedan en månad, därav min undran.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-13 12:47

Nä men ska man vara ärlig så ska väll för fan delar i en dator vara längre än 1 år? löjligt.

Sen är dem ju inte skyldiga till någonting. Ja beror ju på hur man ser det.

Har du köpt datorn som företag eller privatperson? Det är nämligen bara privatpersoner som kan hävda konsumentköpslagen.

AppleCare och KKL har väldigt lite med varandra att göra. Det ena utesluter inte det andra om man bara vet vad de olika sakerna innebär. KKL gäller bara privatpersoner och det är upp till kunden att påvisa att det är ett ursprungsfel.

Dessutom ger AppleCare andra saker som t.ex. support och annat.

Ursprungligen av Audiosponge:

AppleCare och KKL har väldigt lite med varandra att göra. Det ena utesluter inte det andra om man bara vet vad de olika sakerna innebär. KKL gäller bara privatpersoner och det är upp till kunden att påvisa att det är ett ursprungsfel.

Dessutom ger AppleCare andra saker som t.ex. support och annat.

Så som jag ser det är Applecare en slags förlängd garanti, där ärenden går mycket smidigare att lösa. Det är typ som : "- Hej, har du AC?", - Japp! - Okey, här får du reservdelen!"

Medans det är lite kruxigare med KkL, men man har ändå samma rätt. Skillnaden är att man har bevisbördan på sin sida efter att garantin gått ut. Och då gäller reklamationsrätten istället. Och den har man i 24 månader efter att garantin löpt ut.

Själv tycker jag det är löjligt att betala flera tusen för AC när du har en lag som gör precis samma sak, och som du dessutom fick gratis när du föddes.

Men å andra sidan, alla gillar inte att prata i telefon med återförsäljare för att få sin rätt. Jag tycker i varje fall att det är roligt. För jag vet att dem inte har ett skit att komma med. Det finns alltid en utväg.

Jag vågar till och med påstå att KkL är så starkt att man kan få en ny produkt "bara sådår", det gäller bara att kunna prata för sin sak.

KKL är inte samma sak som garanti. KL täcker bara saker som är tillverkningsfel och ursprungsfel och det är upp till kunden att påvisa detta. Så visst det är till viss del samma sak men ändå inte alls.

Pygge: Om du vill komma vidare med Apple så kan jag rekommendera dig att be att få tala med någon "högre upp" än den person som svarar i luren när du ringer, det är ofta ett par nivåer upp som man kan få dessa typ av fapl lösta.

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 13:32

Hemförsäkringen?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Hemförsäkringen?

Yes!!

Och täcker en allriskförsäkring ett sådant här ärende? Tillåt mig tveka.

Ursprungligen av BlackSmp:

Och täcker en allriskförsäkring ett sådant här ärende? Tillåt mig tveka.

Det här beror naturligtvis på försäkringens villkor men generellt kan en allriskförsäkring täcka en sådan skada om den går att knyta till en specifik händelse. I det här fallet skulle det t. ex. kunna vara ett elfel eller ett blixtnedslag.

Ursprungligen av Marcus K:

Det här beror naturligtvis på försäkringens villkor men generellt kan en allriskförsäkring täcka en sådan skada om den går att knyta till en specifik händelse. I det här fallet skulle det t. ex. kunna vara ett elfel eller ett blixtnedslag.

Exakt, det är därför jag reagerar på att Yes gör en allmän hänvisning till allriskförsäkingar som om de skulle gälla alla typer av fel som kan uppstå på hemmautrustning.

Om de gjorde det, då skulle nog premierna gå upp ganska kraftigt;)

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 08:48

Exakt, det är därför jag reagerar på att Yes gör en allmän hänvisning till allriskförsäkingar som om de skulle gälla alla typer av fel som kan uppstå på hemmautrustning.)

Nej, såg du inte frågetecknet efter??

Menar att man kan ringa sitt försäkringsbolag och höra.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Nej, såg du inte frågetecknet efter??

Menar att man kan ringa sitt försäkringsbolag och höra.

Yes!!

Ok, men din signatur i samband med det hela gav (i alla fall mig) ett lite annorlunda intryck:)

Men det är så när vi är kortfattade i text!

?
!

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 21:15

Ok, men din signatur i samband med det hela gav (i alla fall mig) ett lite annorlunda intryck:)

Men det är så när vi är kortfattade i text!

?
!

Haha!
Thats me

Yes!!

Att en dator slutar att fungera efter 15 månader är ju beklagligt, och det gör ju så klart att man ställs inför en ganska jobbig situation om man saknar garantitäckning. Samtidigt förstår jag dock inte vad det är för "good-will" du söker från Apple. Förväntar du dig att Apple bara ska ge med sig, och låta dig få en ny dator utan att det ens är fastställt att du själv inte har orsakat skadan? Det låter inte rimligt.

När det gäller "ARN" så är detta endast en rådgivande organisation som Apple kan strunta i utifrån eget godtycke. Det finns redan flera sådana exempel. Vill du hävda reklamationsrätten (garantin gick ut för 3 månader sedan) så är det snarare så att du får vända dig till en domstol om Apple vägrar. "ARN" har ingen juridisk makt.

Ursprungligen av pygge:

Efter 16 lyckliga år som Mac-användare la min knappt 15 månader gamla Macbook av i måndags. Efter tröstlösa försök att lösa det jag trodde var ett hårddiskproblem lämnade jag i går in den på Kullander & Kullander i Malmö för undersökning. De konstaterade att det var fel på logikkortet och att det skulle kosta 7 000–8 000 kronor att byta det och eftersom datorn var äldre än ett år gällde inte garantin.
Ringde Apple support när jag kom hem för att reklamera datorn. Fick vänta en halvtimme innan jag fick prata med Kim (han vägrade säga sitt efternamn). Han sa att jag måste bevisa att det var ett fabrikationsfel på logikkortet för att de skulle ta ansvar för sin produkt. På ett ampert sätt påpekade han också att jag skulle få betala för en eventuell undersökning av logikkortet, som om han ville skrämma mig från att göra detta.
I dag tänker jag lämna in Macbooken hos Kullander & Kullander (16 mil t o r) för undersökning av kortet. Jag tänker då kräva att om de inte inte hittar något fabrikationsfel på kortet så ska de tala om vad det är för handhavandefel som orsakat att det pajat. Givetvis tänker jag gå vidare till ARN, allmänna reklamationsnämnden, om Apple inte tar detta som ett garantiärende.
Till saken hör att jag vårdat min Macbook ömt. Har endast använt den som stationär dator hemma med extern skärm och externt tangentbord. Den har aldrig varit utsatt för stötar, fukt etc och jag har aldrig öppnat och mixtrat inuti den.
Enligt de dataexperter jag talat med finns inget rimligt/normalt handhavande som kan skada logikkortet så nu undrar jag om det är fler som blivit utsatta för samma ogina behandling av Apple support?
Vad tänker de på när de gör så här? Inte kan det vara sin goodwill i alla fall. Jag har köpt produkter i Apple Store för över 100 000 kronor bara under 2000-talet och dessutom alltid rekommenderat Mac till vänner och bekanta som använder pc. Bara under det senaste året har tre av dem bytt till Mac. Nu vet jag inte om jag vågar rekommendera Mac längre.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Att en dator slutar att fungera efter 15 månader är ju beklagligt, och det gör ju så klart att man ställs inför en ganska jobbig situation om man saknar garantitäckning. Samtidigt förstår jag dock inte vad det är för "good-will" du söker från Apple. Förväntar du dig att Apple bara ska ge med sig, och låta dig få en ny dator utan att det ens är fastställt att du själv inte har orsakat skadan? Det låter inte rimligt.

När det gäller "ARN" så är detta endast en rådgivande organisation som Apple kan strunta i utifrån eget godtycke. Det finns redan flera sådana exempel. Vill du hävda reklamationsrätten (garantin gick ut för 3 månader sedan) så är det snarare så att du får vända dig till en domstol om Apple vägrar. "ARN" har ingen juridisk makt.

Det beskrivs tydligt i anförandet att denne pygge låter K & K undersöka datorn för att bevisa att det inte är handhavandefel eller liknande. Det låter väl högst rimligt!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-13 14:29

Det där med att bevisbördan vid reklamation ligger på kunden är ju egentligen ganska löjligt. Eftersom en kund aldrig kan göra den bedömningen så skickas ju prylen till samma verkstad som när det är ett garantiärende och de bedömer om det är ett ursprungsfel. En kund kan ju bevisa lika lite vid reklamation som man kan vid ett garantiärende, i slutändan handlar det om kommunikationen och uppgörelsen mellan verkstaden och Apple.
Det där med Apple Care håller jag med om att det känns ganska onödigt i Sverige. Jag har bott i USA och där är det ganska brukligt då garantilagarna är ganska luddiga samt de har inte nån form av skydd efter utsatt garanti alls. Jag ringde faktiskt Apple idag angående ett problem jag har när jag koppla min nya Macbook till en extern skärm och han hade ingen aning om hur jag skulle lösa problemet. Sen frågade jag ytterligare två saker angående Safari som han heller inte kunde svara på så att betala X antal tusen för den värdelös supporten känns i överkant.

Tilläggas ska att självfallet ska ju inte en sådan dator bara lägga av efter det användandet som "pygge" beskrev, jag använder min precis likadant och hade det hänt mig hade jag blivit vansinnig.
Jag säljer PC-datorer i yrket och ska jag dra en parallell så är ju Sony Vaio-datorerna ganska snarlika Apple. Det är oftast rätt bra kvalité på dom, jag får sällan in nån för service men de gånger det hänt, och specifikt efter garantitiden, så har moderkorten pajat och kostnadsförslagen landat på 8000-10000 och de vägrat ta det på reklamation. Så att sluta rekommendera Mac och gå över till PC är ingen god idé ändå.

Ok se på det så här:

Visst, Apple Care är dyrt. MEN, och det är ett stort men... Om du hade haft AC, så hade de utan att blinka tagit in din dator och bytt logikkortet. Garanterat, för då har du ju betalat för detta.

Istället har du hamnat i en situation där du ska försöka bevisa att du inte är skyldig till skadan, utan att det är konstruktionsfel från fabriken.

Och kan ni snälla sluta jämföra KKL och garanti? Det blir så mycket missförstånd då folk tror att de har en garanti på 2-3 år (eller vad nu reklamationsrätten är på, var på 2 år 2004 vet jag, nu har jag inte kollat, men läser 3 år överallt så det kanske är ändrat?).
Garanti är något som man kan avtala bort helt och hållet, det behöver överhuvudtaget inte medfölja en sådan. Medan de som står i KKL ALDRIG kan avtalas bort, det kan avtalas till det bättre för konsumenten, men aldrig sämre.

Reklamationsrätten ger dig rätt att åberopa fabrikationsfel, men för att påvisa detta (som hänt i detta fall) skall du som konsument kunna bevisa att det är fel från fabriken när du fick t.ex datorn. Vilket givetvis är mycket svårare än att t.ex ha Apple Care eller någon form av annan garanti.

Så AC kostar lite, men de hade utan problem bytt ditt logikort för kostnaden av....0 kr...Tyvärr är det väl den bittra sanningen

ARN har som sagt ingen juridisk makt, och Apple kan vägra att gå på deras rekommendation av hur fallet skall lösas. Men jag hoppas att det löser sig för det bästa för din skull, men självklart vill inte Apple laga datorer som inte köpt till AC efter 15 månader, det skulle stå dem dyrt i längden och garantin skulle inte betyda något om det innebär att de ha livslångt åtagande utan att konsumenter köper till det extra skydd som finns att tillgå.

Mvh Christoffer

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Ok se på det så här:
Reklamationsrätten ger dig rätt att åberopa fabrikationsfel, men för att påvisa detta (som hänt i detta fall) skall du som konsument kunna bevisa att det är fel från fabriken när du fick t.ex datorn. Vilket givetvis är mycket svårare än att t.ex ha Apple Care eller någon form av annan garanti. Mvh Christoffer

De flesta fabrikationsfel när det gäller Apple är väldokumenterade i forum som dessa och det är därför inte svårt att påvisa fabriksfel i de flesta fall.

Logikkortet i MB är inget undantag, senast idag såg jag en:

http://www.99.se/showthread.php?t=268867&referrerid=100476

Men stopp nu? Du tror väl inte Apple går på vad som står på ett forum i varje specifikt fall? Oj oj oj va de skulle få åtgärda grejer då... Självklart måste väl en firma som är auktoriserad på Apple datorer få genomsöka den och fastslå hurvida DE anser att det är handhavande fel eller om det kan vara fabrikationsfel? Eller det kanske bara är jag som vill att Apple ska finnas kvar om 2 år? Annars kommer de konka pga alla möjliga konstiga reparationer som folk läst på forum som de vill att man ska göra på just den maskinen man äger "För han fick minsann det lagat.." trots att det kanske inte var något fel, det KAN ju vara inbillning ibland. Säger inte att det är ofta, men om man läser om ett fel kan man ju inbilla sig att man har det själv, för att datorn gör på ett visst sätt och detta var en del i symptom-listan?

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Men stopp nu? Du tror väl inte Apple går på vad som står på ett forum i varje specifikt fall? Oj oj oj va de skulle få åtgärda grejer då... Självklart måste väl en firma som är auktoriserad på Apple datorer få genomsöka den och fastslå hurvida DE anser att det är handhavande fel eller om det kan vara fabrikationsfel? Eller det kanske bara är jag som vill att Apple ska finnas kvar om 2 år? Annars kommer de konka pga alla möjliga konstiga reparationer som folk läst på forum som de vill att man ska göra på just den maskinen man äger "För han fick minsann det lagat.." trots att det kanske inte var något fel, det KAN ju vara inbillning ibland. Säger inte att det är ofta, men om man läser om ett fel kan man ju inbilla sig att man har det själv, för att datorn gör på ett visst sätt och detta var en del i symptom-listan?

Jag tänker givetvis på fall som:

http://www.99.se/showthread.php?t=246601&referrerid=100476

http://www.99.se/showthread.php?t=235200&referrerid=100476

Inga konstigheter eller hur?

• Medlem
  • Tomelilla
  • 2009-08-13 16:13

Tack för alla inlägg och synpunkter.
Har nu varit och lämnat datorn till Kullander & Kullander och de ställde sig lite frågande till hur de skulle kunna avgöra om det är ett fabrikationsfel eller inte. De tittade på logikkortet redan i går och såg då inga fysiska skador som t ex skulle kunna ha orsakats av fukt.
Jag har köpt Macbooken privat och kan alltså hävda KKL:s regler. Om Apple struntar i dem vet jag inte men det är få företag som vägrar gå med på ARN:s utslag, speciellt om det handlar om ett stort företag. De kommer ju då på "svarta listan", vilket väl är badwill för dem.
Och visst tusan ska väl ett logikkort hålla lite mer än drygt ett år.
Vad gäller Apple Care så är den väldig dyr – uppemot 20 procent av produktens värde. Och detta för att få två års förlängd garanti. Känns som om de vill tjäna grova pengar på detta. Påminner om alla andra elektronikförsäkringar de försöker sälja på en. Min erfarenhet av denna typ av försäkringar är att de mest är humbug. Går prylen inte sönder inom ett år brukar den hålla sin förväntade livslängd. Och så finns ju KKL förstås.
Jag lovar att återkomma i denna tråd med att berätta hur det går och tackar så länge för alla inlägg och det stöd som många av er gett mig.

Bevaka tråden