Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande stor annons. Måste den vara så stor?

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag förstår att annonsering betalar servrar mm men måste en annons som den nuvarande Telia-annonsen verkligen vara så stor? Dels saggar den ner laddningen av sidan och dels är det irriterande att jag inte längre bara kan se toppen på min bevaknings-lista eller dylikt så fort jag laddat fram det.

Bifogar två bilder som visar hur det ser ut för mig i 1280x1024 på en 17tums-skärm

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-08-12 19:54

Agree

  • Medlem
  • 2009-08-12 20:40

Det mest störande är att sidan hoppar upp och ner om man skrollar innan hela annonsen laddats.

För att se lite mer av dina bevakningar kan du klicka på den lilla pilen till höger i balken för bevakningar:

Ursprungligen av Baron:

För att se lite mer av dina bevakningar kan du klicka på den lilla pilen till höger i balken för bevakningar:

Hjälper inte särskilt mycket då det enda som händer är att menyn över kataloger, som jag ändå aldrig lyckats komma underfund med, är det enda som döljs. Skriver detta från min iPod Touch o när jag surfar in med den i horisontellt läge så utgör annonsen halva skärmhöjden.

Större annons kanske ger mer pengar? Och nätannonser verkar vara gjorda för att irritera och störa. Men det är på gränsen att 99 alls är användbart, när det är 99% annons, menyer och lister och 1% innehåll.

  • Medlem
  • 2009-08-12 21:01
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Större annons kanske ger mer pengar? Och nätannonser verkar vara gjorda för att irritera och störa. Men det är på gränsen att 99 alls är användbart, när det är 99% annons, menyer och lister och 1% innehåll.

Nu tar du väl i.

Ursprungligen av Baron:

Nu tar du väl i.

Nja jag måste nog hålla med med tanke på tidigare inlägg om annonser som täcker menylister mm. Reklam kan vara bra men om denfår ta över för mycket så blir det ungefär som att se en film på tv3.

Nu när jag kommer in på 99 så känns det nästan som om jag råkat hamna hos Telia istället. Forumets logga är pytteliten i förhållande till den aktuella annonsen.

Ursprungligen av Baron:

Nu tar du väl i.

Hur skulle jag annars få det magiska talet 99 i ekvationen?

Äh, gör som jag - vrid på skärmen så får ni mer utrymme på höjden istället för på bredden! Då kommer ni inte längre att störa er på annonsen lika mycket längre.

Om du blir supporter så slipper du se den. Väljer du att inte vara supporter så ser du den.

Ursprungligen av Taz_1999:

Om du blir supporter så slipper du se den. Väljer du att inte vara supporter så ser du den.

Ordnat. Tog 12 månader för 99pix på stubben. Ingen mer gigantisk Telia annons för mig.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ordnat. Tog 12 månader för 99pix på stubben. Ingen mer gigantisk Telia annons för mig.

Klokt beslut. Stort tack!

Och till er andra vill jag säga "Pay up or shut up!", men vet inte om det är i enlighet med forumreglerna om att vara trevlig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-13 17:26
Ursprungligen av Taz_1999:

Klokt beslut. Stort tack!

Och till er andra vill jag säga "Pay up or shut up!", men vet inte om det är i enlighet med forumreglerna om att vara trevlig.

Skärp dig och ta dig i kragen...

Det här hoppandet alltså... det är galet jobbigt och jag antar att det inte är meningen att det ska vara så? Går det att fixa?

Ursprungligen av Skilling:

Skärp dig och ta dig i kragen...

Vad menar du med det?

Ursprungligen av Skilling:

Går det att fixa?

Om du blir supporter så är det fixat. Framgick inte det?

Eller menar du kanske, på fullt allvar, att 99.se skall ändra storleken på annonsen och helt enkelt inte leverera vad annonsören har betalt för? Du får gärna utveckla ditt resonemang här och hur du tänkt att det skall fungera i praktiken.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-13 18:15
Ursprungligen av Taz_1999:

Vad menar du med det?

Jag menar att det är så jäkla otrevligt att svara som du gör. Medlemmar måste väl få komma med synpunkter även om man har valt att vara en medlem som exponerar sig för reklam?

Citat:

Om du blir supporter så är det fixat. Framgick inte det?

Det är väl alldeles solklart?

Citat:

Eller menar du kanske, på fullt allvar, att 99.se skall ändra storleken på annonsen och helt enkelt inte leverera vad annonsören har betalt för? Du får gärna utveckla ditt resonemang här och hur du tänkt att det skall fungera i praktiken.

Jag har inte uttalat mig om storleken. Jag köper den, även om jag tycker att de som har problem med den ändå måste få uttrycka det, så länge man gör det på ett civiliserat vis. Samma gäller svaren.

Det jag irriterar mig på är att den får sidan att hoppa. Det vill säga, det tar lång tid för den att ladda klart och innan den har gjort det så hackar sidan upp igen om man scrollar ner. Otroligt irriterande och jag utgår från att det inte är meningen att det ska vara så. Alltså någonting som de som roddar med sidan borde vara tacksamma för att det påpekas. Allt för att 99 ska vara så bra som möjligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 17:21
Ursprungligen av Taz_1999:

Klokt beslut. Stort tack!

Och till er andra vill jag säga "Pay up or shut up!", men vet inte om det är i enlighet med forumreglerna om att vara trevlig.

Bra sätt att tappa besökande att uppvisa en sådan attityd -> annonser blir ändå meningslös utan besökare. Hej då!

  • Medlem
  • 2009-08-28 19:11
Ursprungligen av demo9:

Bra sätt att tappa besökande att uppvisa en sådan attityd -> annonser blir ändå meningslös utan besökare. Hej då!

Utan att värdera Taz inlägg vill jag klargöra att Taz inte representerar någon annan än sig själv i den här frågan. Åtminstone inte 99.se.

Instämmer, annonsen känns faktiskt för stor, försämrar användarkänslan.

Jo, den är grym annonsen...det är sådant här som gör att en del tar till lösningar med sin browser...sådana där lösningar som inte får nämnas här. Ni driver fram det själva med typ denna fetannons.

Instämmer. Jobbigt. Speciellt att scrollandet hoppar till när annonsen äntligen laddats klart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 00:18
Ursprungligen av air:

Instämmer. Jobbigt. Speciellt att scrollandet hoppar till när annonsen äntligen laddats klart

Ja det där är riktigt jobbigt! Jag stör mig därför mycket mer på den teliareklamen än 3-reklamen. Jag är duktig på att mentalt filtrera bort reklamen och störs därför vanligen inte av den, men teliareklamen gör som sagt att sidan hoppar uppåt och neråt ifall man gör "misstaget" att scrolla innan hela reklamen är färdigladdad.

Och ja, jag vet att jag för en fånigt liten summa kan bli av med reklamen. Jag tar mig ändå friheten att påpeka att teliareklamen beter sig på ett störande sätt (vilket reklamen på 99.se inte brukar göra).

Det är alltså inte storleken eller utseendet som jag stör mig på, utan på att den försämrar navigeringen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-12 22:24

Fast... Telias är väl ändå hanterbar. Personligen tyckte jag sitedesignen var avskyvärd när tre tog över 99.se. Då snackar vi designförstörande annonsering.

Jag håller med om att den är gigantisk men dom betalar ju därefter och vi har inte haft en enda (0!) annonsbokningar under perioden Januari - sista Juli såvitt jag minns. Då räknar jag inte AppleStore banners som rullar på i bakgrunden, dom är ju inte bokade utan "affiliate" annonser.

Det tar 30 sekunder att bli Supporter: http://www.99.se/supporter/

Ursprungligen av Björnström:

Jag håller med om att den är gigantisk men dom betalar ju därefter och vi har inte haft en enda (0!) annonsbokningar under perioden Januari - sista Juli såvitt jag minns. Då räknar jag inte AppleStore banners som rullar på i bakgrunden, dom är ju inte bokade utan "affiliate" annonser.

Det tar 30 sekunder att bli Supporter: http://www.99.se/supporter/

Kanske inte så populärt att ifrågasätta eller fråga men motverkar inte supportergrejen egentligen syftet med annonserna? Syftet med annonserna är ju att 99 ska få in pengar genom att besökare klickar på annonslänkarna. Eller är det så att det som kommer in på supporteravgiften vida överstiger de eventuella inkomsterna av klickande på annonslänkar ?:$

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kanske inte så populärt att ifrågasätta eller fråga men motverkar inte supportergrejen egentligen syftet med annonserna? Syftet med annonserna är ju att 99 ska få in pengar genom att besökare klickar på annonslänkarna. Eller är det så att det som kommer in på supporteravgiften vida överstiger de eventuella inkomsterna av klickande på annonslänkar ?:$

Såklart du får fråga! Jag tror alla hajar att det kostar att driva och utveckla en så här stor sajt och på något sätt måste det ju komma in pengar. Jag är också medlem här och skulle helst vilja ha en helt "ren" sajt men då måste vi hitta någon rik snubbe som kan sponsra sajten. Just sponsring är faktiskt något jag funderat över - att ha typ 5 partnerföretag som ligger med hela året.

Hursomhelst så var idén med Supporter att man skulle få "något extra" om man bidrog ekonomiskt till driften och vi har inte så mycket att bjuda på förutom annonsfria skins och lite annat smått & gott.

Olika annonser fungerar olika sätt:

Google-länkarna som finns ovanför denna tråd betalar sig per klick. AppleStore annonserna som funnits här i alla år genererar endast pengar om en gäst klickar på annonsen och sen köper något i deras online store. Sen har vi varje år ett fåtal bokade annonsplatser som den Telia-banner vi diskuterar nu. I år har vi haft två bokningar: Tre vid månadsskiftet juli-augusti och Telia bannern i några dagar till. Dessa bokade annonsplatser ger intäkt per visning - inte per klick eller köp - vilket är bäst för oss eftersom det inte finns någon "risk" att vi blir utan intäkt.

Om en tillräckligt stor andel av 72000 registerade medlemmar blev supporter så skulle inte annonserna behövs gissar jag.

Men som det är nu är det en försvinnande liten del av dessa som är medlemmar så det är väl inte mätbart gentemot annonsers effekt.

Om stora blaffiga annonser stör mycket så flera väljer att bli supporter är det en bra sak tycker jag. Dessutom tycker jag både denna och den förra är snygga.

En sak till - jag gillar inte att hamna i situationen "jag och ni" eftersom jag starkt känner att vi alla är i samma båt. Nu råkar jag vara den som ansvarar för att få in intäkter, driva servrar och sköta uppdateringar etc men jag känner mig verkligen som en medlem främst.

Jag tycker 99.se är en ovanlig sajt i Internet Sverige och att vi faktiskt lyckats bygga något bra som har grym potential framåt. Men för att kunna utveckla sajten krävs resurser och det är sjukt svårt att hitta utvecklare som långsiktigt vill jobba med sajten gratis på dagtid...

Ni hajar nog vad jag menar utan att jag skriven roman här

Jag tror alla förstår att 99.se behöver annonsera för att täcka kostnaderna, men problemet är att annonsen är vansinnigt stor. I Safari på en Macbookskärm så ser man inte ens innehållet i en tråd utan att scrolla på grund av annonserna från Telia och Google.

Ursprungligen av false messiah:

Jag tror alla förstår att 99.se behöver annonsera för att täcka kostnaderna, men problemet är att annonsen är vansinnigt stor. I Safari på en Macbookskärm så ser man inte ens innehållet i en tråd utan att scrolla på grund av annonserna från Telia och Google.

...och till annonsen har laddat färdigt så bör man inte försöka scrolla för då hoppar sidan upp igen...

Som sagt problemet är inte annonsen i sig utan dess storlek, vilket andra redan påpekat. Jag har löst mitt problem genom att skaffa supporter-konto och efter detta märker jag även att Top sites laddas aningen snabbare...

Som sagt, för att 99.se ska överleva behöver vi få in såna här annonser ibland, förstår inte gnället.

99.se har ju aldrig haft annonser tidigare vad jag minns (?), därför tänker jag inte ens bry mig. Jag klickade på bannern via 99.se när jag beställde min iPhone hos Telia

Och som Björnström skriver, det är inte vi mot "han", det finns bara Vi på 99.se.

Bevaka tråden