Sälja begagnat utan kvitto

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 15:41

Har läst olika trådar om att Apple inte skicka ut kvitto och att många löser det med att serienumret kopplas ihop med personen som köpte varan. Men hur gör man då om man vill sälja produkten begagnat? Då är ju serienumret kopplat till en annan person.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 16:48

Apple skickar absolut ut en kvittens att du köpt varan. Även denna fungerar som kvitto.

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 17:35
Ursprungligen av baller:

Har läst olika trådar om att Apple inte skicka ut kvitto och att många löser det med att serienumret kopplas ihop med personen som köpte varan. Men hur gör man då om man vill sälja produkten begagnat? Då är ju serienumret kopplat till en annan person.

Spelar väl ingen roll?

Garantin gäller bara för den person som köpt den i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 18:45
Ursprungligen av zappee:

Spelar väl ingen roll?

Garantin gäller bara för den person som köpt den i alla fall.

Absolut att den gör ... verkligen!

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 20:27
Ursprungligen av 20hz:

Absolut att den gör ... verkligen!

Whatever you say.

Konsumentverket/KO - Frgor och svar - Artikel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 17:49

Va? Det kände jag inte till. Jag har då kunnat nyttja garantier med andras namn på.

• Oregistrerad
  • 2009-08-11 19:39

Det är bara ringa Apple och registrera maskinen på ny person, inga problem. Har gjort det själv.

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 20:31

Varan har bara garanti för den som köper den ursprungligen. om du sedan säljer den vidare kan du som privatperson säga att jag står för garantin si o så lång tid. Dock har inte affären någon som helst anledning o ge dig som andrahandshavare av varan ngn garanti alls. Dock är dom flesta affärer o försäljer snälla nog o bortse från den punkten, o har du kvitto brukar de inte vara något problem!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 21:00

Har då aldrig mött problem med varor som jag köpt i andra hand. Skulle bli mkt förvånad om man blir nekad då man har varan i handen och ett kvitto. Jag har till och med köpt en iPod som sedan gick sönder och jag skickade in utan som några helst problem.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-11 21:34

Jag fick också lägga mig på detta men vill butiken bråka så kommer dom få rätt tyvärr. Dock är det ju inte många butiker som frågar om det är jag som köpte varan från början eller att jag skall visa legg för att visa att jag är den som står på kvittot.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 21:45

Hur fan fungerar det med presenter då? Då är julklappar och födelsedagspresenter endast ondo

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-11 23:15
Ursprungligen av 20hz:

Hur fan fungerar det med presenter då? Då är julklappar och födelsedagspresenter endast ondo

Ja om du inte skriver deras namn på kvittot om det nu är en butik som vill ha namn på sina kvitton. Alla butiker har ju inte det och finns det inget namn på så behöver man inte ens tänka tanken.

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 23:23
Ursprungligen av 20hz:

Om du läst det jag länkade så står det också.

Jag säger inte att det aldrig går att få något reparerat som andra ägare, jag säger bara att du kan bli nekad om du har otur.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 23:26

Då har jag lärt mig något nytt idag.. trevligt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 08:53

Jag med.

Men har fortfarande inte fått något kvitto.. fick datorn i måndags.

Ursprungligen av baller:

Jag med.

Men har fortfarande inte fått något kvitto.. fick datorn i måndags.

Om inte jag minns fel så fick jag mitt kvitto från apple efter någon vecka i min mail. Sen klarar man sig bra utan kvitto eftersom med hjälp av serienummret så kan apple och serviceverkstäderna se när datorn är köpt, det är min erfarenhet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 12:47
Ursprungligen av Mikael E:

Om inte jag minns fel så fick jag mitt kvitto från apple efter någon vecka i min mail. Sen klarar man sig bra utan kvitto eftersom med hjälp av serienummret så kan apple och serviceverkstäderna se när datorn är köpt, det är min erfarenhet.

Jo min med men då var det jag som stod registrerad som ägare till produkten. Om jag vill sälja begagnat och kunna säga att garantin gäller så känns det som att jag borde skicka med åtminstone en kopia på kvittot.

Jag får väl hålla ut en vecka iaf då.

1
Bevaka tråden