Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel sorteringsordning på sida skapad med iWeb

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2009-08-10 11:14

hej alla!
har en bekymrad fråga angående iWeb.
Jag håller på med en hemsida till en teaterförening där deras spelprogram ska finnas med. Detta är för mig inget problem att fixa, men problemet är bara att när jag har lagt upp alla shower och det har blivit en lista av det, så vägrar den mer än allt annat att lägga sig efter datum följd.

Jag vill givetvis ha den kommande showen längst upp i listan, men det blir helt tvärs emot, den allra sista showen på deras spelprogram lägger sig längst upp på listan och jag kan verkligen inte ändra det på något vis.

Är mer än nådigt tacksam för den som kan hjälpa mig med detta!!!!
Jag har utgått ifrån ramen "podcast".

vill ni spana in sidan så är det www.bjuvsteaterforening.se som gäller.

Ha det bra
MVH/ David.

Flyttade tråden från "Övrig programvara" till "Apple programvara - iWeb".

Förtydligade rubriken lite också. Försök sätta rubriker som tydligt visar vad trådarna handlar om.

/Mod

Senast redigerat 2009-08-10 13:44

Döp dina inkluderade mappar och filer med inledande nollor för tal som är mindre än 10. Då bör du få rätt sorteringsordning.

21_HISTORIEN_OM_RIDDAR_ROLAND_O._ALRUNAN.html
7_VILSE_EN_SHOW_OM_ATT_DUGA_SOM_MAN_AR.html

Två är mindre än 7, så det kommer före.

07_VILSE_EN_SHOW_OM_ATT_DUGA_SOM_MAN_AR.html
21_HISTORIEN_OM_RIDDAR_ROLAND_O._ALRUNAN.html

07 är mindre än 21 så det blir rätt.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2009-08-10 21:30

hm

Ursprungligen av Taz_1999:

Döp dina inkluderade mappar och filer med inledande nollor för tal som är mindre än 10. Då bör du få rätt sorteringsordning.

21_HISTORIEN_OM_RIDDAR_ROLAND_O._ALRUNAN.html
7_VILSE_EN_SHOW_OM_ATT_DUGA_SOM_MAN_AR.html

Två är mindre än 7, så det kommer före.

07_VILSE_EN_SHOW_OM_ATT_DUGA_SOM_MAN_AR.html
21_HISTORIEN_OM_RIDDAR_ROLAND_O._ALRUNAN.html

07 är mindre än 21 så det blir rätt.

hm! problemet är att den sorterar efter vad datumen då showen skall vara =/

Varför inte bara döpa filerna efter något annat än deras datum då? Tex föreställning 01.html, 02.html, 03.html osv. Jag förstår inte vad problemet är?

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2009-08-10 23:32
Ursprungligen av Taz_1999:

Varför inte bara döpa filerna efter något annat än deras datum då? Tex föreställning 01.html, 02.html, 03.html osv. Jag förstår inte vad problemet är?

för att datumen ligger i den databas som iWeb skapat när man väljer ramen "podcast" och folk måste ju vet vilken datum spelningen är.
Det är inte sida som är datum döpt utan det är själva "posten"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 06:52

Hej,

Jag tror att du använder fel verktyg. När man går till en podcast/blogg vill man ju ha den senaste först. Vad händer om du publicerar den sista föreställningen först och den första sist?

Vore det inte lättare att ha en lång textspalt med alla föreställningar. Den kan ju se ut precis som det gör nu. Sedan får du ju göra en egen sida för varje föreställning.

Testa att markera och kopiera sidan i Safari, och klistra in den i en ny websida i iWeb. Flytta om delarna som du vill ha dem!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden