Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med G4

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mellerud
  • 2009-08-10 08:24

Köpte en PPC G4 förra veckan för att ha som server hemma.
Problemen började redan efter 2 minuter...
Problem 1:
Fläkten i datorn gick upp på högvarv och höll sig sedan på högvarv under hela tiden datorn var igång.
Problem 2:
Av någon anledning hade den tidigare ägaren installerat Leopard på den (så den gick riktigt trögt), och nu vill jag återinstallera Tiger, självklart fick jag inte med någon skiva för detta, men som tur var hade grannen en gammal skiva liggande, nu till problemen. Kan man göra en ominstallation utan att kunna den förra ägarens kod, har försökt att få honom att svara, men än så länge utan resultat. Försökte nämligen installera ett program, men det gick ju inte då man måste ange koden.

Hoppas någon kan svara på dessa frågorna så jag slipper ha en trög dator som låter som ett reaplan...

1. Udda. Se om det blir bättre efter du installerat Tiger.

2. Du behöver ju inte ha lösenord för det gamla systemet. När du installerar Tiger tar du ju bort allt gammalt.

Jag gissar att det är en Power Mac G4 det handlar om, och därför har jag flyttat tråden från "Allt om Mac" till "Hårdvara - PowerMac & MacPro".

"Allt om Mac" ska vara för allmänna frågor - sådant som inte går att placera i något annat underforum.

/Mod

  • Medlem
  • Mellerud
  • 2009-08-10 11:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag gissar att det är en Power Mac G4 det handlar om, och därför har jag flyttat tråden från "Allt om Mac" till "Hårdvara - PowerMac & MacPro".

"Allt om Mac" ska vara för allmänna frågor - sådant som inte går att placera i något annat underforum.

/Mod

Ja det stämmer. Sorry.
Tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 15:05

1. Fläkthastigheten är väl konstant på dessa burkar? De matas ju med konstant 12v och inget PWM eller liknande. Det sitter iofs nån liten termistor på originalfläktarna men i min Power Mac G4 ändrade de då aldrig hastighet någonsin, dessutom finns det väl inte en G4 i världen som har kvar sina originalfläktar vid det här laget Och i originalutförande låter ju dessa burkar horribelt...
Det här med hastighetsreglering av fläktarna med hjälp av moderkortet/temperaturavläsning kom väl först på Power Mac G5?

Ursprungligen av PutteSWE:

...dessutom finns det väl inte en G4 i världen som har kvar sina originalfläktar vid det här laget Och i originalutförande låter ju dessa burkar horribelt...

Med tanke på hur många olika generationer det har funnits av PowerMac G4, så ska du nog inte dra alla över en kam på det sättet. Alla modellerna har inte haft problem med högljudda fläktar...

Vi vet inte ens vilken modell det handlar om i det aktuella fallet.

  • Medlem
  • Mellerud
  • 2009-08-19 17:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med tanke på hur många olika generationer det har funnits av PowerMac G4, så ska du nog inte dra alla över en kam på det sättet. Alla modellerna har inte haft problem med högljudda fläktar...

Vi vet inte ens vilken modell det handlar om i det aktuella fallet.

Det är en PPC G4 med Dual 867 (?), 2 GB internminne, byggd ca 2002-2003.
Har nu testat att installera Tiger istället, det gjorde att fläkten varvade ner något, men den är fortfarande högljud, kan man köpa nya fläktar till denna (som är tysta) och isåfall var?

Behöver även ha en koppling mellan datorn och TV:n, har VGA:utgång på TV:n (vet att det inte är det bästa men vad gör man), på datorn är det två utgångar, den ena är DVI (typ), den andra är av äldre modell (minns inte vad den heter), och det är den gamla som jag ska koppla till TV:n (den andra är kopplad till en skärm). Finns såna kopplingar att köpa?!?

Var och frågade på MacForum idag men möttes av ganska drygt mottagande i de frågorna. Så ingen eloge till servicen där... Han tyckte väl att jag hade en för gammal dator, men den ska vara som server och viss media station och håller lätt måttet för detta.

Fläktarna är ju rätt högljudda i den datorn. Det är därför den kallas vindtunneln.

Jag har bytt alla fläktar i min.
µ.mac.se/marcus :: MDD-nedtystning

  • Medlem
  • Mellerud
  • 2009-08-19 18:01
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Fläktarna är ju rätt högljudda i den datorn. Det är därför den kallas vindtunneln.

Jag har bytt alla fläktar i min.
µ.mac.se/marcus :: MDD-nedtystning

Tack för det snabba svaret, ska med nöje läsa igenom den postade länken
Hoppas man kan få tyst på den så det behöver låta som man damsuger hela dagarna *hehe*

Ursprungligen av PutteSWE:

1. Fläkthastigheten är väl konstant på dessa burkar? De matas ju med konstant 12v och inget PWM eller liknande.

2 av 4 fläktar i MDD styrs av systemet, och två (de i PSUn) ska gå på konstant 7 Volt tror jag.

  • Medlem
  • Mellerud
  • 2009-08-26 11:30

Tackar för de råd jag fått.

Nu har jag byt batteri, gjort en ominstallation så jag nu har Tiger och sist men inte minst bytt fläktar.
Nu låter den inte som en damsugare utan som en vanlig dator, och eftersom den ska tjäna som server nöjer jag mig med detta.
För de som önskar göra samma, så köpte jag:
1 st: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylnin...x-1200/6308420/
2 st: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/fractal-design-60mm-silent-series /6308618/://https://www.inet.se/datorkomponente...eries /6308618/
Dock var dessa med 3-pins-anslutning och i G4 MDD är det bara 2-pins-anslutningar, så det fick bli lite modifikationer på dessa, men slutet gott allting gott (än så länge)...

Nilzze

nå hur har det gått?
fungerar den fortfarande?

min G4 dog i morse och jag provade först med reset PMU och byte av batteri..
men inget händer.. således är det väl att försöka byta nätaggregat.

(1)
Bytte du nätaggregat också när du bytte fläktarna?

(2)
och var hittade du ett nätaggregat som passar till en gammal G4 dual? köpte du begagnat eller finns det nya sådana?

  • Medlem
  • Mellerud
  • 2009-11-17 07:54
Ursprungligen av popartpopeye:

Nilzze

nå hur har det gått?
fungerar den fortfarande?

min G4 dog i morse och jag provade först med reset PMU och byte av batteri..
men inget händer.. således är det väl att försöka byta nätaggregat.

(1)
Bytte du nätaggregat också när du bytte fläktarna?

(2)
och var hittade du ett nätaggregat som passar till en gammal G4 dual? köpte du begagnat eller finns det nya sådana?

Jo den tuffar och går...
Dock fick jag ta bort CPU-fläkten då den inte orkade kyla riktigt, så nu låter den ganska högt igen, inte som innan, men ändå ganska jobbigt högt.

Jag behövde aldrig byta nätagget.

Ser nu att det var ett tag sedan inlägget gjordes, så jag hoppas det löste sig för dig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-11-29 12:35

Enklaste sättet att få tag på ett nätagg är troligtvis att köpa en till G4 MDD.
Då har man en reservdelsmaskin ifall något annat går sönder.

1
Bevaka tråden