Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS med 3kontant kan låsas upp på en gång!

Tråden skapades och har fått 506 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-22 15:01

Min telefon har blivit utbytt på garanti står det på supportstatussidan nu. Den nya är skickad till 3butiken. Så då är det två frågor:

1. Har det bytt den till en 32GB? De skrev fel på serviceordern och trots kontakt med både 3 och Anovo står det kvar som 16GB på supportsidan.
2. Är den nya upplåst - och om inte, hur mycket tjafs måste jag lägga ner på att slippa betala en ny upplåsning. Om de inte ger sig i butiken så betalar jag och kräver tillbaks i efterhand, för orkar inte vänta ett par månader på att tjafsa och inte ha en fungerande telefon under tiden.

Ursprungligen av ceel:

Min telefon har blivit utbytt på garanti står det på supportstatussidan nu. Den nya är skickad till 3butiken. Så då är det två frågor:

1. Har det bytt den till en 32GB? De skrev fel på serviceordern och trots kontakt med både 3 och Anovo står det kvar som 16GB på supportsidan.
2. Är den nya upplåst - och om inte, hur mycket tjafs måste jag lägga ner på att slippa betala en ny upplåsning. Om de inte ger sig i butiken så betalar jag och kräver tillbaks i efterhand, för orkar inte vänta ett par månader på att tjafsa och inte ha en fungerande telefon under tiden.

Menar du att någon här bättre ska kunna svara på dina frågor än någon på Tre?!
Eller är det bara konstateranden du gör?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-23 07:41
Ursprungligen av theplague:

Menar du att någon här bättre ska kunna svara på dina frågor än någon på Tre?!
Eller är det bara konstateranden du gör?

Bara konstateranden som är de utestående frågorna...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-22 22:20
Ursprungligen av ceel:

Min telefon har blivit utbytt på garanti står det på supportstatussidan nu. Den nya är skickad till 3butiken. Så då är det två frågor:

1. Har det bytt den till en 32GB? De skrev fel på serviceordern och trots kontakt med både 3 och Anovo står det kvar som 16GB på supportsidan.
2. Är den nya upplåst - och om inte, hur mycket tjafs måste jag lägga ner på att slippa betala en ny upplåsning. Om de inte ger sig i butiken så betalar jag och kräver tillbaks i efterhand, för orkar inte vänta ett par månader på att tjafsa och inte ha en fungerande telefon under tiden.

Verkar ju ändå gå rätt så bra även om de säger att garantin och sånt upphör. Hoppas allt går bra för dig

när jag gick in i butiken och låste upp min fick jag ingen information om att garantin slutade gälla. I brevet jag fick hem står det inget om det.
Hur ska dom kunna neka mig garanti då. Jag hade gällande garanti innan jag låste upp den.

Ursprungligen av Cappachino:

när jag gick in i butiken och låste upp min fick jag ingen information om att garantin slutade gälla. I brevet jag fick hem står det inget om det.
Hur ska dom kunna neka mig garanti då. Jag hade gällande garanti innan jag låste upp den.

Tro mig, det kan jävlas med dig ändå. Det besvisar ju svaren i tråden sen tidigare.

ett litet inlägg från mig:

när ni skall beställa upplåsningsnummer så betala kontakt - ta det inte på faktura. om man tar det på faktura så kommer nämligen ingen kod - då man inte kan fakturera kontantkortskunder. detta är ju det man är...eftersom man inte skall ha 3 då man skall använda den på - typ Tele 2. detta misstaget kostade mig 3 veckor extra väntan. att det skall ta sådan tid att få ett nummer!? säljaren sa bara att "de inte vill att man skall låsa upp telefonen..."!? nähä - men 3 erbjuder ju denna tjänsten. så varför ta extra lång tid och skapa bad-will!? jag kommer efter detta INTE teckna något abbonemang på 3 någonsin.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-26 19:00

Ok, fyller på med lite info om mitt garantiärende. Jag får säga att det idag överträffat alla förväntningar på ett positivt sätt.

Gick till 3butiken idag för att hämta ut telefonen. Började med att kolla storleken på den nya eftersom den ju varit felaktigt angiven i serviceärendet hos Anovo. Det var dock en 32GB som det borde, så allt bra så långt. Säljaren som jag haft mina duster med var inte där idag, men tjejen som lämnade ut den kände igen mig eftersom hon stod bredvid när jag var där och bråkade. Jag frågade om hon visste om den nya nu var upplåst men det kunde hon inte se, men hon höll faktiskt med mig att den ju borde vara det när jag lämnat in en upplåst lur. Det enda hon kunde rekommendera var att jag skulle testa och se. (Vilket iofs är rätt förståeligt eftersom 3 antagligen inte har access till Apples databas av upplåsta IMEI-nr).

Så när jag kom hem idag passade jag på att uppdatera iTunes (eftersom jag antog att den nya hade 3.1-mjukvaran), kopplade sedan in telefonen och det första som möter mig är en bekant bild som återigen gratulerar mig till upplåsningen.

Så summa summarum verkar det ha gått rätt bra med garantiärendet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-26 21:08
Ursprungligen av ceel:

Ok, fyller på med lite info om mitt garantiärende. Jag får säga att det idag överträffat alla förväntningar på ett positivt sätt.

Gick till 3butiken idag för att hämta ut telefonen. Började med att kolla storleken på den nya eftersom den ju varit felaktigt angiven i serviceärendet hos Anovo. Det var dock en 32GB som det borde, så allt bra så långt. Säljaren som jag haft mina duster med var inte där idag, men tjejen som lämnade ut den kände igen mig eftersom hon stod bredvid när jag var där och bråkade. Jag frågade om hon visste om den nya nu var upplåst men det kunde hon inte se, men hon höll faktiskt med mig att den ju borde vara det när jag lämnat in en upplåst lur. Det enda hon kunde rekommendera var att jag skulle testa och se. (Vilket iofs är rätt förståeligt eftersom 3 antagligen inte har access till Apples databas av upplåsta IMEI-nr).

Så när jag kom hem idag passade jag på att uppdatera iTunes (eftersom jag antog att den nya hade 3.1-mjukvaran), kopplade sedan in telefonen och det första som möter mig är en bekant bild som återigen gratulerar mig till upplåsningen.

Så summa summarum verkar det ha gått rätt bra med garantiärendet.

Lysande, skönt med en pilot

Hur långt tid tog det?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-26 22:31
Ursprungligen av zappee:

Lysande, skönt med en pilot

Hur långt tid tog det?

Ville lämna in den tisdagen den 13e, men fick ju då komma tillbaka dagen efter så lämnade den onsdagen den 14e och fick sms om att den var klar nu i lördags (den 24e). Dock valde jag att vänta att hämta den tills idag eftersom 3butiken ligger väldigt nära mitt jobb och jag inte kände för en extra tur i helgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 21:23
Ursprungligen av ceel:

Så summa summarum verkar det ha gått rätt bra med garantiärendet.

Detta var synnerligen glädjande news! Tack för att du delade med dig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-27 11:34

Ceel, tack för ditt pilotande och framför allt ditt dokumenterande av ärendet!! En liten fråga bara, var i Sverige befinner du dig? Bra att veta vilka butiker som har erfarenhet av såna här ärenden.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-27 12:56
Ursprungligen av dgothe:

Ceel, tack för ditt pilotande och framför allt ditt dokumenterande av ärendet!! En liten fråga bara, var i Sverige befinner du dig? Bra att veta vilka butiker som har erfarenhet av såna här ärenden.

3butiken jag har haft att göra med ligger på Kungsgatan i Stockholm (den som ligger nära korsningen vid Sveavägen - de har två st på Kungsgatan)

Beställde en 3GS på tre.se. Två dars lev tid. Beställde upplåsning av kundtjänst i fredags eftermiddag, tisdag eftermiddag gjorde jag en restore, vips - upplåst! Dyrt men skönt att slippa strul.

jag har väntat i över 1 månad varför får jag inte min kod - eller vad det nu är man får!?

Ursprungligen av Melker Lindström:

Beställde en 3GS på tre.se. Två dars lev tid. Beställde upplåsning av kundtjänst i fredags eftermiddag, tisdag eftermiddag gjorde jag en restore, vips - upplåst! Dyrt men skönt att slippa strul.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2009-11-11 20:20
Ursprungligen av el gringo:

jag har väntat i över 1 månad varför får jag inte min kod - eller vad det nu är man får!?

Ojdå , kanske dax att gå in till din 3 butik och fråga vad dom sysslar med?
Hoppas verkligen det går fortare än så !

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-11 23:39
Ursprungligen av el gringo:

jag har väntat i över 1 månad varför får jag inte min kod - eller vad det nu är man får!?

Du får ingen kod - iTunes säger att den är upplåst vid synkning, men för att det ska hända verkar krävas antingen att du byter till ett simkort från en annan operatör eller gör en återställning på telefonen.

Tre skickar dock även ett fysiskt brev hem till dig och meddelar när den är upplåst. Men en månad ska det inte ta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 08:59
Ursprungligen av el gringo:

jag har väntat i över 1 månad varför får jag inte min kod - eller vad det nu är man får!?

Det räcker med att ringa kundtjänsten, dom har nog supit bort din order

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-12 09:42
Ursprungligen av el gringo:

jag har väntat i över 1 månad varför får jag inte min kod - eller vad det nu är man får!?

Har du betalat-dragits pengar från dej?

Är det ingen som bara struntar i garantin? Hur ofta får man problem om man inte typ tappar den eller liknande (då gäller ändå ingen garanti)? Det enda som är intressant är väll om man kan få det att funka med annan operatör?! Låt säga att man skulle beställa en telefon hos telia går den inte att jailbreka direkt så är problemet löst?

Kan man inte låsa upp telefonen alls på annat sätt än via Apple metoden (med fw 3.1.2) som diskuterats om man vill få tillgång till en annan operatör?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 18:01
Ursprungligen av Schwerre:

Är det ingen som bara struntar i garantin? Hur ofta får man problem om man inte typ tappar den eller liknande (då gäller ändå ingen garanti)? Det enda som är intressant är väll om man kan få det att funka med annan operatör?! Låt säga att man skulle beställa en telefon hos telia går den inte att jailbreka direkt så är problemet löst?

Kan man inte låsa upp telefonen alls på annat sätt än via Apple metoden (med fw 3.1.2) som diskuterats om man vill få tillgång till en annan operatör?

håller med dig! ... om man köper en linjal. eller en isglass.

Jag menar ärligt talat vilken värld lever du i? min farmor hade en TV i 30 år en Luxor trälåda, den slocknade en dag. Hon köpte en ny TV, en platt, slutade att funka efter 3 månader. Saker kan gå sönder utan att man tappar dem, de har alla varit med om.

Eller om vi ser på iPhone biten, en vän till mig köpte en iPhone, efter 5 månader så funkade inte touchskärmen. Saker går sönder, det är bara så, ibland tidigt ibland inte, och för det är garanti en väldigt bra sak.

Ursprungligen av Esa:

håller med dig! ... om man köper en linjal. eller en isglass.

Jag menar ärligt talat vilken värld lever du i? min farmor hade en TV i 30 år en Luxor trälåda, den slocknade en dag. Hon köpte en ny TV, en platt, slutade att funka efter 3 månader. Saker kan gå sönder utan att man tappar dem, de har alla varit med om.

Eller om vi ser på iPhone biten, en vän till mig köpte en iPhone, efter 5 månader så funkade inte touchskärmen. Saker går sönder, det är bara så, ibland tidigt ibland inte, och för det är garanti en väldigt bra sak.

Uppenbarligen är ju inte garantin det främsta skälet till att välja iPhone framför andra telefoner då den handlats flitigt från utlandet långt innan den över huvud taget fanns på den svenska marknaden, dessa telefoner har sällan eller aldrig garanti...

Min gamla 2g iPhone har funkat som en 30årig luxor trälåda och jag tror att många gånger grejer pajar är det ett handhavande fel men givetvis slinker det igenom dåliga ex som kommer ut på marknaden, självklart är då garanti ett plus.

Kan ju bara tala för mina egna prylar men jag har haft problem en gång som varit ett garanti relaterat (då garanti endast täcker uppenbara fabrikationsfel inget annat om man ska dra det till sin spets), alla andra skador är försäkringsrelaterade / blunda och handla nytt.

Fördelen med en jailbreak väger för mig upp nackdelarna med en eventuellt förlorad garanti även om jag tror att det blir svårt att neka till garantirätten på en svensksåld telefon vid exempelvis touchskärmsfelet du nämnde.

Har nån jailbreakat en teliatelefon, bekräfta gärna att det funkar samt vilken firmware det låg i telefonen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-28 22:10
Ursprungligen av Schwerre:

Har nån jailbreakat en teliatelefon, bekräfta gärna att det funkar samt vilken firmware det låg i telefonen.

Börjar vi inte glida från ämnet ganska långt nu?

Och jag är glad att det fanns garanti. Köper man en pryl för 7000 kr och den pajar (utan handhavandefel) efter 2 månader, då är det bra att ha, helt klart, även om man får fightas hårt med 3 i detta fallet för att utnyttja den.

Ursprungligen av ceel:

Börjar vi inte glida från ämnet ganska långt nu?

Menar du att telefonen jag frågade om var från Teila?
Rubriken i tråden är,
"iPhone 3GS med 3kontant kan låsas upp på en gång!"
Jailbreak är en form av upplåsning...

Kan vara berädd att hålla med om att jag formulerade mig lite dumt när jag skrev "Är det ingen som bara struntar i garantin?" menade att garantin inte är det främsta skälet att köpa iPhone och jag har svårt att tro att en jailbreak skulle försämra garanti villkoren just för nämnda fel tex knappen lossnar, touchen slutar funka etc då dessa fel är uppenbara fabrikationsfel.

Ursprungligen av Schwerre:

Menar du att telefonen jag frågade om var från Teila?
Rubriken i tråden är,
"iPhone 3GS med 3kontant kan låsas upp på en gång!"
Jailbreak är en form av upplåsning...

Kan vara berädd att hålla med om att jag formulerade mig lite dumt när jag skrev "Är det ingen som bara struntar i garantin?" menade att garantin inte är det främsta skälet att köpa iPhone och jag har svårt att tro att en jailbreak skulle försämra garanti villkoren just för nämnda fel tex knappen lossnar, touchen slutar funka etc då dessa fel är uppenbara fabrikationsfel.

Du är ju helt snurrig. In med dig i Jailbreak-forumet! Här handlar tråden om geniun upplåsning utan modifikation av programvaran.

Well, garanti/konsumentköplagen är bra. På min första iPhone 3G lossnade knappen för att stänga av ljudet/ringsignalen när jag packade upp den. Fick en ny. Lur nummer två slutade funka efter ett fall på kanske tre decimeter, skärmen la av. Ny lur täcktes av garantin. Lur nummer två visade sig bara funka i 3G-nätet, ingen 3G-täckning - ingen täckning + svårt att hitta nät. Fick ny på garantin.

Ursprungligen av Melker Lindström:

Well, garanti/konsumentköplagen är bra. På min första iPhone 3G lossnade knappen för att stänga av ljudet/ringsignalen när jag packade upp den. Fick en ny. Lur nummer två slutade funka efter ett fall på kanske tre decimeter, skärmen la av. Ny lur täcktes av garantin. Lur nummer två visade sig bara funka i 3G-nätet, ingen 3G-täckning - ingen täckning + svårt att hitta nät. Fick ny på garantin.

Och dessa var ifrån Tre och upplåsta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-29 13:10

Möttes av denna bilden när jag synca min iPhone Köpte den på Tisdag 10:22 och idag 13:10 blev den upplåst tog endast två dagar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 23:17
Ursprungligen av ZiLi:

[ATTACH]23726[/ATTACH]
Möttes av denna bilden när jag synca min iPhone Köpte den på Tisdag 10:22 och idag 13:10 blev den upplåst tog endast två dagar

Coolers!

Var köpte du den?

/m

Hej,

Undrar om ni som har låst upp era telefoner från 3 har fått internetdelning att fungera? Jag har Tele2 och kör iPhone 2g men vill ha kvar mitt abonnemang däremot så vill jag använda 3Gs som mobilt bredband.

Bevaka tråden