Macbook pro vs. Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-07 12:25

Vet någon skillnaderna, i prestanda, mellan en Macbook pro (den för 12495kr) och en Powerbook G4? Kan den kanske vara snabbare, skärmen kanske vara bättre eller något annat/mer?

Ursprungligen av KOL:

...mellan en Macbook pro (den för 12495kr) och en Powerbook G4...

Mer info behövs!!!

Den är ju definitivt mycket snabbare, och bättre, på alla sätt och vis.

Men hur mycket snabbare, och hur mycket bättre skärm, beror ju på vilken modell av PowerBook G4 du vill jämföra med.

PowerBook G4 har funnits i massor av olika modeller, från 400 MHz till 1,67 GHz, från 12 tum till 17 tum.

Jag bytte precis från PowerBook G4 1.67 Ghz till MacBook Pro 13" 2.26 Ghz (tror jag väl det är...)

Och steget är ENORMT. Skärmen, färgåtergivningen, hastigheten, möjligheten att boota i windows, ja det finns inga nackdelar alls ännu. Batteritiden är strålande (Återstår dock lite kalibrering i mitt fall, men har väl fått ut 5 timmar hittills iaf)

Fönster som minimeras, rotera/öppna bilder går betydligt snabbare. Styrplattan har multitouch som jag aldrig tidigare skådat. Apples 13" MacBook Pro är en av deras mest prisvärda datorer genom tiderna skulle jag tro. Så om du planerar att byta, gör det! Du kommer inte bli besviken! Däremot förvånad över hur otroligt välbyggtm, smidig och snabb den är!

Mvh Christoffer

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-07 13:46

Skulle kalla en dator från Apple för mycket positivt, men absolut inte med tanke på något "prisvärde". Macarna är ohemult dyra och det är som det är. Vill man ha en Mac så får man punga ut. Behöver man tänka på priset så är risken överhängande att man blir Windows-användare. PC-laptops kostar från runt 3500:- nu. Ställer hela diskussionen om "prisvärde" huller om buller.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-07 20:45

Självklart ska du få mer info, Jesper. Det är en PB G4 jag haft sex år i december. Lite gammal alltså. Den har en 1 Ghz PowerPC processor.
Förmodligen vill du veta mer, men vad?

"Fönster som minimeras, rotera/öppna bilder går betydligt snabbare."
Hur menar du Christoffer? Det där går väl snabbt med en sex år gammal Powerbook också?

Och, nej, jag skulle aldrig köpa en PC!

Mvh
KOL

Ursprungligen av KOL:

Självklart ska du få mer info, Jesper. Det är en PB G4 jag haft sex år i december. Lite gammal alltså. Den har en 1 Ghz PowerPC processor.
Förmodligen vill du veta mer, men vad?

"Fönster som minimeras, rotera/öppna bilder går betydligt snabbare."
Hur menar du Christoffer? Det där går väl snabbt med en sex år gammal Powerbook också?

Och, nej, jag skulle aldrig köpa en PC!

Mvh
KOL

Det flyter på ett helt annat sätt. På min gamla PBG4 kändes det som om datorn fick jobba varje gång den gjorde något av det där, medans det känns med MacBooken som om den inte ens bryr sig, den jobbar inte det minsta för att göra något av det. (Känns som om Quartz Extreme jobbar betydligt bättre på de här maskinerna än de gamla G4orna). Ett annat exempel var att min förr maskin tog flera sekunder på sig att ladda Dashboard. Även här märker jag en jätteskillnad, går betydligt snabbare på Macbooken (0 sekunders laddtid). Men det är ju helt omöjligt att försöka beskriva hur man upplever det, alla upplever ju saker på olika sätt. Du måste antagligen testa/använda en MacBook för att se skillnaderna, men tro mig, de finns där. Åk till närmaste El-giganten de kanske har en i lager, kolla på deras hemsida .

Ang. prisvärd. Om du ser en MacBook som två olika maskiner, så ser du genast att den är prisvärd. Dela upp kostnaden som om det vore två olika maskiner, så ser du snart att ca 6250 kr är ganska billigt, eller är det bara jag som anser det kanske...? Menar det verkar lite dyrt att först gå och köpa en PC-laptop för 3500 spänn som du anger PF, men för att sedan gå att köpa en Mac för att man vill testa det för man hört mycket bra om det. Då är det väl bättre att lägga de första 3500 direkt? Bara där har man 1/3 av en MacBook Pro betald. Som sagt, jag ser knappast någon nackdel med att kunna boota Windows på riktigt i Mac, bara fördelar. Helt plötsligt ersatte Apple alla mina krav på att kunna köra Windows-program (dvs jag kanske var tvungen att köpa en till bärbar dator för vissa saker finns trots allt inte till Macen). Men det slipper jag ju nu.

KOL: Jag kan inte säga det för många gånger, om du ens har funderat på att byta, så är tiden nu! De är precis uppdaterade så du slipper (antagligen) få datorn 2 veckor innan nästa MacBook kommer. Jag är bara nöjd med hittills iaf och ångrar inte att jag köpte den!

En ny Macbook pro ska vara minst sju (7) gånger snabbare än den där.

Skillnaden är enorm...dessutom är G4 och G5 en återvändsgränd; T.ex. nästa OS kommer inte att funka med sådana burkar - bara med IntelMacar. Apples pro-apps har redan börjat lämna äldre plattformar.

Det där kostnadsyftet förstår jag inte. Lika lite som att folk lever på krita istället för på +. Det är som oftast bättre att köpa kvalité på en gång istället för skit flera gånger. Finns det inte pengar väntar man. Jag är som dom flesta. Det vill säga att jag vill ha saker nu nu nu. Men tro mig.. det blir inte billigare i slutändan att köpa det billigare alternativet i stunden. Lika lite som att det är billigare att leva på lånade pengar. En vild gissning är också att man slipper en jävla massa onödig irritation.

Den där anledningen att man får två burkar i ett och där med kan dela priset på två är väl sanning med modifikation. Det är mer en indikation att macar bringar kraft och kvalité. Skulle vilja se en pc som kör Windows och OS X. Som om en pc dator inte hade nog arbete med att driva Windows.

Ser fram emot ett ägande av macbook pro! Min Powerbook, 1,5 GHz PowerPC G4, 12" är min vapendragare. En uppdatering vore väldigt, väldigt trevligt.

Vänligen
k2theb

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-08 03:22

Jag kan inte annat än att hålla med dig Klaeboe. Att köpa prylar på avbetalnig är något som driver folk i fördärvet. "Handla nu, men betala sedan"!
Allt, ja allt, blir dyrare om man handlar på krita!

Jag besökte macåterförsäljaren igår. Har sedan tidigt i våras trott att jag skulle köpa en iMac 24". Sagt och gjort, jag trodde jag skulle gå o handla mac, men, oj,där hade jag fel. IMacen var ju stor och klumpig som en hel möbel. I andra ändan av lokalen fanns de små och nätta Macbook Pro:arna, och jag blev kär! Det var ju en sådan jag skulle ha! Tyvärr hade de inga i lager, kommer nästa vecka. Så vill jag bara att tiden ska gå så snabbt som
möjligt tills de dyker upp igen i affären.

Och, japp, även min PB är min vapendragare. Ska precis sälja den, vilket känns lite tungt. Det känns som att man överger en kär gammal vän....

Att en sån här tråd kan bli så pass lång förvånar mig. Svaret är "Ja, MacBook Pron är avsevärt mycket bättre på alla punkter, oavsett vilken PowerBook du har."

Om du spelar spel med mycket grafiskt innehåll kan du vilja undersöka om det har kommit uppdateringar som ger stöd för x86-baserade Macar. Även om nya Macar kan köra nästan alla program som bara är byggda för PowerPC-arkitekturen är det inte säkert att det alltid fungerar bra, särskilt inte i fall där grafikkortet till stor del används.

De typer av PowerPC-program som nya Macar inte kan köra är bland annat Classic-miljön, skärmsläckare och program som kräver specifik avbrottshantering, G5-processorn eller möjlighet att använda egna kärnmoduler. Kontrollera därför att program du använder kan köras och i annat fall vilka alternativ som finns.

Använder du FireWire-tillbehör måste du tänka på att nya MacBook-datorer bara har en FireWire-port till skillnad från tidigare PowerBook-datorer som hade upp till två portar. FireWire går bra att seriekoppla så det är i princip inte något problem även om du använder mer än ett FireWire-tillbehör.

PowerPC G4-processorn var en relativt sval processor så räkna med at en MacBook lätt blir varmare och eventuellt kan dra aningen mer el.

1
Bevaka tråden