• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-08-06 21:47

Hej alla proffs (till skillnad från mig själv),

Måste erkänna att jag har lite småpanik. Häromdagen skulle jag ominstallera mitt Mac OS X, 10.4.9 på min Macbook som nu är 2,5 år gammal. Allt var frid och fröjd och jag började sätta in Installationsdisk 1 varpå datorn startades om och jag följde anvisningarna på skärmen.

Bestämde mig för att inställningar och program sedan tidigare skulle ligga kvar på hårdisken, liksom det nu ominstalerade operativsystemet. Eftersom endast 15 GB minne återstod på hårdisken fick jag ta bort garageband och två språk för att skapa tillräckligt med utrymme för det ominstallerade Mac OS X 10.4.9. Sedan informerades jag om att göra installitionsdisk 2 redo, vilket jag också hade. Men så långt kom jag aldrig. Datorn laddade blått i ca 45 min. Sen hände något.

En varningsruta med denna text kom upp, och är omöjlig att få bort: " You cannot install Mac OS X on this volume." Klickar på "stäng" längst ned till höger på rutan. För fem sek. blir hela skärmen blå. Sen är samma varningsruta tillbaka. Enda tecknet på liv är det lilla blåa äpplet längst upp till vänster på skärmen där jag som vanligt hittar "om den här datorn", "programuppdatering" osv. Här går vissa saker att öppna, andra funkar inte. Det går tex inte att stänga av datorn. Enda möjligheten är att hålla inne onoff knappen. Däremot går det att öppna tex "systeminställningar" och "programuppdatering".

Annars är hela skärmen blå och den lilla varningsrutan försvinner inte. Stänger jag av datorn är den där igen så fort jag slår på. Likadant om jag bara stänger ned själva rutan.

Någon som har minsta lilla susning? Vad kan ha hänt? Och framförallt, vad ska jag göra?

Har provat köra in installationsdisken igen, utan resultat.

Tveka inte att fråga om det är någon info som saknas. I annat fall är jag extremt tacksam för alla kommentarer och idéer gällande detta obehaglia mysterium.

Hej!