Vilket "kit" behöver jag.....

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hoppas att inte frågan är besvarad då jag har sökt lite i forumet utan något konkrett resultat.

Bakgrund. Funderar på att köpa ny maskin. Då en Mac Pro då jag jag återkommande arbetar med stilbilder, video och grafik.

Jag har precis börjat filmat en dokumentär - HD filbaserat i H.264 och HDV. Med glädje ser jag fram emot att köpa Final Cut 7.
Dessutom fotograferar jag brölopp och olika reportagebilder med jämna mellanrum. Arbetar i CS4.

Målet är att kunna redigera dokumentären, arbeta i color, motion och kanske after effekt och självklart Final Cut. Jag vill gärna att det flyter på bra för att skapa så mycket "kreativ" utrymme.

Eftersom jag arbetar i en Mac Powerbook, näst sista versionen så flyter det inte alltid på...

Därav min fundering av att köpa nytt.
Tänkte ha en hårdvare struktur på Två skärmar en 30" och en 22" (stå på högkant) och en refernesmonitor.

Inköpsalternativen är:

Mac Pro
1. En 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon "Nehalem"-processor
2. Två 2,26 GHz Quad-Core Intel Xeon ”Nehalem”-processorer

Har även funderat på En 2.93 GHz

8GB RAM
1TB hårddisk
Raid Kort och så köper jag separata diskar utanför apple för 900 kr billigare. Kan man köpa Raidkort utanför applestore för ett bättre pris? Hur ska man konfiguera maskinen i RAID 5 konfiguration. Klassiskt: En disk mjuk och systemvara 3 diskar i Raid5, eller alla 4 diskar i Raid 5.

Grafikkortet antingen en/två NVIDIA GeForce GT 120
eller ATI Radeon HD 4870

Mina frågor är: Vilket kit är bäst för mig tror ni. Skildnade mellan en eller två kärnor. Ska jag köpa en 2.93 och vänta något år och köpa en till. Eller lika bra att köpa 2st 2.26 och köra på.
Grafikortet - vad tycker folk är bäst tro?

Jag vill bara ha en maskin som snurrar på och kan göra mycket snabbt arbete åt mig.

Quad-core betyder fyra kärnor. Du väljer mellan fyra eller åtta kärnor, inte en eller två.

Vilken dröm burk!

Om du ska köra Raid 5 behöver du minst 4 diskar har jag för mig. Raid 5 ger både prestanda och säkerhet = väldigt bra Och om en disk går sönder är det bara att plygga i en likadan å kör igen!

Jag skulle nog köra systemdisken + 4st i raid.

4870 är ett bra grafikort dock har jag inte kolla på GF GT 120....

Presis som han ovan så väljer du mellan 4/8 kärnor. Jag tycker att du ska kör med 2st Quad-Core! Underbart!

1
Bevaka tråden