Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC:n hittar inte Airporten.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör på ett trådlöst nätverk hemma, via Airport Extreme. Det finns två Macar och det funkar precis hur bra som helst. Men. När min sambo (med PC) ska koppla upp sig så hittar den inte nätverket.
Och vad som är ännu konstigare är att den inte ens hittar själva Airporten när man är i Airport-verktyg.

Jag har provat lite olika krypteringar, men det borde väl knappast vara felet? Jag menar, om den inte ens hittar Airporten känns problemet något mer basalt...

Tacksam för svar!

Se till att köra wpa2 och inte wep för problemfri uppkoppling. Det har varit lite problem med vissa versioner av routerns programvara. Jag skulle söka på detta och se om du kan uppgradera eller nedgradera routerns programvara och se om det gör skillnad.

Senast redigerat 2009-08-03 22:13

Jag har provat med 7.3.2 och 7.4.2, men inga fler versioner än så. Är det någon skillnad på "WPA2 - Personal" och "WPA2 - Enterprise" ? Visst ska den stå på: 802.11.n (b/g-kompatibel)?
Kortet är ett Linksys WMP54G, 2.4Ghz, 802.11g.

När jag har löst detta problem så ska jag aldrig mer ens titta på en PC...

EDIT: Hm. Hittade den här tråden: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1404556 och efter att ha följt tipsen där så hittar nätverkskortet iallafall mitt nätverk, men den står och tuggar när nätverksadressen erhålls. DHCP är aktiverat.

Senast redigerat 2009-08-03 22:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 22:38

Du ska ha Personal. Enterprise kräver mer saker. Varför den inte kommer upp vet jag inte. Inte så enkelt att nätverket är gömt och att det "syns" på Mac för att de automatiskt loggar in på den?

Jag anade att det var Personal som gällde, därför hade jag redan så. Jag är inte riktigt med på vad du menar med att nätverket kan vara gömt. Hur ser jag det? Om det är samma sak som att nätverket är slutet så är det inte problemet, för den rutan är inte ikryssad i Airport-verktyg.

Vilken windows version har du? Om det är Windows XP så hade det inte fullt stöd för wpa2, varför du måste ladda ner en uppdatering för att detta skall stödjas i operativsystemet. Windows Vista har fullt stöd från början. Kan vara detta som strular. Om du inte vill ladda ner uppdateringen från länken från microsoft kan du kolla om det är detta problem genom att sänka krypteringen till vpa från vpa2 genom att sänka krypteringsnivån från AES.

Hämtningsinformation: Uppdatering för Windows XP (KB917021)

Länken fås fram genom att söka med google på "microsoft xp wpa2"

Vad som också kan spela roll är vilken Gigafjärts nätverket körs med.
Om det är 5 GHz så är det många äldre datorer (mer än cikra två år) som inte hittar nätverket.
Då får du köra med 2,4 Gigafjärts.

(Ledsen, jag är trött och har torr ordvitshumor)

Tack för tipsen. XP-datorn har laddat ner alla uppdateringar som har släppts.

Datorn (och nätverkskortet) är iofs rätt så gammalt (över två år) så det kanske är idé att ändra på Gigafjärtsen. Men om man ställer in den på 2,4 Ghz så säger ju Airport-verktyget: "Endast 802.11n (2,4Ghz)". Blir det inte knas då när det på kortet står "802.11g"?

Fixat!

Laddade hem den senaste versionen av mjukvaran från Linksys. Efter en del googlande förstod jag att det dock var rekommenderat att använda Microsofts egna, inbyggda nätverksövervakning (Wireless Zero Configuration). Provade med det, och vips - funkis!

En annan ändring som jag gjorde var att jag bytte WPA2-lösenord till bara bokstäver, från att ha haft blandat.

Tack för all hjälp.

1
Bevaka tråden