Applecare - är det något att ha?

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-03 18:51

Jag var idag i kontakt med en machandlare. Jag är på gång att köpa en Imac 24". Killen ville även pracka på mig Applecare. Detta skulle göra att prissumman hamnar över 18000kr. Är det värt det? Det som ingår är fri support och gratis reparationer, om något skulle paja, i tre år. Men herregud, datorn bör väl ändå inte paja inom tre år! Eller?

Är det någon som vet?

Jag ångrar själv att jag inte gjort det. Det har funnits många stunder då jag velat ha svar på frågor som jag inte funnit svar på på 99.se eller nätet överhuvudtaget.

Går något väl sönder, som hårddisken, så är det väldigt svårt att byta själv..
Se själv:
iMac 20" Teardown

Jag skulle velat ha AC även om inget går sönder så känns det skönt och ha garanti på sin dator om den är värd över 18000. Därav ångrar jag mig.

Hoppas du fattar något av det jag skrev

Good luck

De flesta "Extraförsäkringar" är helt onödiga i Sverige då vi har väldigt bra konsumentskydd som t ex 3 års "fabriksgaranti". Dessutom har de flesta en hemförsäkring.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-03 19:26
Ursprungligen av Gilbert 2:

De flesta "Extraförsäkringar" är helt onödiga i Sverige då vi har väldigt bra konsumentskydd som t ex 3 års "fabriksgaranti". Dessutom har de flesta en hemförsäkring.

Visst, vill man ägna dagar och månader åt att processa och tjata hål i huvudet på återförsäljare så. Jag ser en extra-försäkring som ett sätt att slippa ta diskussionen.

Men det är inte självklart att just AppleCare är bäst försäkring. Dustin har t.ex. en försäkring som är betydligt billigare än AC och även täcker sådant som att man tappar datorn i golvet spiller kaffe osv.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-08-05 20:35

Garanti är helt upp till säljare etc. Det finns ingen lagstadgad "fabriksgaranti".

Vad som finns är 3-årig "Reklamationsrätt"fabrikationsfel (ej slitage etc) med skydd för både säljare och köpare.

--

För övrigt är jag också i valet att lägga till Apple Care till min iMac eller inte. Man behöver inte bestämma sig vid köp utan kan innan 1 år från köpet lägga till Apple Care

Ursprungligen av Henil:

För övrigt är jag också i valet att lägga till Apple Care till min iMac eller inte. Man behöver inte bestämma sig vid köp utan kan innan 1 år från köpet lägga till Apple Care

Vilket brukar sluta i att man glömmer det och får ta smällen ett år senare..

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-08-11 23:43
Ursprungligen av henkebarn:

Vilket brukar sluta i att man glömmer det och får ta smällen ett år senare..

Lägg upp en påminnelse i iCal.....

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-03 21:00

Jag skulle köpa en platt-tv för två år sedan och gick till en av de stora elektronikkjedjorna. Tillslut bestämde jag mig för modell och säljaren såg glad ut. Då plötsligt ville han pracka på mig en extra försäkring. Jag ville inte ha den och tackade vänligt men bestämt nej. Han gav sig dock inte. Till slut övergick hans vänlighet till bestämdhet och sen blev han arg, sur, började prata högre i affären och kön av köpare växte. Jag sa till slut okej och han skrev ut papprena. När jag sedan kom till kassan sa jag till kassören att jag ångrat mig och ville inte ha den extra försäkringen. Det var helt okej för honom och jag gick därifrån med tv, utan extra försäkring.

Hur vanligt är det att dessa extra försäkringar egentligen behövs? och är det inte ändå en ganska jobbig process att få igenom sitt ärende om nu dator, tv eller vad det nu än är skulle paja?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-03 21:17
Ursprungligen av KOL:

Jag skulle köpa en platt-tv för två år sedan och gick till en av de stora elektronikkjedjorna. Tillslut bestämde jag mig för modell och säljaren såg glad ut. Då plötsligt ville han pracka på mig en extra försäkring. Jag ville inte ha den och tackade vänligt men bestämt nej. Han gav sig dock inte. Till slut övergick hans vänlighet till bestämdhet och sen blev han arg, sur, började prata högre i affären och kön av köpare växte. Jag sa till slut okej och han skrev ut papprena. När jag sedan kom till kassan sa jag till kassören att jag ångrat mig och ville inte ha den extra försäkringen. Det var helt okej för honom och jag gick därifrån med tv, utan extra försäkring.

Hur vanligt är det att dessa extra försäkringar egentligen behövs? och är det inte ändå en ganska jobbig process att få igenom sitt ärende om nu dator, tv eller vad det nu än är skulle paja?

Som sagt, vad är din tid och själsliga välbefinnande värd?

Är det värt en tusenlapp eller två för att få en trasig apparat fixad - no questions asked? Bara lämna in, vända på klacken, komma tillbaka efter en vecka med en ny/reparerad produkt utan en massa tjat, trassel, telefonsamtal, hot, indignationsnummer?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 21:47

Jag köpte en "personalköps mac" där det ingick en applecare försäkring. Datorn funkade fin fint i 3,5 år men sen fick jag konstiga grafikglitchar som övergick i att datorn inte gick starta alls.
Efter att har bytt moderkort tre ggr (kostar typ 6000:- annars) fick jag en helt ny imac. Min gamla var en 17 tums powerpc med ganska dåligt grafikkort, den nya var en aluminium mac med intelprocessor och 20 tums skärm, allt helt kostnadsfritt och snabbt dessutom. Hela proceduren gick på ca en vecka.
Så jag är nöjd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 21:55

Jag kan såklart inte svara för alla, men jag har ångrat på mina två föregående macar att jag inte hade applecare. PB:n käkade hårddiskar och den optiska läsaren pajade. MBA:n havererade skärmen på, vilket iofs löstes men det tog väldigt lång tid.

Sen finns det exempel på när det faktiskt har varit sämre (jodå!) att ha AC än att vara utan, men jag har tyvärr inte tid att googla fram länken just nu.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-03 22:25

Hm, så även mac:ar kan alltså paja. Men Maxwell, du nämnde att din dator pajade efter 3,5 år. AC gäller väl bara i 3 år?

Om man inte tar AC, har man ingen garanti alls då? Jag menar, Jonasn, dina hårddiskar, fick du köpa och inbstallera dem själv? Kunde du inte reklamera datorn?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-03 22:29
Ursprungligen av KOL:

Hm, så även mac:ar kan alltså paja. Men Maxwell, du nämnde att din dator pajade efter 3,5 år. AC gäller väl bara i 3 år?

Om man inte tar AC, har man ingen garanti alls då? Jag menar, Jonasn, dina hårddiskar, fick du köpa och inbstallera dem själv? Kunde du inte reklamera datorn?

Nej, inte garanti men väl reklamationsrätt i tre år - om du orkar bråka med uppstoppade, programmerade dockor bakom disken hos Mac-återförsäljare.

Har du AC får du allt fixat utan problem sålänge du inte tappat / spillt / etc.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 22:49
Ursprungligen av KOL:

Hm, så även mac:ar kan alltså paja. Men Maxwell, du nämnde att din dator pajade efter 3,5 år. AC gäller väl bara i 3 år??

Sorry mindes fel, du har rätt det hände inom dom tre åren.

Har haft mac och supportat på olika företag sen 1987 och aldrig haft några bekymmer som vi behövt AC till under den tiden. Klart att några macar har gått sönder under denna tiden men det har varit betydligt billigare att ta den kostnaden än att betala för AC. Sen kan man alltid ha otur.
Köpte själv en Minimac som var och vände på verkstaden 3ggr innan vi kom underfund med vad som var felet men då löstes det utan problem av verkstaden.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-05 09:36

planB, jag börjar hålla med dig. Jag mailade machandlaren i förrgår angående garantifrågor. Han har inte svarat än. Visst, han kan vara sjuk, ha skitmycket att göra i affären eller något annat. Men jag vill ha min Imac nu!

Problemet jag har är att jag oavsett tar AC eller inte är det ovanstående handlare jag är beroende av om nu datorn mot all förmodan skulle paja. MEN HERREGUD EN MAC SKA JU INTE PAJA!!!!

Jag har tjänat många tusenlappar på AppleCare, eftersom tre av mina datorer genom åren krävt logikkortsbyten och annat kostsamt efter 2–3 år. Det bästa är just enkelheten, att slippa sitta i telefon, förklara, få nya telefonnummer, sitta i nya köer, prata med nya supportmänniskor… så fort man halar fram AC-pappret blir det som en rak, tyst överenskommelse med verkstan, som i sin tur inte heller behöver bry sig om att berätta för kunden vad allt kostar osv.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-05 10:26

Menar du detta Stinky. Skit också, jag slits mellan två alternativ. AC eller inte!
Det känns som att det börjar bli en samvetsfråga.

KOL, fattade inte heller detta om att du är "beroende av en handlare", med AC kan du ju bara knalla in hos vilken auktoriserad verkstad som helst, eller få datorn upplockad och återlevererad av ett bud.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-05 10:58

Jag bor i en stad med enbart en macåterförsäljare.

Det tyngsta i den här frågan är ju priset på AC. Det svider så att lägga ut pengar på något man inte vet om man kommer ha nytta av. För mig är det en ansenlig summa.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-05 11:32

Jag har precis varit i kontakt med min hemförsäkring om kostnad för drulleförsäkring. Den kostade 480kr/år alltså 40 kr/månad.

Och den tar ju näst intill allt. Men definitivt problem med datorn. Du har en självrisk på 1500 kr förvisso men den är ju billigare än Apple Care eller annan tillägsförsäkring så det går nog jämnt upp ändå. Och då har du inte bara försäkrat just bara en sak i hemmet utan allt.

Dock hade den ett maxtak på 40 000 men för mig har jag inte direkt något som är värt mer än så.

Min DVD-enhet på min iMac har precis börjat klydda efter 2,5 år varit i kontakt med kullander i malmö och byte av DVDn + jobb går på strax under 3000 kr. Så tänkte kontakta min hemförsäkring om det. Och även om jag inte tecknat drulle än så borde hemförsäkringen ta det.

Så enligt mitt tycke:

Hemförsäkringen täcker det mesta eventuellt om det känns osäkert så teckna en drulle. (Allriskförsäkring som det också heter)

Och skippa alla tilläggsförsäkringar i resten av livet.

Tack för mig

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-05 11:38

Jag tror definitivt inte att en drulle-försäkring går att åberopa för något som försäkringsbolaget ser som fabrikationsfel, som att någon intern komponent går sönder eller dylikt. Däremot om du spiller cola över den och den slutar fungera eller att du tappar den i marken och den pajar.

Ursprungligen av planB:

Jag tror definitivt inte att en drulle-försäkring går att åberopa för något som försäkringsbolaget ser som fabrikationsfel, som att någon intern komponent går sönder eller dylikt. Däremot om du spiller cola över den och den slutar fungera eller att du tappar den i marken och den pajar.

När det gäller fabrikationsfel så har konsumenten rätt att få felet åtgärdat gratis eller få en ny, likvärdig vara. Returrätten gäller i 3år och detta är Svensk konsumentköplag. Att Apple ibland har svårt att förstå detta och vissa måste bråka med dem för att få rätt är en annan sak men ska man behöva betala för att slippa bråka om man vet att man har rätt?

http://www.99.se/showthread.php?t=264394&referrerid=100476

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-05 20:48

När det gäller fabrikationsfel så har konsumenten rätt att få felet åtgärdat gratis eller få en ny, likvärdig vara. Returrätten gäller i 3år och detta är Svensk konsumentköplag. Att Apple ibland har svårt att förstå detta och vissa måste bråka med dem för att få rätt är en annan sak men ska man behöva betala för att slippa bråka om man vet att man har rätt?

http://www.99.se/showthread.php?t=264394&referrerid=100476

Det är inte en annan sak, det är just det som är saken. När du står där framför disken med din trasiga mac är det just Apples praxis man måste förhålla sig till.

Ursprungligen av planB:

Det är inte en annan sak, det är just det som är saken. När du står där framför disken med din trasiga mac är det just Apples praxis man måste förhålla sig till.

Så du menar att folk accepterar att Apple har en praxis än svensk lagstiftning?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-05 22:07

Så du menar att folk accepterar att Apple har en praxis än svensk lagstiftning?

Lag och praxis är två olika saker.

Ursprungligen av planB:

Lag och praxis är två olika saker.

Om företaget väljer att ha bättre villkor som praxis är det bra men när det går åt andra hållet är det förkastligt...

Men AC:s praxis är bättre än all annan motsvarande tilläggsförsäkringspraxis. Jag har alltid fått blixtsnabb hjälp via AC och har aldrig behövt förklara, motivera, diskutera något. No questions asked, ens när ett logikkort slitits ut efter 2,5 års hårdkörning – i stället ett nytt kort på ett par dagar.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-05 22:41
Ursprungligen av Stinky:

Men AC:s praxis är bättre än all annan motsvarande tilläggsförsäkringspraxis. Jag har alltid fått blixtsnabb hjälp via AC och har aldrig behövt förklara, motivera, diskutera något. No questions asked, ens när ett logikkort slitits ut efter 2,5 års hårdkörning – i stället ett nytt kort på ett par dagar.

Kan diskuteras. Spiller du vatten över datorn är AC värd noll.

Bevaka tråden