Ny lur istf reparation hos Telia?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-03 09:14

Hej,

Jag har tappat min lur i marken och måste nu lämna in den till Telia för reparation/ny telefon.

Tror ni det finns möjlighet att lägga till pengar och få den nya 3GS istället?

Hur brukar telias servicetid vara? 2 veckor?

Är Halebop kund.

?

Ska Telia ge dig en ny lur för du är klantig?

Hur tänker du?
Eller, med vad?

Ursprungligen av westgren:

Hej,

Jag har tappat min lur i marken och måste nu lämna in den till Telia för reparation/ny telefon.

Är Halebop kund.

Vet inte varför föregående skrivare var så otrevlig..

Men jag tror att om du, som jag har en 16gb vit iphone 3G, och den går sönder.. så borde de ersätta dig med en likvärdig. Alltså en 16gb iphone 3Gs.. eller t.om. en 32Gb då du betalade för den dyraste iphone när du väl köpte 3G'n..

Förstår du hur jag tänker?

Jag hade krävt en vit iphone. Vilket innebär en iphone 3Gs. Försäkringsbolaget bryr sig nog bara om priset för telefonen.. Vilket var 3600kr för iphone 3G 16gb från Apple när den väl såldes.

Prata med försäkringsbolaget, de bryr sig säkerligen inte vilken modell/märke av telefon du väljer. Endast priset.

Lycka till, hoppas du förstår vad jag skrivit!

Edit: såg att du hade halebop. det är säkerligen ingen skillnad där.

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-03 21:04
Ursprungligen av wilhelmsson:

Vet inte varför föregående skrivare var så otrevlig..

Men jag tror att om du, som jag har en 16gb vit iphone 3G, och den går sönder.. så borde de ersätta dig med en likvärdig. Alltså en 16gb iphone 3Gs.. eller t.om. en 32Gb då du betalade för den dyraste iphone när du väl köpte 3G'n..

Förstår du hur jag tänker?

Jag hade krävt en vit iphone. Vilket innebär en iphone 3Gs. Försäkringsbolaget bryr sig nog bara om priset för telefonen.. Vilket var 3600kr för iphone 3G 16gb från Apple när den väl såldes.

Prata med försäkringsbolaget, de bryr sig säkerligen inte vilken modell/märke av telefon du väljer. Endast priset.

Lycka till, hoppas du förstår vad jag skrivit!

Edit: såg att du hade halebop. det är säkerligen ingen skillnad där.

För det första, fel forumdel.

För det andra, en 3GS är INTE likvärdig med 3G.

Lämnar du in den så lär du inte FÅ en ny utan får betala för en refurbad.

Ta det på din försäkring så lär du få lite pengar för det i alla fall.

Och för det tredje (eftersom vi nu ska försöka bemästra punktlistor) så är det inte alls otänkbart att han får en ny iPhone 3G via försäkringen. Jag hade oturen att tappa min telefon i backen och fick en sprucken display. Det resulterade i en helt ny produkt mot att jag betalade självrisken. Som du säkert känner till så erbjuds inte reparationer på iPhone.

Ursprungligen av zappee:

Kan vi försöka hålla en vänligare inställning i svar till forumets deltagare?

Ursprungligen av Ola Hansen:

?
Ska Telia ge dig en ny lur för du är klantig?
Hur tänker du?
Eller, med vad?

Ursprungligen av zappee:

För det första, fel forumdel.

För det andra, en 3GS är INTE likvärdig med 3G.

Så det är en anledning till att idiot förklara någon?

Till priset sett så är en 3Gs likvärdig en 3G om jag inte missat något.

Jag hoppas det löser sig Westgren.

MVH

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-04 09:05

Okej, Tack för alla svar!

Ska ringa Länsförsäkringar i eftermiddag och höra.

Antar att Telia får säga vad en 3G hade kostat att reparera (vad jag får betala för en ny) och sedan vad jag får en 3Gs för. Mellanskillnaden får jag själv stå för.

Vad tror ni man kan behöva ge i mellan skillnad? Teliabutiken kunde inte svara på detta.

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-04 16:19

Så det är en anledning till att idiot förklara någon?

Till priset sett så är en 3Gs likvärdig en 3G om jag inte missat något.

Jag hoppas det löser sig Westgren.

MVH

Jag har inte idiot-förklarat någon.

Nej, det är dem inte. 3Gn är givetvis billigare än 3GS. Du kan ju inte jämföra gamla priser.

"Jag krockade min gamla Volvo 240, kan jag få en V70 i utbyte?"

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och för det tredje (eftersom vi nu ska försöka bemästra punktlistor) så är det inte alls otänkbart att han får en ny iPhone 3G via försäkringen. Jag hade oturen att tappa min telefon i backen och fick en sprucken display. Det resulterade i en helt ny produkt mot att jag betalade självrisken. Som du säkert känner till så erbjuds inte reparationer på iPhone.

Kan vi försöka hålla en vänligare inställning i svar till forumets deltagare?

Var är jag otrevlig?

Ursprungligen av zappee:

Var är jag otrevlig?

Om du läser föregående svar på nytt så kommer du se att det var till Hansen.

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-04 18:37
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om du läser föregående svar på nytt så kommer du se att det var till Hansen.

Aha, du svarade ovanför quoten

Ursprungligen av zappee:

Jag har inte idiot-förklarat någon.

Nej, det är dem inte. 3Gn är givetvis billigare än 3GS. Du kan ju inte jämföra gamla priser.

"Jag krockade min gamla Volvo 240, kan jag få en V70 i utbyte?"

Var är jag otrevlig?

Jag pratar inköps pris när man väl köpt telefonen. Säg att jag köpte min 3G för 6 månader sedan så betalade jag lika mycket då som jag skulle göra idag för en 3Gs

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-05 00:12

Jag pratar inköps pris när man väl köpt telefonen. Säg att jag köpte min 3G för 6 månader sedan så betalade jag lika mycket då som jag skulle göra idag för en 3Gs

Försäkringsbolaget komemr garanterat inte resonera så. Finns din telefon att köpa så komemr dom ersätta dig med samma produkt. Är det däremot så att den inte finns ersätts den nog med en likvärdig istället.

Ursprungligen av Exstaz:

Försäkringsbolaget komemr garanterat inte resonera så. Finns din telefon att köpa så komemr dom ersätta dig med samma produkt. Är det däremot så att den inte finns ersätts den nog med en likvärdig istället.

En iphone 3G 16GB vit går inte att "köpa" tillbaka längre.. Hur jag tänkt står i tidigare inlägg i denna diskussionen.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-05 00:21

En iphone 3G 16GB vit går inte att "köpa" tillbaka längre.. Hur jag tänkt står i tidigare inlägg i denna diskussionen.

Jo jag förstår det men apple måste ju ha ett antal så dom kan byta ut dom som fortfarande har garanti. Försäkringsbolaget kanske går den vägen men det är ju bara dom som kan svara på det.

Normalt sett utförs inga reparationer av iPhone 3G. Om jag har förstått det rätt så är det generellt sett så att Apple skickar ut en bytesenhet vid fel som täcks av garanti. I ditt fall så har du dock tappat telefonen och då blir det med största sannolikhet ett försäkringsärende. Då har jag också svårt att tänka mig att du kommer att kunna byta mot en ny 3Gs om du inte kan övertyga ditt försäkringsbolag om att få lägga en mellanskillnad till nypriset på en liknande modell som du redan har.

Att få en ny telefon efter att ditt försäkringsbolag godkänt det borde inte ta mer än några dagar. Så klart lite beroende på arbetsbelastningen hos försäkringsbolaget. En del är snabba, och en del är lite slöare på att fixa det hela.

Hör efter med ditt försäkringsbolag så ska det säkert ordna sig.

Hej,
Är Halebop kund.

Det hela har med kostnaden att göra. Telefonen lämnas in till Telia som skickar den till Anovo som sedan kommer med ett kostnadsförslag. Det kommer att vara:

* reparation eller
* utbytesenhet (3995:- för en 16GB)

Hur försäkringsbolaget stället sig har jag ingen aning om. Det är möjligt att man kan få en motsvarande kontantersättning istället men det kan säkert variera mellan försäkringsbolagen.

Och som Exstaz skriver. Jag kan mycket väl tänka mig att Anovo (Apple) har ett antal garantienheter på lager. Det låter troligt

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-05 10:13

Enligt Teliabutiken på Väla Helsingborg så får Anovo inte öppna telefonerna för Apple. Detta innebär alltså att alla telefoner byts ut mot nya. Detta innebär att Anavo självklart (?) har en hel del 3G att byta ut mot. Däremot kanske det finns möjlighet att lägga en mellanpeng till Anovo för att få en 3Gs i utbyte. Vi får helt enkelt invänta Anovos förslag.

Keep you posted

Enligt Teliabutiken på Väla Helsingborg så får Anovo inte öppna telefonerna för Apple. Detta innebär alltså att alla telefoner byts ut mot nya. Detta innebär att Anavo självklart (?) har en hel del 3G att byta ut mot. Däremot kanske det finns möjlighet att lägga en mellanpeng till Anovo för att få en 3Gs i utbyte. Vi får helt enkelt invänta Anovos förslag.

Keep you posted

Det där har jag svårt att tänka mig men man vet aldrig. Det som jag dock har lärt mig under detta år är att vi ska akta oss för att lita för mycket på butikspersonalen.

De sa till mig att byte av en skärm på en 16GB kostade 3995, på en 8GB kostar 2995 och att en utbytes 16GB kostade 5.495...

I själva verket så var det så att en utbytes 16GB kostade 3995... så inte hade de koll

Å andra sidan så låter det konstigt att Anovo inte skulle få öppna telefonerna nu när man kan byta glas "on-the-fly" i Applebutiker i USA...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-05 11:27

Ja om anovo inte skulle få göra det, vad fyller dem då för funktion? Isf hade Apple kunnat byta ut telefonerna till nya direkt i butik.

Tiden får utvisa

Ja om anovo inte skulle få göra det, vad fyller dem då för funktion? Isf hade Apple kunnat byta ut telefonerna till nya direkt i butik.

Tiden får utvisa

Anovo gör en skadebedömning för att fastställa om det är ett garantiärende. Det fungerar ungefär som när du lämnar in en felande iPod. Den ackrediterade verkstaden gör en bedömning och tar sedan beslut. Om både verkstaden och Apple enas om att det faktiskt är ett garantiärende så skickas en helt ny enhet ut och den gamla skickas tillbaka till Apple. Och om jag inte är helt felinformerad så gäller i princip samma sak med iPhones. Anovo utför såleds inga reparationer.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-05 15:09

Som sagt så är det inget garantiärende utan en ren service. Det är ju jag som klantat mig. Gör Anovo ingenting känns förloppet onödigt byråkratiskt.

Om det är på det sättet, då håller jag definitivt med och man borde ha smidigare rutiner för krossade displayer. Och speciellt om först Anovo och sedan Apple måste godkänna det hela. Jag skulle gärna se en hyfsat officiell bekräftelse av Tobias påstående innan jag är redo att full ut tro på det.

Men samtidigt så stämmer detta inte med uppgiften om att man i USA nu kan få displayen bytt medan du väntar

Citat:

This week, Apple announced that a specific repair, screen replacement, can be performed at Apple Store Genius Bars while the customer waits. The service is free if your phone is under warranty, otherwise it will cost you $199. Yikes. Of course, "Under Warranty" refers to the date purchased as well as other factors like liquid damage* or jailbreaking.

Apple Stores will replace broken iPhone displays

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-10 17:46

Idag står det följande under min status hos anovo:

Enheten är utbytt på garanti.
Garantiärende: G112XXXXXX
Nytt IMEI: 011932XXXXXXXXX

APPLE

Fast utan Xen. Går detta att tolka på annat sätt än att jag fått en ny enhet på garanti? Tror att jag själv sabbat den? Kan man se modell på IMEI nummret?

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-10 18:46

Idag står det följande under min status hos anovo:

Enheten är utbytt på garanti.
Garantiärende: G112XXXXXX
Nytt IMEI: 011932XXXXXXXXX

APPLE

Fast utan Xen. Går detta att tolka på annat sätt än att jag fått en ny enhet på garanti? Tror att jag själv sabbat den? Kan man se modell på IMEI nummret?

Nej, står ju uttryckligen.

1
Bevaka tråden