Imac och Time Capsule

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag kör i dag PC men tänker testa att byta till Mac.

Jag ska beställa en iMac och tänkte komplettera den med en Time Capsule 2 Tb. Eftersom jag kommer att ha kvar mitt gamla nätverk (som jag kör ett par PC i) så skulle jag vilja hänga på Time Capsulen på det nätverket och egentligen enbart utnyttja backupfunktionen.

Den ska ju anslutas direkt till ADSL-modemet, men vad händer om jag istället ansluter den till en av portarna på min nuvarande router????

Funkar det och funkar i så fall båda nätverken eller vad händer?

Hälsningar
S

Köp då en extern hdd för 1/3 av priset. Finns snygga!

Time Capsule 2 Tb är inte värt pengarna. Köp en nätverkshåddisk istället och koppla in på näverket så har du samma funktion.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-02 11:01

Jag skulle också köpa en extern disk istället och koppla in i datorn. Snabbare och om du redan har router så känns det onödigt dyrt bara för trådlös backup.

Ok!

Jo, den är onekligen svindyr. Det jag är ute efter är enkelheten i automatiska backupper, men det kanske man kan få även med en annan extern nätverkshårddisk. Jag tar gärna emot tips om lämplig sådan som funkar bra och smidigt!

Ligger själva backupprogramvaran i iMac:en?

En annan märklig sak som jag noterat är att det är otroligt dyrt att utöka från 4 till 8 Mb minne. De extra 4 kostar 10 000:- vilket är helt sanslöst. Vet någon varför det är så?

Hälsningar

S

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 01:57
Ursprungligen av Stig af Bussen:

Ok!

Jo, den är onekligen svindyr. Det jag är ute efter är enkelheten i automatiska backupper, men det kanske man kan få även med en annan extern nätverkshårddisk. Jag tar gärna emot tips om lämplig sådan som funkar bra och smidigt!

Ligger själva backupprogramvaran i iMac:en?

En annan märklig sak som jag noterat är att det är otroligt dyrt att utöka från 4 till 8 Mb minne. De extra 4 kostar 10 000:- vilket är helt sanslöst. Vet någon varför det är så?

Hälsningar

S

Hej. Ja köper du en USB eller Firewire-disk så sker det lika automatiskt. Mer om det här: Apple - Mac OS X - What is Mac OS X - Time Machine
Det funkar verkligen så enkelt och så bra som det står i texten.

Om du vill komma undan billigt och vill ha en enkel setup så struntar du i nätverksdisk och köper en vanlig USB-disk. I stort sätt vilken som helst.

3460 kr ex moms dustin för ett 4GB-minne. Dyra saker annars med men den första man lär sig som Mac-användare: Dubbelkolla priserna på minnen med något annat ställe. Ibland är de lika dyra, ibland är de svindyra och de är aldrig billigast.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 05:10

Skulle säga att timecapsule är ett bra alternativ om du är beroende av att göra backup trådlöst. Mej veterligen så har Apple inget officiellt stöd för ngn annan trådlös typ av backup.
Som har nämnts här så är det hur som helst busenkelt att med en 3:e partshårddisk göra backups, plugga in och datorn kommer att fråga dig om du vill använda den som backup.
Apples minnespriser går bort men jag skulle inte köpa vilket minne som helst ändå. Tycker "crusial" verkar väldigt bra och har dessutom en funktion på sin hemsida för att hitta just det minnet som funkar med din burk.

...trådlös backupfunktoin är iof lysande. Då kan man ha backupen i friggeboden eller på en annan säker plats dit man drar ADSL-anslutningen.

1
Bevaka tråden