Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostreams Scream en bluff?

Tråden skapades och har fått 201 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-02 12:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Crister
Jag har inga problem med att komma ut på Internet m hjälp av Safari etc, men på PC tröskan går det plötsligt inte att koppla upp sig med Explorer. Däremot kan de logga in på Kazaa och spela Ultima Online utan problem. Har någon en aning vad det kan bero på? Måste man ställa om några parametrar i Windows internetinställningar, eller skall man ändra i Explorer när man bytt internetuppkoppling? Och varför fungerar webläsaren på Mac men inte på en PC, när vi delar på samma router?

Kan det vara att du har någon proxyserver inställd i Explorer?
Kolla det och ta bort den om du har någon.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 13:15

Jag fick mitt Screamabb installerat igår. Hade Xstream innan. Xstream körde med skanovas/telias nät och jag fick väl 8 hopp till min burk på jobbet. Scream kör med Utfors nät och har 21 hopp till min burk på jobbet. Deras routing tabeller verkar inte vara friska för trafiken går via London Tptest ger mig mellan 6.5 till 7 Mbps nedströms och 835 kbps uppströms. Det är helt ok tycker jag. Jag bor 1800m från telestationen. Tptestet kördes mot bredbandsbolagets testserver. Bortkopplingen av Xstream och inkopplingen av Scream skedde samma dag och jag fick modemet ett par dagar innan bytet. Det enda jag har att anmärka på är mao att deras routingtabeller inte är riktigt optimala, men det hoppas jag de åtgärdar med tiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-02 13:42

Jag fick mitt installerat igår också, jag har dock endast 900m till min station och jag har fått samma hastigheter som Lari. Men det konstiga är att jag borde ju få 13/13Mbit om man skall gå efter avstånden. Kan detta vara att de inte kan leverera Vdsl modemet ?

Har suttit i 40min kö till bostream's kundtjänst för att se vad som har hänt.

/Jef

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 13:47

Vad jag vet så har de haft problem med leveranserna av alcatel 610 modemen men att de skickar ut dem efter hand. Och på grund av problemen så skickar de ut 510an istället så länge. Jag kan ju dock ha fel.

jag avbeställde mitt...men är nog på G att beställa om nu när information om hastigheterna börjar trilla in. bor du 1800 m ifrån stationen och får dessa hastigheter...så borde mina 300 meter ge rejält snus i dosan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lari Kovanen
Tptest ger mig mellan 6.5 till 7 Mbps nedströms och 835 kbps uppströms. Det är helt ok tycker jag. Jag bor 1800m från telestationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 15:33

Vilken testserver ska man välja när man gör en TPTest??? Bostream finns ju inte med bland operatörerna i listan.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 16:02

Du kan välja vilkensomhelst men du kommer få olika svar från dem Den som verkar var närmast är bredbandsbolaget verkar det som. Och verkar ge mest korrekt svar.

På mindre än 10 dagar från beställning surfar jag nu på Telia Bredband 8000. Enligt TPTest ungefär ca 6.5 Mbits/s, vilket måste ses som klart godkänt när man lovar "upp till" 8.

Lite dyrare men liiiiiiiiiiiiite snabbare än den beställning jag lagt hemma hos Bostream (maj 2003).

vad har du för hastighet upp?!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo
På mindre än 10 dagar från beställning surfar jag nu på Telia Bredband 8000. Enligt TPTest ungefär ca 6.5 Mbits/s, vilket måste ses som klart godkänt när man lovar "upp till" 8.

Lite dyrare men liiiiiiiiiiiiite snabbare än den beställning jag lagt hemma hos Bostream (maj 2003).

  • Medlem
  • 2003-12-17 13:01

Oh, nu börjar det hända ngt här i Göteborg - Biskopsgården. Idag damp det ned ett brev om nytt ip-nummer o allt o sedan några veckor tillbaka har jag märkt att jag en ny URL... fast det är ju skandalöst att man ska behöva vänta i mer än 3 månader. Fegt av Bostream att inte stå för vad de sagt o skylla på Skanova. Som kund borde man få någon slags ersättning. Bostream gör en illamående, men det är värt pengarna!

Telia tog 1 timme, och sen vips hade man 8Mbps.

Det är service det.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 13:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Telia tog 1 timme, och sen vips hade man 8Mbps.

Det är service det.

Tyvärr så misstänker jag att det kommer att ta dom lika lång tid att höja avgiften.

Det är service det.

Ps: Du har rätt. Varför dyr och sen VDSL när man kan få 8Mbit via ASDL? Själv kan jag ändå inte få snabbare uppkoppling än 8Mbit då jag bor för lång från telestationen.

Är det någon som verkligen kommer upp i utlovad hastighet?

Edit: återställde detta inlägg som redigerades av misstag - Pilo

Senast redigerat 2003-12-18 14:11

vad kostar telia, och vad får man för hastighet upp?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Telia tog 1 timme, och sen vips hade man 8Mbps.

Det är service det.

Här är ett litet TPTest som jag precis gjorde mot Telia Stockholm.

  • Medlem
  • 2004-01-20 13:16

Tänkte lämna en liten update ang min scream-beställning och dess leverans:

Beställde scream: 030701
Scream i mitt hem: 031230

Min telestation är Göteborg/Kålltorp och jag har 2170 meter till den,
således är det 8 Mbit som är (teoretiskt) aktuellt för min del.

Har gjort några tester och alla hamnar de kring dessa värden:

_______________________________
Sändning:
Högsta hastighet TCP: 816.98 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 844.89 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 96.7 %

Mottagning:
Högsta hastighet TCP: 6.49 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 6.38 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 100.0 %
_______________________________

Förkortningarna är mest grekiska för mig, men jag
antar att detta betyder att jag har fått ca 6 Mbit?

Är nöjd med Scream, sett till alternativen
i mitt bostadsområde (hyreshus byggt 61)
och mitt tidigare ständigt avbrutna
49,3 kbps-surfande så är scream kalasbra!

så med mina 300 meter till stationen borde jag minst komma på 10 upp/ 10 ned...jag kanske skulle "våga" boka en "uppgradering" :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ma
Tänkte lämna en liten update ang min scream-beställning och dess leverans:

Beställde scream: 030701
Scream i mitt hem: 031230

Min telestation är Göteborg/Kålltorp och jag har 2170 meter till den,
således är det 8 Mbit som är (teoretiskt) aktuellt för min del.

Har gjort några tester och alla hamnar de kring dessa värden:

_______________________________
Sändning:
Högsta hastighet TCP: 816.98 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 844.89 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 96.7 %

Mottagning:
Högsta hastighet TCP: 6.49 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 6.38 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 100.0 %
_______________________________

Förkortningarna är mest grekiska för mig, men jag
antar att detta betyder att jag har fått ca 6 Mbit?

Är nöjd med Scream, sett till alternativen
i mitt bostadsområde (hyreshus byggt 61)
och mitt tidigare ständigt avbrutna
49,3 kbps-surfande så är scream kalasbra!

Vecka 36 var det sagt. Igår fick jag papper med mitt nya ip och idag kom ett mejl som meddelade att modemet är skeppat.
Nästan så man vågar tro att det verkligen blir inkopplat på tisdag som de sa häromdagen.
Nästan.

26 Mbit här!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-21 08:11

Är det någon som har fått 13/13 Mbit ? Jag hade under 1000m men fick 8/1Mbit...

/Jef

var bor du? hur långt ifrån station? etc? du bor i malmö va?

får du 26 Mbit upp OCH ned?

Citat:

Skrevs ursprungligen av pizzabudet
26 Mbit här!

Ursprungligen av el gringo:

var bor du? hur långt ifrån station? etc? du bor i malmö va?

får du 26 Mbit upp OCH ned?

Jag bor mitt i smeten i city. Hade enligt uppgift 224 meter. Ja, bor i Malmö.

Farten är runt 20, men tror det kan bero på min dator bla.

en polare har blvit lovad 26 mb faktiskt, han råkdae visst bo breve masten....komiskt att han alltid har hatat sin lägenhet och sin utsikt.....nu verkar han rätt nöjd. men han måste vänta tills oktober tydligen.

  • Medlem
  • 2004-02-21 16:47

de där 13/13 man skulle få i februari - finns de över huvud taget?

fick 8/1 i december - är det allt man kommer få tro?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 18:14

Har en telestation <300 meter där jag bor men problemet är att jag inte är ansluten till den..

En annan har ju SUNET.. 10 Mbit GRATIS. Som snart blir 100 Mbit. Kopplingen till internet via GSIX som vi kör med här i GBG är inte fy skam den heller... 1.10 MB/sek från BBB-are

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 02:11
Ursprungligen av statemachine:

En annan har ju SUNET.. 10 Mbit GRATIS. Som snart blir 100 Mbit. Kopplingen till internet via GSIX som vi kör med här i GBG är inte fy skam den heller... 1.10 MB/sek från BBB-are

"Now you just have to ask yourself a question: Do you feel lucky? Well do you, punk?"

TPTest

Kan inte ni som har 26Mbit köra programmet TPTest så får vi andra se om det verkligen är verklighet eller bara tomt snack...

Finns att hämta här får både pc och mac; http://www.tptest.se/

Ursprungligen av xplane:

Kan inte ni som har 26Mbit köra programmet TPTest så får vi andra se om det verkligen är verklighet eller bara tomt snack...

Finns att hämta här får både pc och mac; http://www.tptest.se/

Jodå, har kört det sedan jag fick det då och då. Hamnar runt 24 på båda hållen. Känns som min iBooks sprängfyllda disk är en flaskhals. Kör jag sedan med brandväggen emellan så stannar jag runt 9 på båda hållen.

Du kan väl posta loggen du får på TPTest då? Märkligt att brandväggen bromsar,det skall den ju inte göra.

Ursprungligen av xplane:

Du kan väl posta loggen du får på TPTest då? Märkligt att brandväggen bromsar,det skall den ju inte göra.

Har en Netgear nånting som skall klara max 8 mbit...

Bevaka tråden