Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defragmentering av osx

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 00:32

testade igår att defragmentera min hd (40 gb, pb550) via bootcd / drive 10 vilket tog exakt 16 timmar!?!
Har iofs inte genomfört någon defrag på den tidigare - ca 1 år gammal, flitigt användande, även film...så det kanske var en hel mess att reda ut, men ändå...:eek:

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 00:35

Häpp...
Blev det något bättre då?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 00:42

tja...tror inte det...man inbillar sig att det går lite snabbare med finder-fönster och program starter...men troligtvis inte / eller minimalt...eller så är jag enbart lite småskeptiskt negativ just nu:)
16 timmar - du förstår vad man förväntade sig - antingen startar datorn inte igen eller så blixtrar den till och helt plötsligt är inloggningsrutan framme...men vad fick man - gamle trofast är tillbaka, kanske lite piggare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-25 12:25

Min iBook tog om möjligt ännu längre tid att defragga. Jag använde drive X också.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 12:27

...som gammal switcher så undrar man ju varför:rolleyes:

Jag har inte defraggat min skiva alls. (I och för sig blev väl alla mina filer lagda i god ordning när jag bytte hårddisk i vintras.) Om datorn ska bli så pass mycket snabbare efter en defragmentering att du ska hinna tjäna in de 16 timmar defraggen tog, måste den bli ruskigt mycket snabbare, eller hur? Läs http://www.tidbits.com/tb-issues/TidBITS-686.html#lnk3

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 13:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av givmild
...som gammal switcher så undrar man ju varför:rolleyes:

Tja, OSX består ju av en helsikes massa små filer (många ett block stora), att hålla på och flytta runt dom för att skapa ett kontinuerligt block för en stor fil blir måhända lite stökigt...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 14:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Malmehed
Jag har inte defraggat min skiva alls. (I och för sig blev väl alla mina filer lagda i god ordning när jag bytte hårddisk i vintras.) Om datorn ska bli så pass mycket snabbare efter en defragmentering att du ska hinna tjäna in de 16 timmar defraggen tog, måste den bli ruskigt mycket snabbare, eller hur? Läs http://www.tidbits.com/tb-issues/TidBITS-686.html#lnk3

jo...;)
tråkigt att helt plötsligt ligga 16 timmar back - mitt i sommaren...:')

Tanken var att den skulle tugga under natten, men fortsatte friskt under såväl frukost som lunch - till mitt förtret

Intressant artikel.
Tackar - lite vad jag har letat efter.

så för att optimera hd kan man kopiera till en extern och radera originalet för att sedan återföra filerna från den externa - gäller detta även programfiler (inte systemfiler).
Man tjänar alltså på att investera i en större hd med högre rpm än ett defragmenteringsprogram.

Storleken har alltså betydelse!

16 timmar är ju knappast normalfallet. Norton klarar nog både en DiscDoctor följt av en Speed Disk på under en timme.

Första gången jag körde Drive 10 och gjorde en defrag tog det 6 timmar på min PowerBook G4 (1GHz) och körd från Drive 10 CD:n. Numer kör jag defrag ungefär en gång i månaden och då tar det cirka 2 timmar som mest per gång (har 15GB kvar på en 60GB disk).

Glömde lägga till att jag märker skillnaden på diskaktivitet vilket gör att fläkten går mindre. Alltid något såhär i sommarvärmen.

1
Bevaka tråden