Macbook Pro 13" och reklamation!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag beställde en Macbook Pro 13" den 11/7 och betalade i förskott. Den anländer den 15/7 och jag upptäcker att en flisa är av i aluminum chassit. Jag ringer till Apple och de byter ut den utan problem. TNT kommer och hämtar den trasiga och UPS kommer med en ny dator. Den nya datorn har ojämn skärm och ser helt konstig ut, vilket medför att jag ringer Apple igen. De säger att de beklagar att jag fått sånna problem och lovar att skicka en tredje dator samma dag. Det är då det börjar..

Från att ha lovat mig att skicka en ny dator direkt, kommer ett email med krav på att jag ska dokumentera det estetiska felet eftersom dem måste utreda det och se om de godkänner en reklamation. Första gången behövde dem inga "bevis". Det var i fredags den 24/7. Igår den 27/7 fick jag svaret att de godkände reklamationen och att de skulle skicka mig en ny dator igen. Då får jag ett email om att jag valt att returnera en produkt och att jag vill ha pengarna tillbaka. Det vill jag ju inte, utan jag vill ha en 100% perfekt Macbook Pro. De har idag hämtat den trasiga datorn, men jag har fortfarande inte fått någon ny dator utskickad. Jag ska resa utomlands på fredag och behöver datorn där, men den lär inte hinna fram till mig i tid.

Jag har alltså "ägt" en Macbook Pro sen den 11/7 men får inte möjligheten till att använda den förrän i mitten av augusti! Är det fel av mig att kräva någon form av kompensation när jag kommer hem från semestern? Exempelvis ett prisavdrag.

mvh Salle83

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 22:07

Det är en dator och inte en juvel!

Jag förstår att apple blir lite hårdare i kraven om någon som gjort sitt livs investering ska rata macbook efter macbook för små skönhetsfel.

Kanske kan man leva med en aning skev skärm om du behöver datorn nu - jag antar att det inte är något som stör utan att du granskat varje millimeter från alla vinklar? Så länge den är 100% funtionsduglig så..

Själv fick jag spel för några år sen när jag köpte en cinema display som hade en död pixel. Tänkte arrangera utbyte osv osv. Efter en vecka hade jag glömt bort den helt och hållet.

Jag brukar resonera så att om det är något litet fel vid leverans kan man påpeka det första gången man lämnar in den på service.

Senast redigerat 2009-07-28 22:17

Tycker tvärt om att om man betalar så mycket mer för kvalité (Mac) så ska det inte vara något fel på produkten man får.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 15:31
Ursprungligen av Gilbert 2:

Tycker tvärt om att om man betalar så mycket mer för kvalité (Mac) så ska det inte vara något fel på produkten man får.

Ja självklart. Men mitt intryck efter att ha läst topicen var att salle antingen:

1: Har haft en osannolik otur

2: Har undersökt macen med förstorningsglas och letat efter kosmetiska fel

Och är skärmen inte bra så har man haft otur och förtjänar ett bättre exemplar. Ring dem igen och förklara att du vill kunna plocka upp en ny dator i butik någonstans, om de inte kan leverera en till dig innan du åker från Sverige. Du skulle ju haft datorn för två veckor sedan egentligen!

Och Snigel: Nej, en dator är inte en juvel. En dator är konstruerad för att fungera på ett visst vis och se ut på ett visst vis. Marknadsför man den sedan på ett vis och funktionaliteten inte lever upp till detta, eller om produkten inte är så fin som den är i reklamen så ska man inte behöva leva med det när man betalat tiotusentals kronor.

Vi är köpare inte säljare. Självklart skall produkter vara 100% när man får dem levererade. Detta gäller även produkter från Apple.

Ursprungligen av pepparkaka:

Vi är köpare inte säljare. Självklart skall produkter vara 100% när man får dem levererade. Detta gäller även produkter från Apple.

Jag är både och. Det är tråkigt när kunder är missnöjda med produkter som egentligen är jättebra men som lider av fabrikationsfel. Jag lider med dem och gör alltid mitt yttersta!

Hej på er, jag tänkte uppdatera om hur det har gått och förtydliga lite angående felet på datorn. Självklart är jag noggrann med att en ny dator för över 11000 kr ska vara i perfekt skick, såväl funktionellt som utseendemässigt. Det innebär dock inte att jag undersöker den med förstoringsglas. På min andra dator såg man tydligt att det var en avsevärd skillnad i avstånd mellan vänster och högersida på mellanrummet mellan skärmen och själva datorn. Det är antagligen inget som påverkar datorns funktionalitet, men jag vet att det är något jag hade stört mig på. Jag vill inte störa mig på min nya dator, utan jag vill njuta av den grymma designen som Apple står för och hur bra datorn fungerar. Jag ska inte behöva acceptera en felaktighet på en ny dator, därför valde jag att reklamera.

Självklart så fortsätter min otur med att Apple av misstag ger mig pengarna tillbaka istället för en ny dator. Därför får jag nu vänta med att lägga en ny beställning tills pengarna kommit in på mitt konto igen. Jag köpte alltså en dator den 11/7 och jag kommer kunna använda den för första gången tidigast den 15/8 då jag kommer hem från min semester utomlands. Det är sjukt påfrestande att det ska vara så svårt att få en dator som både fungerar och ser ut som den ska göra.

Jag vill dock inte klaga på själva servicen eller kundtjänsten på Apple, då de hela tiden varit hjälpsamma och trevliga. Jag behövde inte be om någon kompensation, då de erbjöd mig det självmant.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-07-31 22:34
Ursprungligen av Salle83:

Självklart är jag noggrann med att en ny dator för över 11000 kr ska vara i perfekt skick,

11000? Vad är det för budgetmodell du köpt?

Nej, skämt åsido. Lyssna inte på den där svammlaren snigeln. Det är väl klart som fan att du ska ha en macbook som är tip-top och inte har skärmen på sne eller sådär!
Däremot vet jag inte riktigt om du kan förvänta dig eller kräva någon ersättning, jag menar det är ju inte apples fel att du haft otur. Om du ber snällt kanske du kan få en musmatta eller så

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-03 10:44
Ursprungligen av PeeMaN:

11000? Vad är det för budgetmodell du köpt?

Nej, skämt åsido. Lyssna inte på den där svammlaren snigeln. Det är väl klart som fan att du ska ha en macbook som är tip-top och inte har skärmen på sne eller sådär!
Däremot vet jag inte riktigt om du kan förvänta dig eller kräva någon ersättning, jag menar det är ju inte apples fel att du haft otur. Om du ber snällt kanske du kan få en musmatta eller så

Det är väll klart att det är apples fel att han får dåliga produkter. Detta har inte med tur eller otur att göra. Köper man en produkt så skall den fungera och gör den inte det har tillverkaren gjort fel så är det bara.

1
Bevaka tråden