Välja Air 2,13 eller Pro 15" 2,53?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver ny dator och väljer mellan dessa. Lockas av Airs lätthet men är van att arbeta med 15". Har f n en Pro 15" 2,2 4 GB minne.

Vilka begränsningar ser ni med Air förutom att DVDn är separat?
Vad betyder det för arbetet att man inte kan sätta i mer minne? (jag arbetar inte m Photoshop o likn)

Välkomnar synpunkter o goda råd. Tack.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 03:33

Jag ser nog minnesbegränsningen som det klart största problemet. När jag köpte ny dator tänkte jag faktiskt också ta en Air. Mycket eftersom jag så klart lockas av formatet och nästan såg avsaknaden av disk-enhet som ett plus (mindre som kan gå sönder). Men så snart jag använder något program jag verkligen arbetar med går minnet över 2 GB. Alldeles för lite. Det är en dealbreaker för mig. Synd på en i övrigt så fin maskin.

Instämmer med föregående talare. Om jag visste att mitt jobb var begränsat till Office, surfande och lättare Photoshoppande så hade jag kunnat nöja mig med en Air. Men använder man tyngre grejer kan det nog bli en svettig Air. Om man inte väljer program som drar nytta av grafiken, förstås. CS4 funkar nog bättre än CS3, skulle jag tro.

Tack för era tankar.
Vad är det ni gör som utmanar minneskapaciteten, som kan göra det svårt med 2 GB minne...kan ni ge några ex. Jag är inte så kunnig på det området. Det mer krävande jag gör, gissar jag, är när jag arbetar med stora ppt-presentationer som kan vara på 40-50MB och jag kan behöva ha mer än en öppen samtidigt och stuva om emellan dem. Har stött på problem att spara då. Är det ex på bekymmer jag får om jag väljer en Air?

Ursprungligen av napoleon:

Tack för era tankar.
Vad är det ni gör som utmanar minneskapaciteten, som kan göra det svårt med 2 GB minne...kan ni ge några ex. Jag är inte så kunnig på det området. Det mer krävande jag gör, gissar jag, är när jag arbetar med stora ppt-presentationer som kan vara på 40-50MB och jag kan behöva ha mer än en öppen samtidigt och stuva om emellan dem. Har stött på problem att spara då. Är det ex på bekymmer jag får om jag väljer en Air?

iPhoto (framförallt iPhoto!) och Creative suite (Photoshop, Flash, Dreamweaver, etc) är bra exempel på minneskrävande program.

Jag förstår inte att Apple inte skickar med 4 GB i en dator som kostar så pass mycket som Air faktiskt gör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 18:30
Ursprungligen av napoleon:

Tack för era tankar.

Det beror så klart hur och vad man jobbar med. Jag jobbar ofta "parallellt" i både excel, pages, matlab och har en antal pdf öppna i förhandsvisning. Jag använder alla program mer eller mindre samtidigt. Och även om man använder ett av programmen bara var 5:e/10:e minut märker hur gärna man ändå vill undvika att starta upp dom varje gång man använder dom... Mycket minne blir det.

Edit: Men gör en enkel check i aktivitetshanteraren och se hur mycket minne du använder efter en stunds normal användning. Titta även på hur många "sidor ut" du har. Har du många sidor ut nu så kommer du definitivt uppleva en Air som slö.

Jag har båda och, Macbook Air är ganska komisk. Som en modern skrivmaskin. Den orkar inte mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 12:40

Napoleon: Varför startar du flera trådar med samma fråga?

Mitt svar från den förra tråden:
Har använt en 1.gen Air i jobbet i ca ett år. Förutom att gångjärnen gick av (se separat tråd) och att processorn överhettades (hårdvarufel) så hade jag inga problem med den..

Vad jag menar är att 1.gen hade problem, jag vet inte om nuvarande har det. Förutom de problemen är det en utmärkt dator, speciellt om du inte jobbar i Photoshop. Anledningen till att jag bytte upp mig (till en 17" MBP) var just grafikprestandan.

Kanske inte låter så upplyftande, men någon med nuvarande generation av MBA kanske kan svara på om de har liknande problem med den.

1
Bevaka tråden