Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det någon poäng att installera om allt ibland?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-27 22:57

Alla säger olika hela tiden, men finns det någon här som kan svara på om det är någon poäng att formatera hårddisken och installera OS X och alla program på nytt?

Många hävdar att det inte är någon poäng fastän man installerar program och sen tar bort dem genom att bara slänga programmet i papperskorgen och att det enda som eventuellt ligger kvar är några inställningsfiler som inte spelar någon roll för systemet.

Andra hävdar att det är bra att rensa ut och börja om då och då.

Jag har bra ordning på mina filer och så, då och då väljer jag "reparera skivbehörigheter" men annars gör jag inget underhåll av min dator som för övrigt fungerar bra.

Är det någon som vet hur det egentligen ligger till?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-27 23:05

Jag brukar göra en "ren installation" vid stora OS uppdateringar... tex kommer jag göra en ren installation vid uppgradering från 10.5.7 till 10.6. Dock vet jag inte om det gör så mycket skillnad förutom att man får den där "ny dator känslan" eftersom man måste ställa in allting från början.

Så länge systemet fungerar som det ska och är stabilt skulle jag nog säga att det förmodligen inte förbättrar någonting då det är som du säger att de flesta program iaf bara lämnar kvar några små inställningsfiler som inte gör så mycket skada.

  • Medlem
  • 2009-07-28 00:03

Vill man dock få bort alla filer som ett program har så finns det tex CleanApp. GarageBand är ett exempel på program som har filer/mappar lite varstans på datorn. Men oftast är det ju bara att kasta det i papperskorgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 00:04

installerar bara om om jag byter hårddisk, och oftast inte ens då...

/Tangen

Förr (system 7.0) var det ett bra tricks när systemet inte ville men idag har jag inte gjort det annat än om jag byter hårddisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 23:57

Känns som om du lyssnat lite för mycket på folk från Windows-världen..

Men det skadar säkert inte att rensa bort lite ibland, om du har massa hyllvärmare på din hårddisk och gott om tid över.

Varför installerar ni om när ni byter hd? ja brukar bara klona

Tidigare har jag strävat efter att installera allt på nytt. Det främsta skälet är väl egentligen att man i processen samtidigt rensar upp bland gamla dokument, inställningar och program man inte längre behöver.

Men, de senaste par åren eller så har jag istället försökt uppgradera, eftersom en komplett nyinstallation brukar ta uppåt en tre dagar (himla massa program, scripts, plugins, typsnitt etc. etc.) och det har i princip alltid funkat lika bra.

Mina Windowsmaskiner är däremot en annan femma, de är ju oftast i det närmaste obrukbara efter några år i drift, pga. av allt junk som smygit sig in, och där finns det en verklig vinst med att nyinstallera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 09:34

Jag har en installation på min Intel iMac som börjar kacka ur. Jag vet inte vad det är för fel, men den har hängt med sedan Panther tror jag, och bytt burk.

Pallar inte leta fel längre, utan nu blir det en nyinstallation. Däremot kommer jag bara att uppdatera min MacBook till Snow Leopard.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 12:14

Först, tyckte det stämde mer i tidiga versioner av Mac OS X. De funktionerna där man inte kunde Arkivera & Installera. Möjligt att det är ett hjärnspöke men jag tycker att det blev en massa strul på den tiden.

Sedan blir ju inte ett operativ, i alla fall inte Mac OS X, magiskt slött med tiden. Inte som att filer magiskt går sönder och därför påverka Mac OS X negativt.
Jag vill hävda att 95% av fallen när en Mac känns seg eller krashar har det att göra med att användaren har installerat "någon kul grej" eller varit inne och tagit bort någon komponent eller skrivit in någon rad i Terminalen.

Tror det i många fall är en "känns skönt och fräsht och lite kul" attityd som gör att folk vill formatera och installera om från scratch. Installera helt från början gör man om Mac OS X strular och man inte kan hitta felet, en sista utväg.

Med det sagt så kommer jag att göra en helt färsk installation av Mac OS X 10.6. Det beror främst på att jag installerar så mycket saker fram och tillbaka på min dator.

1
Bevaka tråden