Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DDR 2100 i DDR 2700-plats?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte bli av med illusionen (?) att PC2100 DDR-RAM fungerar i min PMG4 (sista MDD, 2 x 1,25) som enligt specifikationen vill ha PC2700. Hjälp mig att avliva den (illusionen, inte datorn).

  • Oregistrerad
  • 2003-07-24 23:03

Siffrorna 2100 och 2700 står för hur mycket information de klarar att skyffla.
Enkel matte...
Anta att en minnesbuss jobbar i 133 MHz dvs 133 miljoner klockpulser i sekunden.
Minnena i din dator är av typen DDR (Double Data Rate). Klockpulser består av fyrkantvåg så när minnet känner att spänningen "går upp" i början på pulsen så tar den det som en puls.
DDR minnen tar även slutet av pulsen (dvs när spänningen "går ner") som en puls, alltså räknar den 2 pulser på varje klockpuls. Det ger att minnena jobbar i dubbla busshastigheten = 266MHz. Vid varje puls skyfflar den 64 bitar information = 8 Byte...
Alltså: 266x8=2128
Gör samma uträkning för busshastigheten i din dator (167 MHz) och se vad du kommer fram till.
Kommer det att funka?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
Gör samma uträkning för busshastigheten i din dator (167 MHz) och se vad du kommer fram till.
Kommer det att funka?

Det är väldigt sent, hörru. ^_^
Jag förstår inte riktigt var 2100 och 2700 kommer in i din uppställning, men jag antar att det inte lär funka och det var det jag var näst intill övertygad om. Tack för åkturen.

Edit: Nu förstår jag visst var siffrorna kommer in.

1
Bevaka tråden