13" MBP Ny eller 15" MBP (Early -08) begagnad

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2009-07-27 14:23

Står inför ett svårt val här. Har länge funderat och sparat för att köpa mig en bärbar mac. Var länge inne på en MB Unibody men lyckligtvis han jag inte köpa en innan MBP 13" kom. Så då blev det den som vart målet istället.

Specen på den är följande:

2.26GHz
4GB RAM
9400M
160GB HDD
Unibody såklart...

Pris: 12500kr

Men nu när jag äntligen har pengar till en får jag erbjudande om att köpa en MBP 15", sista modellen innan unibodyn kom. Inköpt i mitten av 2008. Fint skick osv, skapligt friskt batteri.

Specen:

2.4GHz
4GB RAM
8600M GT
200GB HDD
Inte unibody...

Pris: 9000kr

Fördelen med första alternativet är ju såklart unibodyn, stor trackpad, garanti och med den andra är det billigare, större skärm och därmed högre uplösning, likvärdig prestanda (om inte lite bättre iom grafikkortet?)

Visst, unibody kan jag leva utan, men det som jag hakar upp mig mest på är bristen på garanti på 15-tummarn. Känns ju samtidigt som att jag får mer dator för pengarna med 15-tummarn. Plus att det blir 3500kr över till annat, t ex. Nytt batteri framöver och Intels nya 80GB SSD skulle kunna inhandlas för dom pengarna.

Så vad säger ni? Hjälp mig fatta ett beslut! Andra för- och nackdelar?

• Medlem
  • Haninge
  • 2009-07-27 15:01

Säger bara fort och lätt att de är så värt att köpa en unibody macbook, de är mycket finare datorer och dom nya är starkare de kommer man inte ifrån.
Jag har själv förra modellens macbook pro och jag har känt och lekt med andra med den vita plasten och jag vet inte om jag vill säga att jag känner samma kvalitet :/
Så köp en macbook pro 13" både min syster och en vän till mig har köpt denna och är väldigt nöjda, kraftiga små och smidiga

• Medlem
  • Finspång
  • 2009-07-27 15:08
Ursprungligen av Whonz:

Säger bara fort och lätt att de är så värt att köpa en unibody macbook, de är mycket finare datorer och dom nya är starkare de kommer man inte ifrån.
Jag har själv förra modellens macbook pro och jag har känt och lekt med andra med den vita plasten och jag vet inte om jag vill säga att jag känner samma kvalitet :/
Så köp en macbook pro 13" både min syster och en vän till mig har köpt denna och är väldigt nöjda, kraftiga små och smidiga

Jo unibody är ju rätt fint ändå, har klämt och känt på dem rätt mycket på mediamarkt och visst är det något speciellt med dom. Men skulle samtidigt vara trevligt med 15" och högre upplösning. Är inte i så stort behov av en liten dator längre. Kommer för det mesta stå på skrivbordet inkopplad till min 22" skärm. Har även en Eee 1000H sen tidigare som fungerar som slit&släng. Ultimata vore ju en 15" unibody men så långt räcker inte budgeten tyvärr

Unibody vs. storlek på en dator som för det mesta ska stå på skrivbordet. Där vinner nog 15-tummarn. Men då är det ju det med garantin också :/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-27 17:25

Jag har en 15" 2,4 och en 22" skärm. Jag har MacBook Pro:n på ett ställ bredvid 22 tummaren och ett Apple Wireless Keyboard. Mycket trevligt. Jag använder 22 tummaren mest och använder datorskärmen endast för iCal, iChat, Adium och Eye TV kontrollen. Jag tror att du kommer att göra likadant.
Det som talar för Unibody i den här kombinationen är att enligt vad jag har läst så har Unibodyn hårvaruassisterad videouppspelning. Det vill säga att processorn inte behöver jobba lika hårt. Efter ett tag med fullskärmsvideo går mina fläktar på högvarv.

• Medlem
  • Finspång
  • 2009-07-27 17:33
Ursprungligen av Joel:

Jag har en 15" 2,4 och en 22" skärm. Jag har MacBook Pro:n på ett ställ bredvid 22 tummaren och ett Apple Wireless Keyboard. Mycket trevligt. Jag använder 22 tummaren mest och använder datorskärmen endast för iCal, iChat, Adium och Eye TV kontrollen. Jag tror att du kommer att göra likadant.
Det som talar för Unibody i den här kombinationen är att enligt vad jag har läst så har Unibodyn hårvaruassisterad videouppspelning. Det vill säga att processorn inte behöver jobba lika hårt. Efter ett tag med fullskärmsvideo går mina fläktar på högvarv.

Är precis så jag hade tänkt köra, sitter med två 22" till min stationära nu och använder den ena till mail, irc, adium m.m. Skillnaden blir mest att det blir lite mindre plats när det är en mbp som agerar andra skärm s.a.s

Intressant notis där med videouppspelningen. Brukar alltid ha filimer m.m. igång under tiden jag arbetar så det kan ju göra rätt stor skillnad ändå.

Själv var ju nästan helt inställd på att köpa den begagnade 15-tummarn men nu när jag hör mig för lite så verkar det som att en ny 13" mbp är det självklara valet. Har sneglat lite på en 15" mbp också men det är ju ändå 4K till.

Är kanske lika bra att lägga tankarna om den begagnade 15-tummarn åt sidan. Innerst inne skulle jag nog vilja ha en 15" så får nog se över möjligheterna att få tag i 4K inom det närmsta.

Tack för vägledningen iaf! Är det någon som har något att tillägga är det fritt fram

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 03:31

Fortsätt med dina två 22" och köp 13" nu. Du får en lättare och smidigare dator när du tar den med dej och kan alltid byta till en 15" när USB 3 och SATA 3 är här.

• Medlem
  • Finspång
  • 2009-07-28 03:33
Ursprungligen av Joel:

Fortsätt med dina två 22" och köp 13" nu. Du får en lättare och smidigare dator när du tar den med dej och kan alltid byta till en 15" när USB 3 och SATA 3 är här.

Jo nu är det nog klart att det blir en 13" som körs med en 22" skärm. Stationära datorn får då bli mediacenter istället tillsammans med den andra 22". Synd att det bara går att ha en skärm till mbp:n. Utan att det kostar för mycket då...

1
Bevaka tråden