Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med visning av websidor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-24 12:39

Hej

Har ett problem med min iMac som sedan några veckor tillbaka tar väldigt lång tid på sig att visa en sida. Uppe i RSS fönstret så kan det stå "Läser in.." i 2-3 minuter innan något händer. Dessutom går det inte att köra musik via Spotify utan att det hackar och gör uppehåll för buffring typ. Vad kan detta bero på? Har haft Mac i 10 år och aldrig stött på nåt sådant. Har även en äldre Macbook som inte har dessa problem. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand/From

//Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac9,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.66 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 6 MB
Minne: 4 GB
Busshastighet: 1.07 GHz//

Hej

har samma problem tror att det beror på vi kör trådlöst (airport) och inte genom nätverk kabel till router (ska testa den snart om det går bättre)

det tar tid när den ska ladda sidan men om jag stoppar den så kommer sidan ofta
min teori är att safari hittar inte slutet på sidan i html så den vet inte när koden är slut
eller att trådlösa vet inte när slutet kommer då fortsätter den i oändlighet

till den hittar sluter eller tills vi stoppar den litet får man göra själv (skämt)

  • Prova att starta om din Router,

  • Kolla vad du har för hastighet till Routern,
    -Gå in på Network Utility(Nätverks Verktyg), ligger i /Applications/Utility. Välj rätt Nätverks interface(en0=Tråd, en1=wifi på dom flesta installationer)
    -Se vad du har för Link Speed där.
    -Se även där ifall du har några Send eller Recv Errors.

  • Har du OS X 10.4 eller 10.5?
    -Om du har 10.4, skrivlookupd -flushcache i terminalen
    -Om du har 10.5, skriv dscacheutil -flushcachei terminalen
    -Detta nollställer DNS Cachen i OS X.

  • Har du lösenord och hyfsad säkerhet uppsatt på ditt WiFi nätverk? Har du ett väldigt simpelt lösenord?

  • Kolla via Activity Monitor/Aktivitet Hanteraren i OS X hur mycket data som din maskin skickar och tar emot.
    -Kolla detta även på dom andra datorerna.
    -Är siffrorna ovanligt höga? kör du några synkroniserings mjukvaror? backup över internet? Torrents?

  • Ifall allt är OK men du ändå får en långsam uppkoppling, kör ett Bredbandstest (TPTest?Bredbandskollen TPTEST) för att se vad du får ut

  • Ifall allt detta funkar OK men du fortfarande får dålig uppkoppling, testa att ta bort eventuella plugins/addons i din Firefox/webläsare.

  • Funkar det fortfarande inte? Om du kör över WiFi så kanske det finns något störnings moment. Ställ in routern för detta(finns en klickruta under WiFi settings på Airporten).

  • om ovan inte funkar - testa att plugga in din dator direkt till routern - förutsätter då att du kör över WiFi

  • om detta inte ger något bra resultat - testa att nollställa routern

  • om detta inte ger något bra resultat - testa att plugga in din dator direkt till modemet.

  • Kör du DHCP? Får du DNS informationen via DHCP? Har du lagt till egna DNS servrar?
    -Kör en nslookup i terminalen, och försök att slå uppwww.google.com eller www.usps.com- se ifall någon av servrarna timar out.

Hej

jag ändrade på instälningar under safari hål nere ⌘ och tryck på komma =⌘,

sen välja RSS
förvald RSS-läsare =safari (4.0.2)
uppdatera automatiskr artikel i inget ska vara vald av dom två

leta uppdatering =aldrig

resten får du välja som du vill

detta är min instälning och det verkar fungera nu

jag vet inte hur man ta skärm dumpar men hoppas att detta fungera för dig

Hej

jag installerade denna java Java for Mac OS X 10.5 Update 4

och allt började fungera snabbt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-30 20:42

Oj tackar. Ska kolla upp detta. Tack Tack Tack

Hej igen det verkar som det blev bättre men i safari med uppdateringarna som jag förslog förut
jag har testat andra web läsare som firefox där ser det som det går snabbare att visa sidor

har båda läser uppe på samma sida och försöker göra samma saker under firefox går det undan

så problemet är något med safari och inte hårdvara eller router jag kan inte komma på vad det är

mvh

mitt problem med uppdateringar av sidor i safari nästan upphört idag

lösningen kom till av en slump
vi har ADSL Modem på första jacket sen har vi en trådlös telefon påkopplat efter modemets jack
telefonen krånglade vi fick ingen ton i luren

det visade sig att jacket från modemet satt lite löst
när jag rörde den så fick jag tillbaks tonen i luren

men sen såg jag att den lilla plast pinnen som sitter mitt i jacket är lite för lång
den tar i riggen/botten på första jacket

jag klippte av den smalaste /topp delen med tång nu sitter modemets jack riktigt ordentligt i första jacket

det verkar som mac och safari är lite känsligare för störningar på telefon linjen
så som att jacket sitter lite löst då tappar modemet uppkopplingen för någon mili /micro/ nano sekund

för alla windows maskiner som vi har bryr sig inte om detta dom fungerade trots detta problem

1
Bevaka tråden