Köpa Mac i USA?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-07-20 14:44

Hej!
Jag ska i höst åka till USA och tänkte då passa på att köpa en ny dator närmar bestämt en 15" MacBook Pro är jag sugen på. Går det att byta tangentbord nu när knapparna är nedsänkta? Eller kan man beställa en med sv. tangent bord om man har lite framförhållning? Måste man köpa någon form av adapter så den funkar här hemma?
något mer jagska veta om innan jag köper dator i USA? //Lasse

Jag tror att du kan beställa en med svenskt tangentbord men det beror på var du beställer. Jag har hört personer som har ringt runt bland butiker i förväg och till slut fått tag på någon som kunde göra det medan andra har fått som svar att de bara tar in de med amerikanska tangentbord. I annat fall är det inte alltför knepigt att använda ett amerikanskt tangentbord. Du väljer bara svensk tangentbordslayout i Mac OS X så fungerar det praktiskt tagit exakt som ett svenskt tangentbord.

Kom ihåg att kontrollera regler för skatter och tullavgifter, särskilt om du bara är där på besök. Många tittar på de amerikanska priserna och tror att de är mycket billigare än att köpa i Sverige. Dels skriver amerikanarna inte ut försäljningsskatt på priserna eftersom det varierar mellan varje delstat, dels kan man behöva betala svensk moms vid införsel till Sverige och det brukar jämna ut prisskillnaden.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-07-20 18:01

Det är ju allid en bra lösning om inte så är den ju billig iallafall... Jag kan tyvärr tänka mig att det är flera tangenter som flyttar sig än bara åäö... så det vore klockrent om man unde beställa det i förväg... du har inte en aning om var man kan göra det?

Skatten är väl på 6-7procent och tullen kan man ju alltid hoppas att man får slippa. Det är ju rätt mycket pengar att tjäna!

Ursprungligen av speer:

Det är ju allid en bra lösning om inte så är den ju billig iallafall... Jag kan tyvärr tänka mig att det är flera tangenter som flyttar sig än bara åäö...

Det beror på hur du menar. Vad som står tryckt på tangenterna har egentligen väldigt lite med vad du får för tecken när du trycker på den. När man trycker ner en tangent skickas en scan code till datorn, ett nummer som talar om vilken tangent som användes. Därefter tolkar datorns operativsystem koden som ett tecken beroende på vald tangentbordslayout. Det spelar därför ingen roll vilken typ av tangentbord man använder eftersom det går att använda på i princip samma sätt så länge man vet var tecknen sitter. Normalt har amerikanska tangentbord en tangent färre men i praktiken gör det ingen skillnad och går att komma runt med smarta tangentbordlayouter.

Ursprungligen av speer:

så det vore klockrent om man unde beställa det i förväg... du har inte en aning om var man kan göra det?

Nej.

Ursprungligen av speer:

Skatten är väl på 6-7procent och tullen kan man ju alltid hoppas att man får slippa. Det är ju rätt mycket pengar att tjäna!

Du är väl medveten om att det kallas för smuggling? Det är inget som jag skulle riskera för att spara ett par procent.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-07-20 20:49

Problemet är väl olika konstiga tecken som t.ex. ~ eller * som jag inte hittar om jag inte ser dem... men man lär sig nog tid nog!

Smuggling tycker jag är att ta i... personlig import låter trevligare ; ) Skämt och sido så länge det är för personligt bruk tycker jag att det inte är fel. Men om man ska hård dra det så har du helt rätt det är en moms som skall betalas.

Torskar du i tullen är det tullavgift (nån % har jag för mig), Svensk moms och förmodligen expeditionsavgift. Är det stora summor vi pratar om får du förmodligen betala böter och skit.

Dessutom med den starka dollarn kommer du bara köpa på dig problem och tjäna mkt lite på det.

Svenskt tangentbord ligger väl på 2000:- sist jag kollade....

Om du bortser från alla regler så tror jag det bästa tipset är att öppna upp datorn, ställa in lite inställningar och slänga kartongen innan du åker till flygplatsen. Känns inte som om tullen bryr sig om du har datorn i en datorväska, däremot så gör dom nog det om du inte ens packat upp datorn!

Just a thought, lycka till !

Du får föra in varor för 4300:- utan att betala några avgifter. Allt därutöver ska det betalas moms samt eventuell tull på (ingen tull på bärbar dator från USA). Så, den stora kostnaden om du går på rött är momsen och det är förstås bara att lägga på 25 % på det du betalat så vet du vad det handlar om (från cirka 3000:- kronor och uppåt för din mbp).

Om du vill ha svenskt tangentbord verkar det tveksamt om du kommer att tjäna så mycket på affären, men går dollarn ner jämfört med kronan blir det förstås bättre.

När du åker kan du roa dig med att vid hemkomsten notera hur många som går på rött och betalar tull och moms, min erfarenhet pekar på att ingen, absolut ingen, verkar ha shoppat när de åkt på shoppingresa till USA.

Till sist, adapter får du inget problem med, det är bara att byta duck head så fungerar det. (duck head har du kanske liggande, annars finns det på t.ex Kullander för en hundralapp ungefär.)

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-07-21 09:17

Jo jag hade ju tänkt packa upp den och inte släpa mig mig kartongen på flyget.

Jag har en känsla av att tullen inte kollar ryggsäcker efter inhandlade varor och som du säger akerstrom Det är ju ingen som går i det röda. Jag har hört vet inte om det är sant... Men tullen måste ha fått tips eller ha grova misstankar för att "plocka" någon som går på grönt och kolla väskor...

Hur är det med med strömmen för visst har vi stakare eluttag här hemma jämfört med USA?

Ursprungligen av speer:

Hur är det med med strömmen för visst har vi stakare eluttag här hemma jämfört med USA?

Adaptern fixar det, du byter bara duck head (vilket gör att den passar i eluttaget).

• Medlem
  • Håbo
  • 2009-07-21 16:27

Precis som akerstrom skriver så skall adaptern till bärbara inte ha något problem med späningen 100 - 240 V. Själv har jag dock precis plockat hem en Mac mini som visade sig ha ett US-ONLY-nätagg (100 - 120 V). Skadar ju inte att du packar upp datorn och läser på adaptern så att den verkligen klarar 100 - 240 V 50/60 Hz.

Om detta är första steget för Apple att skapa en ny policy så är det ju tråkigt då en bärbar maskin används "överallt" och ibland i andra länder än bara USA (för USA-köpta maskiner alltså).

Vidare kan vara värt att notera att WLAN-kortet endast kan använda kanaler upp till 11 (på b/g-bandet) mot upp till 13 i Europa. Ev går detta att ändra, jag har inte fördjupat mig i det.

Gällande deras salestax så är den lite olika i olika delstater. I New York tex är den 8.375 % (FYI 0 % på kläder och skor över 15 dollars tror jag det var... ). Du kan alltid googla upp hur hög skatten är i den staten du tänker köpa datorn.

Lycka till med köpet!

Jag har spanska tangenter men skriver på olika språk, mest på svenska. Om det är ett udda tecken jag behöver, väljer jag "Visa tangentbordsvisning". Vi som bor på Kanarieöarna är inte lika hårt drabbade som de övriga EU-länderna beträffande moms och tull. Jag kan t.o.m köpa en Mac i Sverige och få större delen av momsen tillbaka på flygplatsen.

Bodde jag i Sverige och köpte en Mac i USA skulle jag troligen se till att datorn var litet använd och inställd på svenska till hemresan. Jag kan förstå att tullen vill ha betalt när någon kommer med tre ouppackade datorer som troligtvis skall säljas vidare. Så länge som syftet är att använda något för eget bruk tycker jag att tull och moms är mest skit. Jag kan förstå att tullen vill ha betalt när någon kommer med tre ouppackade datorer som troligtvis skall säljas vidare. Inom EU gäller väl annars att man skall betala den moms som gäller i landet där man handlar? F.ö. anser jag att EU-fängelset är litet trist.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-23 03:08

Åker du till 3 stats-området (typ philadelphia) så ta en tur in i Delaware. Där har de 0%.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-20 20:32

Skakar liv i denna tråd då jag själv sitter i samma tankar. Planerar en resa till USA och funderar på att köpa en MacBook. Funderade på det där med tangentbordet.

Går det inte att bara byta själva tangenterna, alltså sprätta bort de amerikanska och trycka dit nya svenska i stället?

Går det och komma undan momsen i USA, hörde av en bekant att man kan få tillbaka momsen på flygplatsen? Vet inte om det stämmer eller bara gäller Sverige?

Någon som vet hur Apples garantier är när man köpt en dator i ett land men är bosatt i ett annat?

Det var allt för tillfället.

När det gäller märkningen av strömmen på Mac Mini så står det på adaptern att det är en 110 volt...men i Apples instruktionsbok som följer med till datorn står det 110-240 volt och vid 240 volt ger den ut sina 18.5 volt precis som den ska.

Vet inte om Apple märkt fel eller vad det är. Men den ska fungera perfekt! Och är du osäker så mät bara strömmen!

Själv ska jag till New York om två veckor och tänkte ta med mig hem en Mac Mini samt en Airport Extreme!

Senast redigerat 2009-10-27 20:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 15:39

jag köpte precis nya macbooken där. funkar perfekt, byte bara duckhead när jag kom hem.

8300 kr med 4 gb minne.

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-28 16:21

Köpte min MacBook Pro där för nån månad sen. Tipset är att ta med pass, kvitto och produkten till den tax-refund som säkert finns dit du åker så får du oftast tillbaka den skatt du har betalat på produkten.

Köp ett "skin" till datorn och lägg den i väskan och släng kartongen så bör du inte få problem i tullen

Vad är taxrefund för något och hur fungerar det? Någon som kan förklara?

Ursprungligen av korthoga:

Vad är taxrefund för något och hur fungerar det? Någon som kan förklara?

Man kan när man köper en produkt utomlands få tillbaka det man betalt i skatt.

Det är det som kallas "Tax-Free".

Vanligast är nog att utländska turister här i Sverige köper och sedan när de kommit hem får tillbaka våra svenska 25% MOMS.

Det här har jag inte helt på fötterna, men har man med skattmasen att göra kan det ibland bli kul turer... man kanske slipper engelsk VAT på 15% då men sedan åker på Svensk...

Inom EU har jag dessutom för mig att det gäller att man betalar VAT/MOMS i det land man köper varan i. Punkt.

Utom EU är det ju nu, USA. Tja, du har en statlig "Sales tax" - tror den är 8% i NY.
Den måste du betala och väldigt ofta är det pris man får UTAN detta.
När de drar ens kort i kassan lägger de på 8% till alltså...

Vad man behöver kolla upp lite extra är ju att om man kan dra den amerikanska sales-taxen men att de inte lägger på den svenska...
(vilket borde funka med digital precision i dessa moderna tider...)

Jag har t ex köpt optik från USA (dum som jag var) och då står det en gubbe från UPS som driver in statens pengar på utsidan huset - ett paket att leverera. Tackar, ja då blir det Tull, expeditionsavgift och Svensk moms - 1600 :- tack!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-09-19 01:06

dax att sätta denna tråd i liv igen

som alla andra sp går funderingarna på att köpa en mac när man ändå åker till staterna.

en kort fråga som jag inte hittade något direkt svar på är vad en svensk laddare kostar efter som det bara med följer en amerikansk eller byter man bara den lilla adaptern och vad kostar den i så fall??

tacksam för svar.

Ursprungligen av Razzz:

...en kort fråga som jag inte hittade något direkt svar på är vad en svensk laddare kostar efter som det bara med följer en amerikansk eller byter man bara den lilla adaptern och vad kostar den i så fall??...

Det finns massor av trådar om att köpa i USA, och den frågan är besvarad i nästan alla av de trådarna.

köpa mac USA site:99.se
köpa USA site:99.se

Du byter bara duckhead så funkar det. Simpelt, bara att handla

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-19 10:48

Och jag tror de flesta kommer att säga att det inte lönar sig. Det är bara några hundra lappar som skiljer när du väl lagt på momsen för det måste du egentligen betala när du kommer till Sverige. Och US tangentbordet är kasst (litet return tangent t ex).

Just nu tror jag att iPad är det enda som lönar sig att ta in men det beror på att iPaden inte finns i Sverige.

//Rob

Tull och moms kommer man ju undan ganska lätt, om det nu är ok att diskutera den typen av aktivitet i forumet!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Tull och moms kommer man ju undan ganska lätt, om det nu är ok att diskutera den typen av aktivitet i forumet!

Det har väl skapats dussinet trådar om att köpa prylen [xxx] från USA.
Ersätt XXX med det som för tillfället är på tapeten, iPods, iPads, Macbooks etc.

I samtliga fall bygger hela resonemanget på två saker.

1) hur göra med elanpassning
2) Man smugglar in grejen, man betalar inte moms på den

Hela resonemanget med att det är så mkt billigare att köpa i USA bygger på att man tar datorn under armen och bär den rakt igenom tullen. Vilket är olagligt.

Knappast vad man kan kalla en schysst jämförelse.

Hur var och en vill göra är upp till var och en.

Sura uppretade tullare kan vara väldigt jobbiga ...

Ursprungligen av Goflorp:

Det har väl skapats dussinet trådar om att köpa prylen [xxx] från USA.
Ersätt XXX med det som för tillfället är på tapeten, iPods, iPads, Macbooks etc.

I samtliga fall bygger hela resonemanget på två saker.

1) hur göra med elanpassning
2) Man smugglar in grejen, man betalar inte moms på den

Hela resonemanget med att det är så mkt billigare att köpa i USA bygger på att man tar datorn under armen och bär den rakt igenom tullen. Vilket är olagligt.

Knappast vad man kan kalla en schysst jämförelse.

Hur var och en vill göra är upp till var och en.

Sura uppretade tullare kan vara väldigt jobbiga ...

Är det verkligen olagligt att köpa en pryl för eget privat bruk i USA utan att betala moms och tull här? Det undrar jag. Då skulle du i princip inte kunna köpa ett par jeans där, dra på dig dem och knalla genom den gröna filen i tullen på väg hem. Om du packar upp datorn där och börjar använda dig så tror jag att du helt lagligt kan ta den genom den gröna filen. En annan sak som sagt om det är 3 st nya iPad i obrutna förpackningar.

Ursprungligen av pmarriott:

Är det verkligen olagligt att köpa en pryl för eget privat bruk i USA utan att betala moms och tull här? Det undrar jag. Då skulle du i princip inte kunna köpa ett par jeans där, dra på dig dem och knalla genom den gröna filen i tullen på väg hem. Om du packar upp datorn där och börjar använda dig så tror jag att du helt lagligt kan ta den genom den gröna filen. En annan sak som sagt om det är 3 st nya iPad i obrutna förpackningar.

Läser på tullverket.se :

Köpa varor på din resa från ett land utanför EU

...
Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen

Vill du ta med dig varor utöver det tull- och skattefria beloppet måste du anmäla det vid inresan till Sverige och betala tull och andra eventuella skatter. Du anmäler varorna genom att fylla i ett enhetsdokument. Blanketten hittar du längre ner på sidan.
Om du skulle välja att skicka hem de varor du har köpt så kommer du att få betala tull och andra eventuella skatter på hela varuvärdet inklusive frakt och försäkring.
.... [ sedan kommer mkt om vin/sprit etc]

en iPod, Jeans eller liknande = vi orkar inte bry oss

Bärbar dator, iPad etc : pröjsa.

Läser på tullverket.se :

Köpa varor på din resa från ett land utanför EU

...
Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen

Vill du ta med dig varor utöver det tull- och skattefria beloppet måste du anmäla det vid inresan till Sverige och betala tull och andra eventuella skatter. Du anmäler varorna genom att fylla i ett enhetsdokument. Blanketten hittar du längre ner på sidan.
Om du skulle välja att skicka hem de varor du har köpt så kommer du att få betala tull och andra eventuella skatter på hela varuvärdet inklusive frakt och försäkring.
.... [ sedan kommer mkt om vin/sprit etc]

Tack för klargörande. Då får man se till att köpa en riktigt billig dator om man ska hålla sig på den smala vägen.

Vad får dig att tro att det är så?

Bevaka tråden