Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wireless N (300mbit) D-link 615 dålig hastighet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-18 19:52

Hej.

Har precis fått telia fiberlan 100mbit.

Köpte en D-link DIR-615 som stöder Wireless N. Men jag kommer endast upp i ca 38-40Mbit när jag kör trådlöst. Kopplar jag in kabel får jag 90Mbit.

Har en MacBook Pro Unibody.

Nån som har koll om man ska få högre hastigheter eller är det normalt med ca 40Mbit när N stöder 300Mbit?

Finns det nån inställningar man kan göra i OSX för N eller sker det automatiskt?

Har även uppdaterat routern till senaste firmware men ingen skillnad i hastighet tyvärr....

Tacksam för hjälp!!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-18 20:09

Kolla vilken som är din faktiska uppkopplingshastighet med nätverksverktyget. Jag har 160MBit med mina trådlösa macar. Sen beror det även på om du kör WEP/SSK och hur långt du har till routern/signalstyrka. Men generellt sett så ger wifi sämre hastigheter.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-18 21:26
Ursprungligen av Jeppe_E:

Kolla vilken som är din faktiska uppkopplingshastighet med nätverksverktyget. Jag har 160MBit med mina trådlösa macar. Sen beror det även på om du kör WEP/SSK och hur långt du har till routern/signalstyrka. Men generellt sett så ger wifi sämre hastigheter.

Kollar jag med nätverksverktyg säger den 130Mbit, se bild.

På kryptering kör jag WPA/WPA2 men även testat WEP, utan skillnad i hastighet, om det är det du menar? Är inte säker på vad SSK är.....

Router står precis vid macen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-18 22:18

Det är inte så att routern är inställd på nåt mixed mode eller liknande?
Så den är kompatibel med icke N enheter. Det brukar dra ner på farten ganska mycket.
Eller något safe mode för att få bättre täckning när det finns andra trådlösa nätverk i närheten.

Än så länge har jag iofs inte stött på en D-link utan problem, men det brukar gå att få någorlunda sprutt på dem om man hittar rätt i inställningsdjungeln.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-18 22:25

Den står på mixed mode nu. Men jag har även testat i bara N mode och det blev samma hastighet :(.

Trodde ju den skulle klara en 100 lina när den teoretiska hastigheten är 300... men men...

Tack för svaren!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-18 23:44

Alltså, det är knappast någonting du behöver nöja dig med. 30-40Mbit är inte på något sätt något som följer av begränsningar i n-protokollet. Jag kommer ihåg att min första AEBS gav mig 130Mbit länkhastighet (med ca 70Mbit faktisk hastighet). Den fick jag sedan utbytt (av annan anledning dock) och sedan hade jag 300Mbit länkhastighet under samma övriga förhållanden.

Det här kan du förstås också läsa om i olika tester av trådlösa basstationer på nätet men jag har för mig att typiska genomströmningshastigheter för olika basstationer ligger mellan 70 och 110Mbit. Be om att få byta ut ditt exemplar eller köp en ny router av annat märke.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-18 23:51

Ok.

Valde mellan denna och en annan D-link som hette 635 tror jag. Ska se om jag kan byta ut denna mot en 635, va ca 200kr dyrare men om jag iaf kan komma upp i 70mbit är jag nöjd!

Eller om någon har bra ide på märke/modell man bör välja?

Om du söker max prestanda rekomenderar jag att du satsar på en DIR-655 istället. Dels får du Gb-lan samt att den kan prioritera utdelningen till olika ansluten utrustning både på w-lan och lan. DIR-655 kostar visserligen ungefär dubbelt så mycket som Dir-615 men det är en klart märkbar skillnad i prestanda när du har en såpass bra linje. Det är mycket större prestandaskillnad mellan 635 vs 655 än mellan 615 vs 635.:D

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-19 00:15
Ursprungligen av macuddevalla:

Om du söker max prestanda rekomenderar jag att du satsar på en DIR-655 istället. Dels får du Gb-lan samt att den kan prioritera utdelningen till olika ansluten utrustning både på w-lan och lan. DIR-655 kostar visserligen ungefär dubbelt så mycket som Dir-615 men det är en klart märkbar skillnad i prestanda när du har en såpass bra linje. Det är mycket större prestandaskillnad mellan 635 vs 655 än mellan 615 vs 635.:D

Okej, men borde inte 615 egentligen klara av att levererar bättre än ca 40Mbit/s om jag bara har en dator ansluten och kör endast N på den?

Visst är det bra att kunna prioritera och att ha gigabit. Men med 2st datorer borde väl man inte behöva prioritera så mycket.

Och gigabit behöver jag väl rimligtvis inte, fibermodemet eller vad man ska kalla det har inte mer än 100 så det borde ju inte påverka in hastigheten iaf?

Tack igen för alla svar!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-19 00:31
Ursprungligen av Pascoe:

Och gigabit behöver jag väl rimligtvis inte, fibermodemet eller vad man ska kalla det har inte mer än 100 så det borde ju inte påverka in hastigheten iaf?

Nej, det är ju mer om du har andra saker i nätverket. Min NAS, som är kopplad via Gb-lan till min MacPro har jag en läs/skrivhastighet som ligger ungefär 5ggr högre än vad den gör om jag kör via wifi.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-19 00:27

Jag har en D-Link 615 och throughput på den modellen (LAN-WLAN) är 88Mbit. Just 615 och 635 är tydligen kända för att vara bra på just denna punkt. Jag har 8.6MB/s mellan WLAN och LAN, detta motsvarar en länkhastighet på ca 72Mbit. Jag har oxå 130MBit, inte 160 som jag sa innan. Tror det är Apple som inte riktigt gillar routern. Vet inte varför jag skrev SSK, menade PSK. Jag har tyvärr bara 24MBit så jag kan inte kolla mot internet, men det borde ju inte vara någon skillnad mot vad jag får ut internt.

Vad har du för signalstyrka om du kollar i adminpanelen under wireless på routern?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-19 00:32
Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag har en D-Link 615 och throughput på den modellen (LAN-WLAN) är 88Mbit. Just 615 och 635 är tydligen kända för att vara bra på just denna punkt. Jag har 8.6MB/s mellan WLAN och LAN, detta motsvarar en länkhastighet på ca 72Mbit. Jag har oxå 130MBit, inte 160 som jag sa innan. Tror det är Apple som inte riktigt gillar routern. Vet inte varför jag skrev SSK, menade PSK. Jag har tyvärr bara 24MBit så jag kan inte kolla mot internet, men det borde ju inte vara någon skillnad mot vad jag får ut internt.

Vad har du för signalstyrka om du kollar i adminpanelen under wireless på routern?

Nä borde ju inte vara nån skillnad ut på nätet och LAN.

Var hittar jag adminpanel?

EDIT: Om du menar under status/wireless har jag 100%

(jag kör med PSK)

fördelen med Gb-lan i switch-delen på routern är att hela nätverkshanteringen blir snabbare, det är ett känt faktum att du skall räkna med en praktisk maxhastighet på 50-70% av angiven maxhastighet - mao 100 Mbit klarar max 50-70 Mbit i verkligheten och du har ju en 100 Mbit lina och bör därför "överdimensionera" nätverksutrustningen om denna inte ska bli en flaskhals. Så mitt råd kvarstår - den extra kostnaden för DIR-655 är värd sitt pris.:D Ps Kollegan har provat alla tre nämnda modeller och han fick ungefär dubbelt så hög prestanda i sitt (hemma)nätverk. (ca 2-4 datorer och någon spelkonsol), så nu kör vi DIR-655 även på jobbet med mellan 10-20 samtidiga användare.Ds

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-19 00:52

Jo det e ju sant att jag aldrig kan få ut 100% av linan när jag kör med 100mbit i routern!
Men kör jag en datorn och utan telias internet tv får jag ut 93Mbit ur linan vilket jag är nöjd med. Med Tv får jag 90Mbit.

Kopplar jag då in trådlöst går det ju ner till ca 40Mbit så gigabit hade ju inte hjälpt i det läget. Men är 655 mycket snabbare på trådlöst med kan det vara värt att uppgradera.

Men båda kör ju samma N standard så jag tycker det skulle vara märkligt om den faktiskt är det, men jag vet som sagt inte.

Jag har ju bara två datorer och en skrivare på nätverket och tjejens normalsurfande behöver jag inte gigabit för

Så om nu 615 ska klara högre trådlösa hastigheter tycker jag inte det är värt att lägga dubbelt så mycket på 655an.

jag skulle skippa D-Link och köra på Linksys. Deras routrar är grymma. De har N-routrar med 100 Mbit ethernetportar och även varianter som har gigabit ethernet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-19 17:06

Du behöver en router som klarar 5 Ghz för att få en högre hastighet. Det gör 655:an men inte 615. Fast har du datorer/telefoner som inte klarar draft N så vill du ha en som klarar att köra båda banden samtidigt. Det klarar nya airport extreme och 855:an. Jag tror inte att 655:an klarar det.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-19 17:38
Ursprungligen av jawa:

Du behöver en router som klarar 5 Ghz för att få en högre hastighet. Det gör 655:an men inte 615. Fast har du datorer/telefoner som inte klarar draft N så vill du ha en som klarar att köra båda banden samtidigt. Det klarar nya airport extreme och 855:an. Jag tror inte att 655:an klarar det.

Aha! Jag som blev såglad att man kunne få en N router för 500 spänn, men va inte riktigt sant då.....

Får ha denna så länge och köpa nån bättre senare!!

1
Bevaka tråden