Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm på Ibook G4 - hjälp!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min vanligtvis välfungerande Ibook G4 har börjat bli gammal (?). När jag använder den (när som helst), blir skärmen bara svart. Det är knappast nåt skärmproblem, för äpplet lyser. Efter en tvångsomstart (håller nere powerknappen för att stänga av, och stter sedan på igen), fungerar allt som vanligt.

Någon som har förslag på diagnos?

Jag har för nåt halvår sedan gjort en "Logic board repair" (typ såhär), så det ligger en liten metallplupp mellan kortet och skalet nu, för att trycka ihop den spruckna lödningen. Kanske har metallpluppen halkat snett, så att det är logikkortsproblemet som har dykt upp igen, men den här gången går inte fläkten crazy som förut. Det borde alltså inte vara det. Eller?

Kan det finnas nån annan möjlig orsak? Grafikkort? Bildskärmsglapp av nåt slag?

Ursprungligen av mikael-jo:

Jag har för nåt halvår sedan gjort en "Logic board repair" (typ såhär), så det ligger en liten metallplupp mellan kortet och skalet nu, för att trycka ihop den spruckna lödningen. Kanske har metallpluppen halkat snett, så att det är logikkortsproblemet som har dykt upp igen, men den här gången går inte fläkten crazy som förut. Det borde alltså inte vara det. Eller?

Jag hade samma problem med min iBook. Felet återkom med jämna mellanrum, och det hade alltid med logikkortet att göra. Tyvärr. Om det kan bero på något annat är jag fel person att svara på, men jag hade börjat med att kolla om "pluppen" fortfarande gör vad den ska.

Jo, det är säkert det i alla fall. Har prövat lite fler saker - bland annat dör datorn när man klämmer på fel ställe, flyttar på den osv. Typiskt, jag som hade tänkt att jag skulle slippa skruva upp den... har inte ens några bra skruvmejslar med mig på semestern... Skönt samtidigt att det inte är något nytt mystiskt fel som har uppstått (ta i trä osv).

Tack för konsultationen, Striberger!

1
Bevaka tråden